ف گلپایگانی

فرودگاه قم؛ رؤیایی در حال تحقق به همت دولت سیزدهم

تکمیل و حل مشکلات پروژه ۱۳ سال بر زمین‌مانده فرودگاه قم یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در سفر به قم بود که با پیگیری‌های مستمر استاندار سابق این استان به نتیجه رسید و موافقت اصولی و مجوز ساخت آن به‌صورت رسمی توسط دولت سیزدهم صادر شد.
کد خبر : 8232
تاریخ انتشار : سه شنبه ۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱:۲۲
فرودگاه قم؛ رؤیایی در حال تحقق به همت دولت سیزدهم

قم از سالهای گذشته میراث دار برخی پروژه‌های نیمه‌تمامی است که بعضی از این طرح‌ها بیش از بقیه برای مردم محل دغدغه، پیگیری و حساسیت است که فرودگاه نیمه‌کاره قم، جزو مهم‌ترین آن‌هاست.

طرحی که وقتی حدود ۱۳ سال پیش کلنگ آن به زمین زده می‌شد و مردم تصور نمی‌کردند که به یکی رکوردداران فاصله بین کلنگ و قیچی پروژه‌های عمرانی استان قم تبدیل شود. فرودگاهی که بدون دریافت موافقت اصولی و استعلامات لازم عملیات عمرانی خود را آغاز کرده بود در ادامه با چالش‌های سختی روبه‌رو و در دولت گذشته از دستور کار پروژه های عمرانی خارج شده بود.

وعده صادق دولت مردمی

با شروع کار دولت سیزدهم و روحیه جهادی و پیگیری‌های میدانی دولتمردان، امیدها به تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان قم بخصوص فرودگاه، زنده شد. رئیس‌جمهور نیز در سفر استانی نخست خود به قم در ۹ دی‌ماه سال ۱۴۰۰ در بدو ورود به این استان وعده داد که مشکل فرودگاه قم برطرف خواهد شد و این طرح مهم عمرانی به بهره‌برداری می رسد.

با نگاهی گذرا و مختصر به این طرح نیمه‌تمام توان عمرانی می‌توان نتیجه گرفت که مشکل اصلی فرودگاه در این بود که اصولاً مقدمات قانونی آن انجام نگرفته و مجوزات آن اخذ نشده بود. فرودگاهی که قرار بود در نیمه نخست سال ۹۴ به بهره‌برداری برسد.

ورود به موضوع فرودگاه قم نیازمند روحیه جهادی و شجاعتی در دولتمردان بود که در دولت سیزدهم به‌ویژه با پیگیری‌های شبانه‌روزی استاندار سابق قم دنبال شد. مجموعه مدیریت قم حدود یک سال و نیم برای حل این مشکل و ارائه مستندات زمان گذاشت تا روند ادامه عملیات عمرانی آن در روال قانونی و اصولی خود ادامه یابد.

با پیگیری‌های مجموعه مدیریت استان قم، زمینه و منابع قابل پیش‌بینی و اطمینان‌بخشی برای تکمیلی فرودگاه قم پیش‌بینی‌شده است؛ تلاش مدیریت استان بر ادامه عملیات عمرانی این فرودگاه توسط بخش خصوصی در کنار توجه به ظرفیت‌های ملی است، فرودگاه قم به نتیجه مشخص خود رسیده و آغاز عملیات آن منتظر ابلاغ سازمان هواپیمایی کشور است.

همچنین برای حضور شرکت‌های هواپیمایی موردنیاز فرودگاه قم نیز از چند ماه گذشته مذاکراتی با برخی از طرفین بخش خصوصی و خارجی مثل ایرلاین های عراقی انجام‌گرفته است تا بعد از تکمیل و افتتاح آن منتظر تأمین هواپیما نماند.

وزیر راه و شهرسازی: مجوز قانونی فرودگاه قم صادر شد

فرودگاه قم هرچند با آنچه در زمان کلنگ زنی آن از زمان بهره‌برداری آن متصور بود حدود ۸ سال فاصله دارد اما خبر این است که سرانجام پیگیری‌های استان نتیجه‌بخش بوده و موافقت‌نامه اصولی آن صادرشده است.

مهرداد بذرپاش در سفر امروز دوشنبه ۶ شهریورماه جاری به استان قم در خلال جلسه شورای اداری و شورای تأمین مسکن استان قم گریزی به وضعیت طرح نیمه کار فرودگاه قم زد و تاکید کرد که مجوز ساخت فرودگاه قم صادرشده است و وزارت راه و شهرسازی و دولت سیزدهم با تکمیل و راه‌اندازی آن موافق است.

وزیر و راه و شهرسازی این را هم اضافه کرد که سازمان هواپیمایی کشور هم‌نظر قطعی خود را نسبت به موافقت نهایی احداث این فرودگاه به‌صورت کتبی و قانونی اعلام داشته است.

بذرپاش بابیان که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم به‌عنوان پیمانکار جدید این طرح مهم عمرانی انتخاب‌شده است بیان کرد که این پروژه نیمه‌کاره نباید بیش از این خاک بخورد و عملیات اجرایی آن باید هرچه آغاز شود.

انتظار به حقی که امروز مردم استان قم از مسوولان استانی و دولتمردان دارند این است که باقدرت و جدیت بالا نسبت به آغاز عملیات عمرانی و اجرایی این پروژه همت کرده و طبق افق و چشم‌اندازهای جدید پیش‌بینی‌شده، فرودگاه قم را به مرحله بهره‌برداری کامل برساند.

گفتنی است عملیات عمرانی فرودگاه بین‌المللی قم در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ در ۲۰ کیلومتری شهر قم از سمت جاده قم – سلفچگان و در فاصله ۱۲۵ کیلومتری فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) آغاز شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار