ف گلپایگانی

مصرف متعادل کود سطح تولید محصولات راهبردی کشاورزی در قم را افزایش داد

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قم با اشاره به تاثیر استفاده مناسب از کودهای یارانه‌ای در تقویت عملکرد محصولات اساسی کشاورزی در استان، گفت: مصرف متعادل کودهای یارانه‌ای در سال زراعی جاری، سطح تولید محصولات راهبردی کشاورزی همچون گندم را در قم افزایش داد.
کد خبر : 7191
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۵
مصرف متعادل کود سطح تولید محصولات راهبردی کشاورزی در قم را افزایش داد

حسین زند ضمن اشاره به نقش بی‌نظیر تغذیه گیاهی و تأثیر آن درتولید محصولات کشاورزی، بیان داشت: استفاده مناسب و متعادل از کودهای یارانه‌ای تاثیر مثبتی در افزایش میزان تولید محصولات اساسی همچون گندم، جو، کلزا و سایر محصولات کشاورزی دارد.

وی افزود: بهبود تغذیه گیاهی یکی از مهمترین ابزارها و روش‌ها برای رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی است و در همین راستا مصرف متعادل کود نیز یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی به‌شمار می‌آید؛ البته شرایط آب و خاک در استفاده متعادل از کودهای شیمیایی، آلی و بیولوژیکی به روشی صحیح و مطابق با نیازهای واقعی محصول تأثیرگذار است.

وی در همین رابطه تاکید کرد: برای مثال طی سال‌زراعی جاری با وجود خشکسالی و کمبود بارش، خوشبختانه با تغذیه مناسب محصول گندم، شاهد افزایش ۱۵ درصدی تولید این محصول راهبردی نسبت به سال زراعی قبل می‌باشیم.

زند همچنین گفت: در سال ۱۴۰۱ با تأمین بیش از ۲۲ هزار تُن انواع کودهای یارانه‌ای در قم گام بلندی برای تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی برداشته شد و در این سال نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳ هزار تُن کودهای فسفاته و پتاسه بیشتری توسط کشاورزان عزیز استان مصرف شد.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار