ف گلپایگانی

دین مهمترین ارزش و حافظ انسان‌ها از سقوط است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ، دین را مهمترین ارزش و حافظ انسانها از سقوط ذکر کرد و گفت: اگر انسان دین را به درستی فهمیده و روز به روز آن را در درون خود تقویت کند، می‌تواند به مقام قرب الهی دست پیدا کند.
کد خبر : 8288
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۵۹
دین مهمترین ارزش و حافظ انسان‌ها از سقوط است

آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در جمع گروهی از دنشجویان دانشگاه‌های اروپایی و امریکایی در سالن همایش های مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) قم افزود: هدف از برگزاری دوره‌های آموزشی نخست توجه شرکت کنندگان به اساس دین و اساس مکتب اهل بیت(ع) است؛ چرا که باید این را بدانیم که ارزش به چه چیزی اطلاق شده و حقیقت انسانیت را چه چیزی تشکیل می‌دهد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اینکه مؤلفه‌های ارزشی بسیاری در عالم وجود دارد که می‌توان عقل،علم، ثروت و قدرت را از جمله آنان دانست، خاطرنشان کرد: آنچه که در این جا مهم می باشد این است که ما بدانیم آیا این مولفه‌ها می‌توانند به انسانیت، هویت و ارزش دائمی و جاودانه ببخشند؟ قطعاً هیچ یک از این مولفه‌ها نمی‌توانند به انسان، حقیقت و هویت دائمی بخشند؛ بلکه تنها دین و دینداری است که می‌تواند به انسان هویت و حقیقت اعطا کند.

 

فاضل لنکرانی افزود: اگر انسان دین را به درستی فهمیده و روز به روز آن را در درون خود تقویت کند، می‌تواند به مقام قرب الهی دست پیدا کرده و به خداوند نزدیکتر شود؛ و الا اگر انسان چیزی از دین نداشته باشد ولو اینکه مالک همه جهان بوده و دارای علم به همه علوم موجود باشد، نخواهد توانست به مقام قرب الهی دست پیدا کند و برعکس روز به روز تنزل درجه پیدا خواهد کرد.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه مهمترین ارزش برای انسان، دین است تاکید کرد: باید برای فهم دین و مطالعه درباره آن تلاش و کوشش بسیار کرد و لازم است در این باره با عالمان دین ارتباط داشته باشیم تا فهم دین و عمل به دین تحقق پیدا کرده و از دین خود محافظت کنیم؛ چنانکه امیرالمومنین(ع) دائماً تاکید می‌فرمودند که «یا أیّها الناسُ، دِینَکُم دِینَکم» یعنی ای مردم دین خود را حفظ و از آن مواظبت کنید.

وی در ادامه افزود؛ دین برای انسان حفاظ است تا او را از سقوط حفظ کند؛ چنانکه امام علی علیه السلام می فرماید کسی که دین نداشته باشد من از او نخواهم گذشت و آن حضرت دلیل این گفتار را این گونه بیان می فرماید که «کسی که دین نداشته باشد، در واقع برای خود حفاظی قرار نداده است» و ما باید به این باور برسیم که مهم‌ترین سپر برای انسان فقط و فقط دین او است.

فاضل لنکرانی گفت:اگر بلایی برایت پیش آمد، مالت را فدای جانت کن و اگر بلا از تو فراتر رفت و خواست به دینت صدمه زند، مال و جانت را فدای دینت کن ؛ زیرا غارت شده کسی است که دینش به غارت رفته باشد و دزد زده کسی است که دینش مورد دستبرد واقع شده باشد.حفظ دین از جان و مال افراد بالاتر است و اگر کسی دیندار بود، همه چیز را دارد و الا هیچ چیزی را به دست نیاورده است.

وی افزود: ما در صورتی می‌توانیم دین واقعی را دریافت کنیم که دین خود را از قرآن کریم اخذ کنیم؛ چنانکه امام صادق(ع) فرمودند: اگر فردی دین خود را از قرآن کریم بگیرد، از کوه هااستوارتر خواهد بود. آن قرآنی که مفسر و مبین آن ائمه معصومان علیهم السلام هستند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ارتباط و انس با قرآن کریم و تدبر در آن را لازم و ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: هر کس که با قرآن کریم سر و کار داشته و ارتباط برقرار کند، راه راست خود را پیدا کرده و به راه حقیقی هدایت می‌شود.

آیت الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: به برکت انقلاب اسلامی و اندیشه‌های ناب امام خمینی(ره)- برخلاف برخی دیدگاه های گذشته که برخی از افراد می گفتند که دین، تنها شامل جنبه فردی می شود- اما حوزه‌های علمیه به این نتیجه رسیده‌اند که دین، هم جنبه فردی دارد و هم جنبه اجتماعی؛ چراکه دین برای همه زوایای زندگی بشر از جمله اقتصاد، حکومت، جنگ، پیشرفت، قضاوت، تربیت و … دستورات مختلفی دارد و اگر انسان‌ها این موضوع را بدانند، قطعا اعتقادشان به دین بیش‌تر خواهد شد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) راستگویی، صله رحم، محبت کردن به ناتوانان، حسن خلق و حتی دنبال علم رفتن را از نشانه های اهل علم برشمرد و گفت: نکته ای که وجود دارد اداء امانت و وفا به عهد است، معمولا این را معنی می کنند که اگر کسی نزد شما چیزی را به امانت گذاشت به صاحبش برگردانید؛ اما در اینجا یک معنای خیلی وسیعی دارد و آن این که خداوند در مورد خود قرآن می‌فرماید، «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا»، اداء امانت آن عهد و کتابی است که خدا به بشر داده و عمل و تبعیت از قرآن است.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار