ف گلپایگانی

مسائل پیرامون زنان باید با پشتوانه فقه و قانون بررسی شود

بانو مجتهده صفاتی با بیان اینکه مسائل حوزه زنان باید از طریق فقه و زبان استدلال مورد بررسی و کنکاش قرار بگیرد، گفت: سوالات، ابهامات و سایر مسائل حوزه زنان باید با اتکاء به فقه و پشتوانه قانون مبتنی بر شرع مورد رسیدگی قرار بگیرد.
کد خبر : 7051
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۱۲
مسائل پیرامون زنان باید با پشتوانه فقه و قانون بررسی شود

زهره صفاتی روز پنجشنبه در دیدار با سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی، با تاکید بر اینکه وجود قوانین مصوب و دارای پشتوانه قوی اجرایی لازمه حل بسیاری از مشکلات و مسائل پیرامون زن و خانواده است، تصریح کرد: مباحث مختلفی که در رابطه با زنان وجود دارد باید با پشتوانه قوی فقهی و علمی و همراهی آن با قانون مبتنی بر شرع مقدس حل گردد.

استاد حوزه علمیه خواهران قم وجود فشارهای داخلی و خارجی در حوزه و بیرون از آن را از عوامل مهم در عدم رسیدگی درست به مسائل زنان و خانواده یاد کرد و ادامه داد: هنوز کار برای نظریه پردازی در این عرصه و تبدیل آن به قانون در عرصه زنان و خانواده برای پاسخگویی به ابهامات و سوالات نسل جدید، خالی است.

مجتهده صفاتی با تاکید بر اینکه باید چهارچوبی در حوزه فقه زنان دنبال شود که تاییدات دینی و قانونی توامان آن را همراهی کند، ابراز داشت: استدلال و بیان دقیق علمی، اجتماعی و فرهنگی می تواند بسیاری از افرادی که در عرصه عفاف و حجاب و سایر مسائل حوزه زنان ابهام دارند را متقاعد نماید.

وی با بیان اینکه حوزه فقه زنان حوزه‌ حساسی است، گفت: حل مشکلات و مسائل حوزه زنان، نیازمند قانون و تقنین مبتنی بر آموزه های دینی و احکام شرعی است.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه قوانین حوزه زنان و جامعه باید با شریعت و احکام دینی منطبق باشد، اضافه کرد: برای نمونه در حوزه ارث زنان، ارائه درستی هنوز در بین مردم نشده و همین مسأله سبب شده تا این حوزه برای بسیاری از زنان محل اشکال و سوال باشد.

به باور مجتهده صفاتی، آشنایی با فقه، مسأیل و تحولات اجتماعی، مباحث سیاسی و فرهنگی لازمه تصمیم گیری و کار درست و کاربردی در حوزه مسایل زنان است.

 

وی تاکید کرد: همچنان که باید در حوزه ترویج فرهنگ و عفاف اقدام و تلاش شبانه روزی شود اما نباید در برابر بی حجابی برخوردی صورت بگیرد که حتی متدینین نیز آزار ببیند و جز آثار سلبی نتیجه دیگری حاصل نشود.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان داشت: نگاه فقهی به حوزه زن باید همه جانبه بوده و بسترهای عقلانیت، سیاست، فرهنگ و غیره را شامل می شود؛ یک جانبه گرایی در حوزه زنان به جایی نمی رسد.

مجتهده صفاتی با تاکید دوباره بر اهمیت نگاه همه جانبه در مسائل فقهی امور زنان، گفت: در این بین باید به ساحت استدلال و بیان قانع کننده در خصوص مسائل و ابهامات زنان، توجه و اهتمام بسیار ویژه ای شود.

وی با بیان اینکه در حوزه علمیه نباید در دام روزمرگی گرفتار شویم و از مسایل اصلی دور شویم، تصریح کرد: در حوزه بانوان باید کارهای دقیق علمی و فقهی صورت بگیرد، راهکار مسایل زنان جز از راه فقه حل شدنی نیست.

بانو مجتهده صفاتی گفت: باید مطالبات به حق زنان جامه عمل پوشانده و در برابر مطالبات ناحق برخی از زنان نیز زبان لین و همراه با استدلال قانع کننده‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در برابر زنان کم توجه به حجاب باید با زبان استدلال و قانون سخن گفت، ادامه داد: زیست غیرعفیفانه در واقعیت امنیت ذهنی و فکری جامعه را بهم می ریزد و بنحوی امنیت روانی بخش مهمی از جامعه را به مخاطره می اندازد.

وی با بیان اینکه در برابر اشکالات جوامع و سازمان های غربی به موضوعات حقوق بشر و بصورت خاص مسائل زنان باید به زبان خودشان صحبت شود، گفت: در داخل کشور با تبیین درست، استدلال و احصای درست مشکلات می‌توان مسایل این حوزه را به شکل درستی پاسخ داد.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: مشکلات اقتصادی بر روی مسایل دینی سایه انداخته است و برای اینکه مردم نسبت به امور دینی پایبندی بیشتری داشته باشد باید مشکلات و مطالبات بحق آنها در حوزه معیشت و اقتصاد برطرف شود.

بانو مجتهده صفاتی با تاکید بر اینکه جای تبیین و استدلال مسأیل زنان همچنان خالی است، گفت: برای حل مشکلات حوزه زنان، باید شورای فقهی زنان تشکیل و مسایل مهم زنان از طریق آن دنبال شود.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی چیزی مانند هجرت بانوان برای تحصیل علوم دینی به معنای کنونی آن وجود نداشت، گفت: با تاسیس حوزه علمیه بانوان به همت چند تن از بانوان طلبه و همراهی علما، این زمینه مساعد برای تربیت عالمان و مبلغان بانو فراهم شد.

مجتهده صفاتی ادامه داد: قدم نخست حوزه علمیه زنان در کشور در سال‌های ابتدایی دهه پنجاه برداشته شد اما با انقلاب اسلامی تحولات لازم ایجاد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار