ف گلپایگانی

صنایع موشکی ایران مسیر بلوغ خود را طی کرده است/ خودکفایی در تولید پنج گروه موشک

جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه صنعت موشکی ایران با اتکا به جوانان در داخل با وجود تحریم‌ها به بلوغ رسیده است، از توانمندی تولید پنج گروه موشک در کشور خبر داد.
کد خبر : 8033
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
صنایع موشکی ایران مسیر بلوغ خود را طی کرده است/ خودکفایی در تولید پنج گروه موشک

سردار سید مهدی فرحی با بیان اینکه صنایع موشکی و پهپادی در ایران عمری در حدود ۲۰ سال دارند، افزود: وزارت دفاع از سال ۷۷ وارد حوزه موشک در پنج گروه شامل موشک‌های ضد زره، موشک‌های پدافند، موشک‌های کروز، موشک‌های بالستیک و ماهواره برها شد و امروز به لطف خدا در هر پنج زمینه شاخص‌های خیلی بلندی را کسب کرده است.

وی با اشاره به توان ایران در تولید موشک بالستیک ، افزود: امروز هم موشک‌های بالستیک سوخت جامد، وهم موشک‌های سوخت مایع مسیر بلوغ خود را در مدت کوتاهی طی کردند و حتی می توان گفت در مقایسه با سایر کشورها یک شبه ره صد ساله طی کردند.

جانشین وزیر دفاع با تاکید بر اینکه امروز به یک بلوغ فوق العاده در این عرصه رسیده‌ایم، موشک‌ شهید قاسم را از نوع موشک سوخت جامد و موشک خرمشهر را از نوع موشک سوخت مایع عنوان کرد که به نیروی هوافضای سپاه تحویل داده شد.

سردار فرحی با یادآوری اینکه موشک یک محصول ۱۰۰ درصد تحریمی است، گفت: همه درها به روی ما بسته است ضمن آنکه موشک‌ یک محصول فوق العاده راهبردی و با فناوری‌های بالا و بالاتر از همه این‌ها یک محصول سیستمی است یعنی باید تمام عوامل، مؤلفه‌ها و المان‌های آن باهم کار کنند.

وی افزود: بیش از ۱۰ هزار وظیفه به صورت میلی ثانیه‌ای باید با همدیگر همکاری کنند و یک حرکت سیستمی را انجام دهند تا یک موشک عمل کند.

وی دستیابی صنایع دفاعی به این موفقیت را مرهون تلاش دانشمندان، دانشگاهیان، جوانان و همچنین شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: امروز محصولی آمده بیرون که مثل فشنگ عمل می‌کند و کوچکی، چابکی و ارزان بودن ویژگی آن است.

وی موشک بالستیک شهید سلیمانی را تاکتیکی توصیف کرد که در کمتر از ۱۰ دقیقه آماده پرتاب می‌شود و به سرعت فوق العاده ۱۲ تا ۱۶ ماخ می رسد، ضمن آنکه سرعت برخوردش به هدف حدود ۵ تا هفت ماخ است، ورودش به جو سرعت بسیار بالایی دارد؛ ضد پدافند و ضد جنگال است به طوری که نقش یک فشنگ را دارد.

سردار فرحی با بیان اینکه نرخ تولید، تنوع و تیراژ تولید محصولات دفاعی نیز افزایش یافته است، گفت: نرخ رشد محصولمان از نرخ رشد زاغه هایمان خیلی بیشتر شده است یعنی به رغم داشتن این همه شهرهای موشکی و این همه مجموعه‌هایی که موشک‌ها را می‌توانند نگهداری کنند ولی ما نرخ رشدمان در تولید بیشتر است.

وی از برنامه ریزی برای ایجاد مکان های جدید خبر داد و گفت: در کنار تولید انبوه، بحث تاکتیکی‌تر شدن موشک‌ها نیز در دستور کار است به طوری که اکنون زمان شلیک به ۱۰ دقیقه و دقت هدف گیری نقطه زیر سی متر رسیده و اثربخشی که سرجنگی‌ها قابلیت فوق العاده پیدا کردند.

وی افزود: اکنون برد موشک‌ها به حداکثر دو هزار کیلومتر رسیده است و البته این را متوقف کردیم به خاطر اینکه دکترین و سیاست‌های کشور برد موشک بالای دوهزار کیلومتر نیست.

جانشین وزیر دفاع همچنین افزود: نگهداری و ماندگاری محصولات در انبارها به بالای ۱۰ سال رسیده که فوق العاده نکته مهمی است، علاوه بر این‌ها ما مانورپذیری را هم برای موشک هایمان اعمال کردیم.

سردار فرحی با بین اینکه به تدریج در حال استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی هستیم، افزود: قابلیت‌های ضد جنگال و ضد جنگ سایبری را هم به موشک‌ها اضافه می‌کنیم.

وی پیام تولید این موشک‌ها را توان بازدارندگی، قدرت و اقتدار ایران برشمرد و گفت: در حوزه موشک کروز انواع مختلفی از آن تولید می‌شود که می‌تواند با برد هزار کیلومتر هم از عمق کشور و هم از ساحل، هم از دریا، هم از هوا و هم از زیرسطح شلیک شود.

وی به موشک کروز ابومهدی اشاره کرد و افزود: تنوع موشک‌ها نشان می‌دهد اینها کاربردهای مختلف دارد ولی دقت و کیفیت در همه این‌ها مشترک است که متناسب با نیازهای راهبردی کشور و بسته به دکترین دفاعی کشور به کار گرفته می‌شود.

جانشین وزیر دفاع با بیان اینکه نوآوری در وزارت دفاع کاملاً نهادینه شده است، گفت: ما امروز به جرأت می‌توانیم ادعا کنیم که بیش از ۶۰ درصد قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی که در محصولات دفاعی ما وجود دارد، این‌ها همه برگرفته از ظرفیت‌های بیرون وزارت دفاع است.

وی افزود: نوآوری باز، یعنی عملاً شما در بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی و تحقیقاتی کشور آثار وزارت دفاع را می‌بینید، محصولات دفاعی را می‌بینید، جوان‌های بسیار زیادی بدون این که عضو وزارت دفاع باشند دارند خدمات شایسته‌ای می‌دهند، این نوآوری باز خودش پیام خیلی خوبی دارد و آن این است که ما هر کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وی با یاد آوری اینکه برد موشک های کروز به هزار کیلومتر ارتقا یافته است، اظهار داشت: فعلا موشک‌های کروز در فرایند هایپرسونیک نمی‌روند و موشک‌های بالستیک در این زمره قرار گرفته اند.

وی افزود : البته موشک‌های سوپرسونیک برای کروز با برد ۳۰۰ کیلومتر پیش بینی شده است که به زودی کارهای آن انجام خواهد شد.

سردار فرحی با بیان اینکه توسعه موشک ابومهدی همچنان در دستور کار است، گفت: ما برای بردهای بیشتر آن هم طرح، توسعه و برنامه داریم.

جانشین وزیر دفاع درباره اینکه موشک های سوپر سونیک چه زمانی رونمایی می شوند، گفت: این کار چند مرحله دارد و امیدواریم مرحله نخست آن امسال انجام شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار