ف گلپایگانی

آمادگی ۲ هزار اتوبوس برای انتقال زائران در مرز مهران

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) از آماده شدن ۲ هزار اتوبوس در مرز مهران برای انتقال زائران تا ساعاتی دیگر خبر داد و گفت: موج اصلی برگشت زائران از ساعت ۱۲ شب به بعد آغاز می‌شود که برای آن تمهیداتی اندیشیده شده است.
کد خبر : 8663
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۳
آمادگی ۲ هزار اتوبوس برای انتقال زائران در مرز مهران

سید مجید میراحمدی پنجشنبه شب با اشاره به رضایتمندی بالای شرکت‌کنندگان در حماسه بزرگ اربعین گفت: به کرات میان زائران در همه مرزها حضور پیدا می‌کردیم و شاهد رضایت آنها در مسیر رفت و برگشت بودم و این مراسم را متفاوت با سالهای گذشته می‌دانستند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) با بیان اینکه امسال زائران اربعین به نیابت از شهدای مدافع امنیت در این حماسه عظیم حضور پیدا کردند، افزود: در گذشته با چالشهایی مواجه بودیم که هرساله تکرار می‌شد امسال هم گرمای هوا به آن اضافه شد. از دیگر چالشها ماندگاری زوار و سختی عبور بود. بعضی مواقع سیل جمعیتی که به سمت مرز می‌آمد بسیار زیاد بود و به مرور تبدیل به گردابی می شد که باعث نگرانی زائران و اداره‌کنندگان می‌شد و هرلحظه ممکن بود با خطر بزرگی مواجه شویم. به همین دلیل توقف ساختمان به طول می‌انجامید.

میراحمدی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های ستاد مرکزی اربعین برای رفع این چالش قدیمی، گفت: مرز مهران دو درب خروجی داشت که عبور از آن بسیار سخت بود. پس از خروج تعداد گیت‌های ورودی عراق ۳۰ عدد و بسیار کم بود که باعث کندی حرکت می‌شد. با عراق وارد گفت‌وگو شدیم و دولت عراق به خصوص وزیر کشور آقای الشمیری هم به شکل جهادی وارد شدند. درب‌های خروجی را افزایش دادیم و گیت‌های ورودی به بیش از ۱۲۰ گیت افزایش یافت.

وی ادامه داد: همچنین توافقی صورت گرفت که اگر این ۳۰ گیت افزایش پیدا نمی‌کرد، تا دو برابر ظرفیتی که عبور کردند، امکان عبور داشتند. توافق کردیم وقتی مشخصات زائر توسط پلیس گذرنامه کنترل می‌شود، به لحظه برای پلیس گذرنامه عراق ارسال شود و نیازی به کنترل آنها نباشد و فقط مهر بزنند، این به شدت سرعت را افزایش داد. نام این طرح، «امام سجاد (ع)» بود که توقف زائران را از چند ساعت به چند دقیقه کاهش داد. این طرح در مرز شلمچه نیز اجرا شد.

میراحمدی با بیان اینکه مرز خسروی به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کرد، گفت: حشدالشعبی مسئولیت امنیت را پذیرفته و امنیت خوبی را برقرار کردند. گیت‌های خروجی این مرز از ۵۰ گیت به ۹۲ گیت افزایش پیدا کرد. در مرز تمرچین هم گیت‌های خروجی از ۲۰ به ۲۸ افزایش پیدا کرد و عبور از مرز نیز ۲۴ ساعته شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه مرز چذابه به اتباع خارجی افغانستانی و پاکستانی اختصاص یافته بود، افزود: گیت‌ها از ۲۴ به ۳۶ گیت تبدیل شد. مبتدی خروجی در مرز باشماق هم از ۲ گیت به ۱۲ گیت افزایش یافت. در نتیجه یک آرامش و سهولت برای زائران ایجاد شد. همین امر سبب شد برای خروج تا ۶ میلیون زائر در نظر گرفته شده بود.

میراحمدی اظهار کرد: در اقدامی با همکاری خود زوار شروع اعزام را به جای ۱۰ صفر، از روز اول ماه صفر قرار دادیم و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار زائر در این ۱۰ روز، از مرزها عبور کردند. موکب‌های عراقی عموماً از ۱۰ صفر فعال می‌شوند. اما برای اینکه زائران ما در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا دچار مشکل نشوند، برنامه‌ریزی و موکب‌های خودمان را اعزام کردیم که تغییراتی از این جهت صورت دادیم. بنابراین باعث راحتی زوار از همه نظر مانند حمل‌ونقل، عبور ‌و مرور و راحتی برای مکان استراحت بود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با ارائه آمار عبور و مرور زائران از ابتدای ماه صفر تا روز اربعین، بیان کرد: خروج از مرز مهران ۴۷/۱ درصد، شلمچه ۲۵/۳ درصد، چذابه ۹/۵ درصد، خسروی ۱۵/۳ درصد، تمرچین ۱/۵ درصد و باشماق ۱/۳ درصد بود. برای برگشت هم تغییراتی در این اعداد صورت گرفت مثلا مرز مهران در برگشت تا الان به قریب ۴۹ درصد شده است.

وی با اشاره به اختلال کوتاه مدت سامانه سماح در ایام ثبت نام گفت: برخی زائران به دلیل برنامه‌ریزی، نتوانستند در این سامانه ثبت نام کنند. اما تقریبا با حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد تفاوت، تقریبا زائران از همان مرزهایی کهه در سامانه اعلام کرده بودند، رفت و آمد کردند.

میراحمدی تصریح کرد: به خاطر اختلالی که برای سامانه سماح پیش آمد، بخشی از برنامه‌ریزی‌های ما نیز دچار مشکلاتی شد ولی به مدیریت کلان خدشه‌ای وارد نشد. از ابتدای طرح جدید، تنظیم کرده بودیم که اگر ۶۰ درصد از زائران هم متناسب با برنامه‌های ما عمل نکنند، باز موفق شویم. این موفقیت حاصل شد و توانستیم متوجه رفتار زائران در زمان و مکان عبور شدیم. مساله بیمه، پرداخت ارز مسافرتی و مسائل الزام‌آور برای ثبت نام در سامانه سماح قدری دچار اختلال شد. اما موفقیت‌آمیز و روبه‌جلو بود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با قدردانی از اقدامات بانک مرکزی، گفت: زائران غیر از ثبت نام در سامانه سماح توانستند، ارز مسافرتی دریافت کنند. اتفاق خیلی مثبتی صورت گرفت و به متناسب با مبلغ تعیین شده ارز تامین کردند و مشکلی به‌وجود نیامد.

وی با اشاره به شلوغی فعلی مرز مهران، گفت: اگر اخبار و اطلاع‌رسانی‌های ستاد مرکزی اربعین دنبال کرده باشید، دائما درباره این روزها هشدار می‌دادیم. در یکی دو روز قبل از اربعین در مرزهای ۶گانه به همراه وزیر کشور حضور پیدا می‌کردیم. به دلیل دوری مسیر، برگشت اتوبوس‌ها ۲ تا ۳ روز به طول می‌انجامد و ناوگان حمل‌ونقل دچار یک عقب‌ماندگی می‌شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: دولت در حال چاره‌اندیشی برای این موضوع است و آیت‌الله رئیسی دستوراتی در این زمینه داده است. این عقب‌ماندگی‌ها مربوط به گذشته است و باید حل شود. محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و احمد وحیدی وزیر کشور در حال پیگیری هستند. امکانات در حال گسیل شدن از استان‌های مختلف به سمت مرز مهران است ‌نگرانی وجود ندارد و فقط ماندگاری ۱/۵ تا ۲ ساعت افزایش خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار