ف گلپایگانی

شرایط اهدای خون در ایران/ افراد با گروه خونی منفی بیشتر خون اهدا کنند

سخنگوی سازمان انتقال خون با تشریح شرایط اهدای خون در ایران ، گفت: با توجه به اینکه فقط ۱۰درصد از اهدا کنندگان خون دارای گروه‌های خونی منفی هستند، بنابراین افرادی که دارای گروه خونی منفی در کشور هستند، استقبال بیشتری برای اهدای خون داشته باشند.
کد خبر : 6588
تاریخ انتشار : جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰
شرایط اهدای خون در ایران/ افراد با گروه خونی منفی بیشتر خون اهدا کنند

بشیرحاجی بیگی افزود: کمبود گروه‌های خونی منفی در کشور طبیعی است و این به دلیل آن است که در کشور تنها ۱۰ درصد از اهدا کنندگان خون دارای گروه خونی منفی هستند.

وی ادامه داد: به طوری که گروه خونی O منفی ۴درصد و A منفی ۳درصد و B منفی ۲درصد و AB منفی یک درصد از اهدا کنندگان خون را به خود اختصاص می دهند.

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: لازم است که افرادی که دارای گروه خونی منفی در کشور هستند، استقبال بیشتری به اهدای خون داشته باشند و همچنین افرادی که دارای گروه خونی منفی هستند باید دربین دوستان، آشنایان و بستگان افراد دارای گروه خونی منفی را شناسایی کنند تا درهنگام نیاز و در مواقع ضروری و اورژانس در تامین خون با مشکل کمبود خون در گروه های منفی مواجه نشوند.

حاجی بیگی از مردم و دارندگان گروه خون منفی برای اهدای خون و تشکیل باشگاه گروه خون منفی در مراکز انتقال خون سراسر کشور دعوت و تاکید کرد: سازمان های مردم نهاد (NGO) ها مانند آنچه که دربعضی از ادارات کل انتقال خون که قبلا باشگاه گروه خونی O منفی تشکیل شده است را تشکیل دهند.

در مواقعی که با کمبود خون در گروه های منفی مواجه هستیم با فراخوان افراد با گروه خونی منفی نیاز بیمارستان ها را تامین کرده ایموی همچنین از سوی سازمان انتقال خون ایران از تمامی اهدا کنندگان خون و پلاکت که در ۳ماهه اول سال ۱۴۰۲ در تامین صد درصدی نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی نگذاشتند هیچ بیماری دغدغه تامین خون و فرآورده های آن را داشته باشد، تقدیر و تشکر کرد و گفت: در مواقعی که با کمبود خون در گروه های منفی مواجه هستیم با فراخوان افراد با گروه خونی منفی نیاز بیمارستان ها را تامین کرده ایم.

افزایش سه درصدی میزان اهدای خون در سه ماهه امسال

سخنگوی سازمان انتقال خون اعلام کرد: بررسی‌های آماری سه ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، افزایش سه درصدی میزان اهدای خون در کشور را نشان می‌دهد.

حاجی بیگی افزود: در بهار امسال ۵۹۳ هزار و ۸۶۲ واحد خون اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشت.

 

وی ادامه داد: در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۴۰۱)، استان لرستان با بیش از ۴۴ درصد، استان گلستان با بیش از ۱۷ درصد و خراسان شمالی با بیش از ۱۶ درصد، بیشترین میزان رشد اهدای خون را به خود اختصاص دادند.

در بهار امسال ۵۹۳ هزار و ۸۶۲ واحد خون اهدا شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه درصد افزایش داشتوی تصریح کرد: استان تهران در بهار امسال موفق شد ۹۸ هزار و ۵۵۸ واحد خون از داوطلبان اهدا دریافت کند.

حاجی بیگی گفت: در نخستین فصل از سال جاری شاخص اهدای خون مستمر(با سابقه احداقل دو بار اهدای خون درسال) ۵۴ درصد بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته اندکی افزایش نشان می‌داد.

وی افزود: اکنون استان های سمنان با بیش از ۶۶ درصد، یزد با بیش از ۶۳ درصد و گلستان با بیش از ۶۱ درصد بالاترین شاخص اهدای خون مستمر را به خود اختصاص داده‌اند و در عین حال در استان‌های ایلام، خراسان شمالی و خوزستان این شاخص بیش از سایر استان‌ها رشد داشته است که نشان دهنده تلاش مناسب برای وفادارسازی اهداکنندگان در این استان‌ها است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ادامه داد: در سه ماه اول سال جاری شاخص کشوری اهدای خون بانوان بیش از چهار درصد بود که استان‌های لرستان با شاخص نزدیک به ۹ درصد، خراسان شمالی با بیش از هفت درصد و خراسان جنوبی با نزدیک به هفت درصد بالاترین شاخص اهدای خون بانوان را در کشور به خود اختصاص داده‌اند.

شرایط فرد اهداکننده خون

وی گفت : حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا ۶۵)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳ بار تجاوز نکند از جمله شرایط اهدای خون است.

 

وی اعلام کرد: همچنین همراه داشتن اصل کارت شناسایی (شناسنامه، گواهینامه، گذرنامه و برای اهداکنندگان بار اول کارت ملی الزامی است).

حاجی بیگی یادآوری کرد: درصورت وجود سابقه موارد زیر حتما پزشک انتقال خون را در جریان قرار دهید: آلرژی ها: تب یونجه و …، مصرف دارو، سابقه بیماری های قلبی و عروقی ـ ریوی ـ کلیوی ـ کبدی، سابقه تزریق خون و فرآورده های آن، سابقه غش ـ صرع ـ تشنج، سابقه اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، سابقه اعمال جراحی، سابقه رفتارهای پر خطر (تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده)، سابقه خالکوبی ـ حجامت ـ تاتو و سابقه زردی یا یرقان در خود و خانواده.

حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال (اهداکنندگان مستمر(با سابقه حداقل دو بار اهدای خون در سال) تا ۶۵)، حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، فواصل اهدا خون هر ۸ هفته یک بار مشروط به آنکه تعداد دفعات آن در طول یک سال برای آقایان از ۴ بار و برای خانم ها از ۳ بار تجاوز نکند از جمله شرایط اهدای خون است.

خون اهدایی بعد از ۲۴ساعت جبران می‌شود

سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه میزان خونی که اهدا می شود، حجم کمی از خون بدن است، گفت: هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ساعت جبران می‌شود.

وی افزود: خون یک ماده حیاتی است و تا کنون جایگزینی برای آن نیامده است و علاوه بر مصدومان حوادث رانندگی، بیمارانی که اعمال جراحی دارند، مادران در حین زایمان و بیماران سرطانی از نیازمندان به خون هستند و همچنین برخی از افراد مانند عزیزان تالاسمی از مصرف کنندگان همیشگی خون هستند و لازم است که اهدای خون توسط هموطنان به صورت همیشگی و مستمر باشد.

هموطنان با اطمینان خون اهدا کنند زیرا این میزان خون اهدایی بعد از ۲۴ساعت جبران می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که قصد اهدای خون را دارند و به مراکز انتقال خون مراجعه می کنند از آنها مصاحبه گرفته می شود و سپس معاینه می شوند و تست هموگلوبین از آنها گرفته می شود که دچار کم خونی نباشند و درصورت مساعد بودن شرایطشان می توانند خون اهدا کنند.

سخنگوی سازمان انتقال خون خاطرنشان کرد: در مراکز انتقال خون طرحی به نام آهن یاری برای بانوان داریم و قرص آهن به صورت رایگان در اختیار خانم هایی که اهدای خون مستمر انجام می دهند قرار می دهیم.

وی اعلام کرد: به هموطنانی که قصد اهدای خون دارند توصیه می شود که ۴ساعت قبل از اهدای خون مواد غذایی خیلی چرب مصرف نکنند و بعد از اینکه خون اهدا کردند هم مایعات و آب بنوشند و در مراکز انتقال خون بعد از اهدای خون حال عمومی اهداکنندگان بررسی و از همه آنها پذیرایی می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار