ف گلپایگانی

عزم دولت سیزدهم به توسعه دیپلماسی علمی و فناوری/ ۵۹۰ شرکت دانش بنیان دارای قابلیت صادرات

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ۵۹۰ شرکت دانش بنیان هم اکنون از قابلیت صادرات برخوردارند، از عزم و تلاش ویژه دولت مردمی سیزدهم برای توسعه دیپلماسی علمی و فناورانه خبر داد.
کد خبر : 8085
تاریخ انتشار : شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۰:۰۴
عزم دولت سیزدهم به توسعه دیپلماسی علمی و فناوری/ ۵۹۰ شرکت دانش بنیان دارای قابلیت صادرات

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی شامگاه جمعه در برنامه تلویزیونی صف اول با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به همت دانش بنیان‌ها حدود ۱.۸ دهم میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی برای اقتصاد کشور در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اتفاق افتاده است، افزود: این مسئله‌ای است که مستقیماً با زندگی مردم در ارتباط است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: این دستاورد بزرگ در حوزه سلامت در شرایط تحریم کشور برای مردم امنیت ایجاد کرده است.

وی با اشاره به افتتاح روز گذشته خط بزرگ تولید انسولین از خط سلول تا مرحله نهایی توسط یکی از شرکت‌های دانش بنیان چندملیتی که توانسته است سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند، بیان کرد: این کارخانه دارای خط تولید انبوه است و تصور نمی‌کنم چنین واحد تولیدی در سطح منطقه داشته وجود داشته باشد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه، خط تولید انسولین را تنها ۴ تا ۷ کشور دنیا در اختیار دارند، تصریح کرد: این کارخانه در کنار اهمیت آن برای بیماران دیابتی که گاهی به دلیل کمبود انسولین با مشکل جدی مواجه می‌شوند حداقل ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور صرفه‌جویی ارزی خواهد داشت و محصول این واحد فناور به‌صورت کیفی از اوائل سال آینده وارد بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه، زنگی مردم و کسب و کار آنها بسیار با حوزه فناوری اطلاعات و سیست‌های خودکار و حتی هوش مصنوعی در حال عجین شدن است افزود: در این حوزه‌ها دستاوردهایی داشته‌ایم و به مرور دستاوردهای دانش بنیان‌ها را مردم در زنگی خود احساس می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: همین‌طور در حوزه غذایی، پوشاک و حمل و نقل به‌زودی اثر دانش بنیان‌ها را احساس خواهیم کرد.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه، یکی از دلایل پیشرفت و سرمایه‌گذاری‌های امروز حوزه علم و فناوری در کشور و را نگاه رسا، دفاع و حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب از این حوزه بسیار حساس در طول دهه‌های گذشته دانست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: شاید قریب به سه دهه است که گفتمان علم و فناوری را از زبان رهبری به صورت رسا شاهد هستیم و حضرت آقا همواره بسیار قاطعانه و محکم دفاع کردند و گاهی اوقات دفاع ایشان از جریان علم و فناوری کم‌نظیر یا بی‌نظیر بوده است.

وی ادامه داد: به دنبال این توجه جدی رهبری به علم و فناوری و همچنین علاقه ذاتی ایرانی‌ها به عنوان صاحبان تمدن بزرگ، امروز شاهد این هستیم که ثمره سرمایه‌گذاری‌ها به تدریج در حال تبلور است.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اضافه شدن عبارت اقتصاد دانش بنیان به عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف از این کار را تلاش به منظور افزایش تاثیرات محصولات حوزه نوآوری و فناوری در اقتصاد و زندگی مردم ذکر کرد و ادامه داد: هم اکنون هیچ سفری را از آقای رئیس جمهور نیست که یکی از ارکان مذاکرات آن علم و فناوری نباشد.

وی با تاکید بر اینکه علم و فناوری یک موضوع کاملاً عمومی و محور مهم و ارزشمند مورد توجه همه ملت‌های دنیا و حوزه دیپلماتیک است، اظهار کرد: به عنوان یکی از پیشانی‌های جدی سفرهای رئیس جمهور به همه کشورهای دنیا بحث مشارکت و همکاری علم و فناوری ایران مطرح است و بسیار مورد استقبال به خصوص کشورهای کمتر توسعه یافته است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور تصریح کرد: استقبال ایران از انواع و اقسام روش‌های مشارکت و همکاری‌های فناورانه برای کشورها بسیار جذاب است.

 

 

دهقانی فیروزآبادی در ادامه در خصوص برنامه‌های معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه کارخانه‌های نوآوری در کشور که در حال حاضر تعداد آنها به عدد ۱۵ رسیده است، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم یک جریانی را در هر حوزه‌ای راه بیندازیم نیازمند یکسری زیرساخت‌های سخت و نرم هستیم.

وی ضمن اظهار خرسندی از توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری در بین صاحبان صنایع کشور، خاطرنشان کرد: این در حالی است که چنین باوری ۲۰ سال پیش برای همکاری فناورانه در بین آنها وجود نداشت، در حالی که امروز همه به این باور رسیده‌اند که تولیدات فناورانه در داخل کشور وجود دارد و این یک زیرساخت مناسب نرم‌افزاری و فرهنگی است که در حال حاضر آماده است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور، زیرساخت موردنیاز برای کمک به توسعه شرکت‌های دانش بنیان را زیرساخت‌های سخت افزاری دانست و با اشاره به اینکه، این زیرساخت شامل چند جز است، کارخانه‌های نوآوری را به عنوان یکسری زیرساخت‌های اولیه مثل آزمایشگاه‌ها و تجهیزات برای عرضه یک محصول موردنیاز بازار را یکی از مهم‌ترین این اجزا برای توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: البته یکسری مراکز نوآوری هم در دل صنایع ایجاد می‌شوند که برخلاف کارخانه‌های نوآوری نیاز محور هستند و بر اساس نیازهای گزارش شده صنایع فعالیت می‌کنند.

وی مراکز هم‌آفرینی را یکی دیگر از زیرساخت‌های موجود در کشور دانست و با اشاره به وجود زیرساخت‌های دپو شده در کشور که استفاده نمی‌شوند، گفت: ماشین‌آلاتی در کشور وجود دارند که برای اقتصادی بودن باید ۲۰ ساعت در شبانه‌روز کار فعال باشند، اما ۴ ساعت کار می‌کنند و هدف مرکز هم‌آفرینی دقیقاً در این راستا است که به جای اینکه همه به دنبال تهیه زیرساخت‌ها و خط تولید و کارخانه و تجهیزات باشند، این خطوط تولید بلااستفاده یا کمتر مورداستفاده را ساعتی، روزانه یا سالانه در اختیار دانش بنیان‌هایی قرار دهند که دارای لیسانس تولید هستند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور ادامه داد: با این اتفاق هزینه‌های تولید و سرمایه‌گذاری ثابت به شدت کاهش خواهد یافت و مجموعه‌ها به دنبال عملکرد مراکز هم آفرینی بهره‌ور خواهند شد.

دهقانی فیروزآبادی گفت: واقعاً ما اصراری به افزایش کمی بدون محتوا نداریم و تاکید داریم که اگر یک کارخانه نوآوری توسعه پیدا می‌کند واقعی باشد، اما به‌صورت معمول هر سال ۲۰ تا ۲۵ درصد در زیرساخت و تعداد کارخانه‌های نوآوری و همچنین مراکز نوآوری به خصوص مناطق کمتر برخوردار شاهد افزایش خواهیم بود.

وی یکی از برنامه‌های اصلی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان را راه‌اندازی مراکز نوآوری در تمام صنایع بزرگ کشور یا حداقل ۵۰۰ شرکت بزرگ فعال در بخش‌های مختلف از جمله فولاد، پتروشیمی، نفت و صنایع غذایی و کشاورزی در یک افق چهارساله اعلام کرد و پیش‌بینی کرد تا پایان سال جاری شاهد راه‌اندازی حداقل ۳۰ مرکز نوآوری جدید در حوزه‌های یاد شده باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین با تاکید بر اینکه ۵۹۰ شرکت دانش بنیان هم اکنون از قابلیت صادرات برخوردارند، از عزم و تلاش ویژه و جدی دولت مردمی سیزدهم برای توسعه دیپلماسی علمی و فناورانه خبر داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار