ف گلپایگانی

اگر آمریکا دچار اشتباه محاسباتی نمی‌شد تبادل زندانیان زودتر انجام می‌شد

رئیس‌جمهور در جمع مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی تاکید کرد: اگر آمریکا با اشتباه محاسبه و دل بستن به اغتشاشات، میز مذاکره را ترک نمی‌کرد، این اقدام بشردوستانه می‌توانست خیلی زودتر انجام شود
کد خبر : 9009
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۳۰
اگر آمریکا دچار اشتباه محاسباتی نمی‌شد تبادل زندانیان زودتر انجام می‌شد

دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در نشست با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی و در پاسخ به سوال مدیر شبکه ان بی سی نیوز در نیویورک درخصوص نحوه بهره‌برداری از منابع و دارایی‌های مالی رفع توقیف شده افزود: مبالغی که تاکنون ظالمانه مسدود شده بود و اکنون در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته، متعلق  به مردم است و ما در جهت رفع نیاز مردم استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سوال مدیر شبکه رویترز درخصوص توافقنامه ۲۰۱۵ هسته‌ای و گفت وگوی تهران و واشنگتن تصریح کرد: در موضوع هسته ای آمریکا، اروپا و جمهوری اسلامی ایران تعهداتی را برعهده داشتند که براساس گزارش آژانس ایران به تعهدات خود پایبند بوده و در مقابل آمریکا نقض پیمان و میثاق شکنی کرده است و اروپا نیز به تعهدات خود عمل نکرد.

آیت الله رئیسی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون بیش از ۱۵ بار اعلام  کرده است که ایران در صنعت هسته ای خود هیچگونه انحرافی نداشته و صنعت هسته ای ایران صلح آمیز است.

رئیس جمهور ادامه داد: دوربین های آژانس نظارت الکترونیکی خود را دارند و بازرسان آژانس در  نظارت های خود تایید کرده اند که تاکنون هیچ انحرافی در صنعت هسته ای ایران رخ نداده است.

آیت الله رئیسی گفت: با این تفاسیر آمریکا باید پاسخ بدهد که چرا تحریم ها و فشار ها را بر ایران اعمال می کند.

رئیس جمهور با اشاره به شکست سیاست فشار حداکثری و تحریم ایران بنا به اذعان مقامات آمریکایی تصریح کرد: پیشنهاد من به مدیران رسانه‌های آمریکایی آن است که از مقامات خود بخواهید در اعمال تحریم‌ها علیه ملت ایران تجدید نظر کنند، چرا که ملت ایران اراده کرده بر مشکلات خود فایق آید و تسلیم تحریم‌ها نخواهد شد.

آیت الله رئیسی همچنین در نشست با مدیران ارشد رسانه های آمریکایی ضمن انتقاد از عدم موضع گیری رسانه های آمریکایی درمورد قتل مردم توسط پلیس آمریکا گفت: طبق آمار و گزارشات رسمی در سال گذشته میلادی بیش از هزار نفر از مردم توسط پلیس آمریکا به قتل رسیدند، چرا رسانه های غربی این‌موضوع را پیگیری نکردند؟

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: خانمی که چند روز پیش در یک فروشگاه در ایالت متحده مشکوک به سرقت بود توسط سه پلیس به قتل رسید ، چرا رسانه های غربی موضوع اتهام این فرد را پیگیری نکردند؟ چرا تعرض به رنگین پوست ها دغدغه رسانه های غربی نیست؟ دختران‌محجبه در فرانسه به علت داشتن حجاب از تحصیل باز مانده اند چرا به این موضوع پرداخته نمی شود؟ چرا از کشور هایی که صاحب قدرت هسته ای هستند سوالی نمی شود که به چه علت قدرت هسته ای دارید؟

آیت الله رئیسی افزود: در بیست سال حضور آمریکا در افغانستان بیش از ۱۸۰ هزار نفر کشته شدند و بیش از ۳۵ هزار کودک معلول شدند، چرا حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان دغدغه رسانه های غربی نیست. میلیارد ها دلار از پول مردم آمریکا در این زمینه هزینه شد.

رئیس جمهور ادامه داد: موضوع  هسته ای، حقوق بشر، زن، حجاب، بهانه است.

** معاندین در ۲۵ شهریور در سراسر کشور شکست خوردند 

آیت الله رئیسی در ادامه این نشست و در پاسخ به مدیر شبکه ABC درخصوص اعتراضات سال گذشته و اجرای قوانین‌حجاب در ایران گفت: در اعتراضات سال گذشته در ایران، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی دچار یک محاسبه غلط شدند و تصور کردند که اگر برخی از اغتشاشات را مدیریت و پشتیبانی کنند می‌توانند به اهداف خود دست یابند غافل از آنکه مردم ایران اغتشاش‌گران را ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور افزود: تحریم‌هایی که چند دهه نسبت به مردم ایران صورت گرفته با مقاومت و ایستادگی مردم با شکست مواجه شد و حتی مسئولین کاخ سفید به این شکست اذعان داشته‌اند که تحریم و فشار حداکثری به جمهوری اسلامی شکست خورده است.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: شما اصحاب رسانه به آمریکایی‌ها توصیه کنید که در موضع خصمانه خود نسبت به جمهوری اسلامی تجدید نظر کند و دست از تحریم‌ها بردارد.

رئیس جمهور ادامه داد: فشارها بر اراده مردم ایران جواب نمی‌دهد و باید رأی و نگاه مردم به رسمیت شناخته شود.

آیت الله رئیسی افزود: شکست معاندین را در ۲۵ شهریور در سراسر کشور شاهد بودید که از فراخوان‌های متعدد هیچگونه استقبالی نشد و این دیگری شکستی بود که نصیب معاندین شد.

احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در فضای مجازی درباره جزئیات دیدار رییس جمهور با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی نوشت: رئیس‌جمهور در نشست با مدیران رسانه‌های آمریکایی، با قدردانی از عمان و قطر برای همکاری در انجام تبادل زندانیان گفت که اگر آمریکا با اشتباه محاسبه و دل بستن به اغتشاشات، میز مذاکره را ترک نمی‌کرد، این اقدام بشردوستانه می‌توانست خیلی زودتر انجام شود و به آمریکا به علت نقض پیمان‌ها بی‌اعتمادیم هر گامی در جهت عمل به تعهدات می‌تواند به اعتمادسازی کمک کند.

فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا و آزادسازی دارایی‌های توقیف شده ایران پس از دو سال گفت‌وگوهای غیرمستقیم، ۱۹ مردادماه (۱۰ آگوست) نهایی و صبح امروز اجرایی شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشست خبری امروز اعلام کرد: روند اجرای توافق میان دو طرف در دو موضوع رفع انسداد مالی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان گام به گام و با سرعت مطلوبی پیش رفته و امیدواریم که امروز شاهد وصول دارایی‌های خود از کره جنوبی باشیم. وی افزود: بر همین اساس است که در همین روز تبادل زندانیان هم انجام می‌شود و ۵ زندانی شهروند ایرانی از زندان های آمریکا آزاد می‌شوند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار