ف گلپایگانی

توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره پیش ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، گفت: این مرحله برای نخستین بار و طبق قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی اجرا می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در این مرحله موارد «شکلی» و «عینی» افرادی که قصد داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارند، بررسی خواهد شد. این بررسی‌ها نیز توسط نهادها و دستگاه‌های مرجع همچون قوه قضائیه، وزارت علوم، سازمان ثبت احوال و... انجام خواهد گرفت و به ثبت‌نام‌کنندگان اطلاع داده خواهد شد که مدارک‌شان مورد تایید است یا خیر. طحان‌ نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان در این مرحله تنها بر روندها و فرآیندها نظارت خواهد کرد تا پیش ثبت‌نام‌ها به درستی انجام بگیرد، عنوان کرد: کسانی که مدارک‌شان در مرحله پیش‌ ثبت‌نام تایید شود، می‌توانند در مرحله بعد که حدود ۲ ماه دیگر آغاز می‌شود، اقدام به ثبت‌نام کنند. در آن مرحله شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها و شرایط طبق قانون خواهد پرداخت. سخنگوی شورای نگهبان درباره موارد شکلی و عینی نیز توضیح داد که منظور مدارک هویتی (تابعیت، سن و...)، مدارک تحصیلی (افراد برای داوطلبی نمایندگی مجلس باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند) و مدارک قضایی (فرد نباید طبق قانون برخی از محکومیت‌های قضایی داشته و باید از گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برخوردار باشد) است. وی عنوان کرد: با اجرای مرحله پیش ثبت‌نام افراد با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام خواهند کرد و افرادی که از حداقل شرایط و مدارک لازم برخوردار نباشند، ثبت‌نام نمی‌کنند که بعد با پیامدهای ردصلاحیت روبرو شوند. لذا با اجرای این مرحله دیگر با برخی از مشکلاتی که در دوره‌های گذشته با آن مواجه بودیم، روبرو نخواهیم شد. این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین از برگزاری نشست‌ها و جلساتی با وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات خبر داد و گفت: امیدواریم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ باحضور پرشور مردم و به شکل سالم، امن و رقابتی برگزار شود.
کد خبر : 7215
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره پیش ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس

هادی طحان‌نظیف سخنگوی شورای نگهبان درباره مرحله پیش ثبت‌نام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که از ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ آغاز و به مدت یک هفته ادامه خواهد داشت، گفت: این مرحله برای نخستین بار و طبق قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این مرحله موارد «شکلی» و «عینی» افرادی که قصد داوطلبی نمایندگی مجلس شورای اسلامی دارند، بررسی خواهد شد. این بررسی‌ها نیز توسط نهادها و دستگاه‌های مرجع همچون قوه قضائیه، وزارت علوم، سازمان ثبت احوال و… انجام خواهد گرفت و به ثبت‌نام‌کنندگان اطلاع داده خواهد شد که مدارک‌شان مورد تایید است یا خیر.

طحان‌ نظیف با بیان اینکه شورای نگهبان در این مرحله تنها بر روندها و فرآیندها نظارت خواهد کرد تا پیش ثبت‌نام‌ها به درستی انجام بگیرد، عنوان کرد: کسانی که مدارک‌شان در مرحله پیش‌ ثبت‌نام تایید شود، می‌توانند در مرحله بعد که حدود ۲ ماه دیگر آغاز می‌شود، اقدام به ثبت‌نام کنند. در آن مرحله شورای نگهبان به بررسی صلاحیت‌ها و شرایط طبق قانون خواهد پرداخت.

سخنگوی شورای نگهبان درباره موارد شکلی و عینی نیز توضیح داد که منظور مدارک هویتی (تابعیت، سن و…)، مدارک تحصیلی (افراد برای داوطلبی نمایندگی مجلس باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند) و مدارک قضایی (فرد نباید طبق قانون برخی از محکومیت‌های قضایی داشته و باید از گواهی عدم سوء پیشینه کیفری برخوردار باشد) است.

وی عنوان کرد: با اجرای مرحله پیش ثبت‌نام افراد با خیال آسوده‌تری ثبت‌نام خواهند کرد و افرادی که از حداقل شرایط و مدارک لازم برخوردار نباشند، ثبت‌نام نمی‌کنند که بعد با پیامدهای ردصلاحیت روبرو شوند. لذا با اجرای این مرحله دیگر با برخی از مشکلاتی که در دوره‌های گذشته با آن مواجه بودیم، روبرو نخواهیم شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین از برگزاری نشست‌ها و جلساتی با وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات خبر داد و گفت: امیدواریم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ باحضور پرشور مردم و به شکل سالم، امن و رقابتی برگزار شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار