مسئول سابق ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه مطرح کرد:

م.گلپایگانی

ضرورت ریشه یابی موانع موجود در راستای پیاده شدن اخلاق دانشجویی

وحدتی آراسته : با ریشه یابی موانع موجود در راستای پیاده شدن اخلاق دانشجویی در دانشگاه‌ها باید گفت نظام آموزشی، تربیتی و فرهنگی در دانشگاه‌ها باید با یک اراده قوی و نگاهی دلسوزانه وارد میدان شوند.

کد خبر : 11909
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۱۳
ضرورت ریشه یابی موانع موجود در راستای پیاده شدن اخلاق دانشجویی

به گزارش کاتنا، حجت الاسلام وحدتی آراسته مسئول سابق ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، روز دانشجو را روز پرچم داری استکبارستیزی دانشجویان کشور بیان کرد و گفت: آن زمانی که دانشجو لباس شهادت و ایستادگی را پوشید ارزش و رتبه دانشجوی ایرانی و انقلابی مشخص شد. دانشجو یعنی جوان متدین، طالب علم، آینده نگر، امیدوار، امید آفرین، آگاه و با بصیرت و… این خصوصیات است که برازنده یک دانشجوی ایرانی است.

 

وی افزود: باید گفت دانشجو یعنی آینده نگر به سمت اداره‌ی علمی و پیشرفت در کشور، یعنی به سمت اداره عالمانه و منطبق بر موازین دانش آگاهانه و عالمانه. دانشجو کسی است که ناظر بر آینده، و امید به آینده است؛ باید گفت اگر هدف دانشجو این باشد که درس بخواند برای اینکه زندگی شخصی خودش را آباد کند، و خدمت به خلق خدا هدفش نباشد این خسران و خطر بزرگی است و معنای دانشجو به آن صدق نخواهد کرد.

 

وحدتی آراسته بیان داشت: همه مسئولان، خانواده‌ها باید نسبت به سرنوشت قشر دانشجو خیلی حساس باشند، اگر بدانیم دانشجو یعنی چه، باید نسبت به سرنوشت دانشجو و آینده گرانبهای آنها خیلی حساس باشیم. علم و تحقیق و کارایی علمی و جوشیدن استعدادهای نهفته علمی در جوانان و دانشجویان یکی از اهداف مهم دانشجو بودن است، انگیزه، علاقه، روحیه شاد و سالم، تدین و تقوی و حرکت صحیح و سالم سازی معنوی و روحی نیز از ضروریات یک دانشجوی اسلامی به شمار می‌رود.

 

مسئول ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه عنوان کرد: در فضای عمومی دانشگاه‌های کشور به این نکته باید توجه شود که بیرون آوردن دانشجو از حالت یک عنصر علمی بی جهت و بی هدف، به سمت یک عنصر علمی جهت دار و هدفمند بسیار ارزشمند است. مهمترین و بزرگترین ثروتی که دانشجویان ما به آن آراسته‌اند و لازم است آن را حفظ کنند همان تدین و تعبد و پاکی دل و دامان است که توصیه بزرگان ما مخصوصاً مقام معظم رهبری است که الحمدالله بسیاری از جوانان دانشجوی ما به آن آراسته‌اند، یکی از مهمترین ارزش‌ها و ثروت گرانبها که خیلی هم مهم است و تاکید بزرگان ما بوده است ایجاد امید و باورهای صحیح و اعتماد به آینده در بین جوانان و دانشجویان است.

 

وی اظهار داشت: از نظر دین اسلام یک دانشجو باید دارای تدین و تقوا باشد، دارای بینش سیاسی قوی، آگاهی لازم به پیرامون خود، شناخت جهان و پیرامون خود و… باشد لذا با وجود این مختصات است که می‌توان دانشجو را از جهت اخلاقی دانشجویی ایده آل اسلامی نام برد.

 

وحدتی آراسته به چند مؤلفه و شاخصه یک دانشجوی اسلامی اشاره کرد و گفت: اخلاق دانشجو از جهت انگیزه و هدف این است که دانشجوی جوینده علم و دانش باید دارای انگیزه الهی باشد و با انگیزه کسب منافع دنیایی به دنبال علم نرود یعنی هدف دانشجو از کسب علم جاه طلبی، شهرت، فخر فروشی و برتری طلبی به دیگران نباشد. دانشجو مقید به وظایف و شعائر دینی باشد و در این زمینه کوتاهی نکند و بسیار اهمیت دارد که دانشجو به قرآن کریم به عنوان نخستین و اساسی‌ترین ماده درسی اهمیت ویژه ای بدهد و همچنین اهتمام و مطالعه احادیث معصومین علیهم السلام به عنوان بهترین علوم که می‌تواند چراغ راه باشد اهمیت بالایی داشته باشد، همچنین دانشجو همراه با کسب علم در مسیر پالایش دل از رذائل اخلاقی بکوشد و همواره با توکل به خدا در مسیر علم آموزی قدم بردارد و نهایتاً حسن خلق، فروتنی، عفت و عزت نفس، بلندی همت، غنیمت شمردن زندگی و پویایی و تحرک علمی را بدون خستگی برای خود ضرورت بداند.

 

وی افزود: شاخصه‌های اخلاقی دانشجو احترام به جایگاه بلند استاد است و این بسیار مهم است که البته دانشجو انقلابی و اسلامی نسبت به تفکر و خط فکری اساتید نیز حساس باشند و در برابر کج فکری‌ها با کمال احترام بایستد. از دیگر مؤلفه‌های یک دانشجوی اسلامی رعایت شئونات اسلامی در خوابگاه با رفتاری گرم و صمیمانه نسبت به دیگر دانشجویان باشد، و حق همجواری و همسایگی و مصاحبت و اخوت دینی کاملاً اهل رعایت باشد، همچنین قبل از انتخاب اتاق، هم اتاقی های خود را ارزیابی نموده و بعد با آنها هم اتاق شود. دانشجو باید بکوشد تا با برنامه‌ریزی دقیق و پرداختن به اولویت‌ها و با استعانت از خداوند، این ویژگی‌های انسانی را در خود پیاده سازد و در چنین شرایطی است که دانشجو می‌تواند ضمن اصلاح و ارتقای خود به سطوح بالاتر، ازنظر علمی و معنوی، پیشرفت در خور توجهی نموده و نسبت به آینده خود و جامعه مفید واقع شود.

 

مسئول ستاد پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی مرکز مدیریت حوزه علمیه ادامه داد: همواره بین آرمان‌ها و آنچه که اتفاق می‌افتد، فاصله زیادی هست. اگر چه هم اکنون تا حدود زیادی جوان‌های پاک و متعهدی با رعایت اخلاق دانشجویی در دانشگاه‌ها تربیت می‌یابند و اکنون نیز نسبت به زمان طاغوت و پهلوی و حتی دانشگاه‌های دیگر کشورها مزیت‌های فراوانی را از این جهت دارا هستیم. اما به دلیل گستردگی تهاجم فرهنگی غرب، توپخانه رسانه‌ای دشمن و نفوذ غرب‏زدگی در برخی اقشار دانشگاهی و نیز مشکلات دیگر فرهنگی جامعه بخاطر کوتاهی و کم کاری عده‌ای مدیران نالایق آن گونه که بایسته است، اخلاق دانشجویی رعایت نمی‌شود. اما امیدواریم با احساس تعهد دانشجویان عزیز کشورمان برای رشد معنویت و اخلاق در دانشگاه‌ها تلاش کنیم و شرایط مناسبی را برای فرزندانمان مهیا سازیم.

 

وی گفت: غلبه رویکرد آموزشی و فقدان رویکرد پرورشی و تربیتی در دانشگاه‌ها یکی از آسیب‌های جدی به شمار می‌رود، همچنین کم توجهی به آموزه‌های اخلاق دینی از سوی تعداد کمی از اساتید و دانشجویان و از طرفی تعدد مراکز تصمیم گیری در دانشگاه‌ها و فقدان استراتژی و راهبرد فرهنگی و تربیتی معین و کارآمد در این زمینه‌ها یکی دیگر از دلایل است، و همچنین غلبه کمیت گرایی بر کیفیت گرایی، مدرک محوری و مدرک گرایی، فقدان یا کمبود ارتباطات علمی اساتید و دانشجویان با حوزه‌های علمیه و فرهیختگان اخلاقی و تهذیبی و مهمتر از همه عدم دقت کافی در گزینش اساتید و نظارت‌های کارآمد در دوران اشتغال آنان در دانشگاه از نظر معنوی و اخلاقی و نهایتاً نفوذ گسترده تهاجم فرهنگی در سطوح مختلف دانشگاه‌های کشور به واسطه غرب زدگی و خود باختگی فرهنگی تعداد کمی از اساتید و دانشجویان از آسیب‌های جدی است.

 

وحدتی آراسته در پایان خاطرنشان کرد: با ریشه یابی موانع موجود در راستای پیاده شدن اخلاق دانشجویی در دانشگاه‌ها باید گفت نظام آموزشی، تربیتی و فرهنگی در دانشگاه‌ها باید متولیان امر با یک اراده قوی و نگاهی دلسوزانه وارد میدان شوند، چرا که این فرزندان امانت‌هایی هستند که باید با نگاه خیرخواهانه به این موضوع نگاه کرد و دانشجویان به خوبی طالب اخلاق و رفتار انسانی هستند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار