ف گلپایگانی

ادعای آژانس اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه با انتشار دو گزارش درباره راستی آزمایی اجرای توافق سال ۹۴ و توافقنامه پادمان ادعا کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به ۲۲ برابر محدودیت مجاز در برجام رسیده است.
کد خبر : 11136
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲
ادعای آژانس اتمی درباره افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری فرانسه رسیده است، ادعا کرد: کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا ۲۸ اکتبر ۴۴۸۶.۸ کیلوگرم (۹۸۹۱.۷ پوند) برآورد شده که ۶۹۳.۱ کیلوگرم نسبت به اوت افزایش یافته است.

گفتنی است که بر اساس توافق سال ۹۴ حد مجاز برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰۲.۸ کیلوگرم تعیین شده است.

در واقع ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

در گزارش دوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ادعاها درباره عدم پیشرفت در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی تکرار شده است. خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی اتمی ادعا کرد، هنوز پیشرفتی در خصوص نصب مجدد تجهیزات نظارتی بیشتر و دریافت پاسخ‌های تهران درباره منشاء ذرات اورانیوم در دو سایت اعلام نشده صورت نگرفته است.

ادعاهای سیاسی پادمانی، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست؛ با این حال اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس اتمی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت داد که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه داد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی درحالی منتشر می‌شود که طبق برنامه اعلام شده نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته آینده برگزار خواهد شد. رسانه‌های جریان اصلی نیز طبق روال همیشه اقدام به جو سازی علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران کرده و ادعاها درباره نزدیک شدن ایران به ساخت سلاح هسته‌ای را تکرار می‌کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار