ف گلپایگانی

پایان انتظار ۱۷‌ساله و عبور از سد تاج‌دار ۵۸۰متری

یاسوج ششمین مقصد دور دوم سفرهای استانی آیت‌الله رئیسی است؛ سفری دو روزه برای به سرانجام رساندن طرح‌هایی چون پتروشیمی گچساران، سد چمشیر، احیای کارخانه قند و جاده پاتاوه - دهدشت بعد از سال‌ها چشم انتظاریِ مردم این خطّه.
کد خبر : 6426
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۲۸
پایان انتظار ۱۷‌ساله و عبور از سد تاج‌دار ۵۸۰متری

رئیس‌جمهور به همراه جمعی از اعضای کابینه به منظور انجام سفری دو روزه و برای دومین بار در طول عمر دو ساله دولت سیزدهم، صبح امروز دوشنبه ۲۶ تیر وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد؛ استانی که آن را بهشت عشایر می‌نامند و برای گردشگری جذاب و در عرصه تولید مفید و مؤثر به شمار می‌رود.

پتروشیمی گچساران، سد چمشیر، احیای کارخانه قند و جاده پاتاوه – دهدشت، طرح‌هایی هستند که مردم کهگیلویه و بویراحمد سال‌ها چشم انتظار بهره‌برداری آن بودند و رهاورد افتتاح این طرح‌ها با سفر استانی رئیس‌جمهور، افزایش اشتغال، رونق تولید، جلوگیری از خام‌فروشی و آبادانی بیشتر این استان است.

استقبالی همدلانه

در مراسم استقبال رئیس‌جمهور در فرودگاه یاسوج، مادر شهید «جان‌محمد کریمی» (از شهدای عملیات پد خندق) با لباس محلی مقدم آیت‌الله رئیسی را گرامی داشت. شهید کریمی در عملیات «پد خندق» در دوران دفاع مقدس شهید شده است. «پد خندق» یکی از عملیات‌های دوران دفاع مقدس است که در آن، رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در چهارم تیر سال ۱۳۶۷ در جزیره مجنون به مدت ۱۴ ساعت تا آخرین گلوله خود در مقابل دشمن مقاومت کردند.

 

عشایر؛ بخش مولد کشور

آیت‌الله رئیسی در بدو ورود به استان اهداف و برنامه‌های این سفر را اینگونه توصیف کرد: در سفر دوم دولت مردمی به استان، مسائل گسترده‌تری نسبت به مسائل ضروری سفر اول مدنظر قرار دارد. در سفر نخست برخی مسائل ضروری وجود داشت که حالا به ثمر رسیده و در این سفر علاوه بر پیگیری پروژه‌های باقیمانده از مصوبات سفر اول، نیازهای جدیدی که نسبت به بخش‌های مختلف استان احصا شده پیگیری خواهد شد.

رئیس‌جمهور در ادامه، کهگیلویه و بویراحمد را استانی برخوردار از ظرفیت‌های خوب در عرصه‌های کشاورزی و گردشگری توصیف و تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های خوبی دارد که تلاش خواهیم کرد در راستای توسعه استان از آنها بهره بگیریم تا هم نیازهای مردم کهگیلویه و بویراحمد را تأمین کند و هم باعث افزایش امید و اعتماد مردم شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین با اشاره به عشایری بودن استان اظهار داشت:‌ عشایر به فرموده امام راحل (ره) ذخایر ارزشمند کشور هستند که باید به عنوان یکی از بخش‌های مولد کشور مورد توجه ویژه قرار گیرند و اقدامات لازم برای خدمت به آنها و زیست عشایری انجام شود.

دیداری صمیمی در دشت سقاوه

در سفر قبلی رئیس‌جمهور به این استان، کرونا شرایط را برای دیدار مردمی مهیا نکرد؛ برهمین اساس اولین دیدار در این سفر به حضور در جمع مردم عشایر تعلق داشت. رئیس‌جمهور در منطقه عشایری دشت سقاوه در استان کهگیلویه و بویراحمد با استقبال گرم و پُر شور عشایر این استان مواجه شد.

آیت‌الله رئیسی در دیدار با عشایر دشت سقاوه در پاسخ به مطالبات آنها با بیان اینکه با بهره‌برداری از سد چمشیر در استان بخش قابل توجهی از مشکل تأمین آب رفع شده و ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش منابع آبی این سد قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: علاوه بر این سد، سد دیگری هم در مدت کوتاهی در دشت سقاوه احداث خواهد شد تا مشکل تأمین آب پایدار عشایر را نیز برطرف کند.

رئیس‌جمهور با اشاره به تأمین اعتبار و اقدامات انجام شده برای توزیع و نصب پنل‌های خورشیدی برای عشایر در راستای تأمین برق و نیازهایی مثل آبگرم آنان بیان کرد:‌ در سال‌های گذشته اقدامات خوبی در زمینه ایل‌راه‌ها انجام شده اما کمبودهایی نیز وجود دارد که در این سفر اعتبارات لازم برای رفع این کمبودها در نظر گرفته شده و تخصیص خواهد یافت.

آیت‌الله رئیسی عشایر را یکی از مولدترین اقشار جامعه دانست و گفت: همه باید به تقویت تولید در میان عشایر کمک کنند؛ پرواربندی قراردادی دام که از گذشته به نوعی وجود داشته باید تداوم و گسترش یابد تا عشایر از ناحیه تأمین نهاده‌ها برای دام‌های خود نگرانی و دغدغه نداشته باشند و تولید آنها دچار اختلال نشود.

پایان یک انتظار ۱۷ ساله

رئیس‌جمهور در ادامه برنامه‌های خود ضمن بازدید از مجتمع پتروشیمی گچساران، دستور بهره‌برداری رسمی از این پروژه بزرگ صنعتی استان را صادر کرد. این پروژه با اعتبار ۱.۳ میلیارد یورو یکی از مهم‌ترین پروژه‌های وزارت نفت در سفر استانی رئیسی به استان کهگیلویه بویراحمد است؛ پروژه‌ای که با رویکرد توسعه‌ای دولت در دو سال اخیر جان دوباره‌ای گرفت و به انتظار ۱۷ ساله مردم شهرستان گچساران پایان داد.

ظرفیت تولید این مجتمع پتروشیمی که ۸۳ درصد قطعات و تجهیزات آن توسط شرکت‌های داخلی ساخته شده، سالانه یک میلیون اِتیلن و ۸۴ هزار تُن C۳+ است. در طول عملیات راه‌اندازی بیش از ۳۰۰۰ نفر که عمدتاً از نیروهای بومی بودند، در این مجموعه مشغول فعالیت شدند و پس از بهره‌برداری نیز هزار نفر در این پروژه مشغول به کار می‌شوند.

 

رئیس‌جمهور در آیین افتتاح کارخانه پتروشیمی گچساران با اشاره به اینکه صنعتگران ایرانی برای ساخت این کارخانه سنگ تمام گذاشتند، بیان کرد: بهره‌برداری از کارخانه‌های پتروشیمی به عنوان واحدهای فراوری منابع نفت و گاز راه توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی را فراهم می‌کند.

آیت‌الله رئیسی ایجاد زنجیره تولید محصولات تولیدی را از مزایا و ویژگی های کارخانه پتروشیمی گچساران برشمرد و عنوان کرد: جمع‌آوری مشعل های گازی از دیگر ارمغان های کارخانه پتروشیمی گچساران است که منجر به کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی می شود.

تحقق شعار ما می توانیم

رئیس‌جمهور همچنین راه‌اندازی پتروشیمی گچساران را نشانه تحقق شعار «ما می‌توانیم» دانست و گفت: امروز در جهت افزایش اشتغال و رشد تولید گام بزرگی برداشته شده‌است. تحقق شعار ما می‌توانیم و امیدوارسازی مردم به اتمام کارهای نیمه‌تمام، گام بزرگی است. ایرانی بودن پروژه پتروشیمی و اشتغال ۳ هزار نفر در این مجموعه، از افتخارات آن است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: مجتمع پتروشیمی خلیج‌فارس باید نیازهای استان کهگیلویه و بویراحمد را لحاظ کند. ۲۶۰۰ میلیارد تومان در برنامه مصوبات سفر برای مسئولیت‌های اجتماعی با هدف هزینه در استان دیده شده‌ است. پتروشیمی گچساران دسترنج همین کارشناسان و کارگرانی است که با وجود سختی‌های فراوان، پتروشمی را راه‌اندازی کردند.

کارگران گچساران بیکار نمی‌شوند

رئیس دولت سیزدهم در جریان حضور در این کارخانه، در پاسخ به درخواست کارگران پروژه پتروشیمی که مطرح کردند کارگران زیادی در اینجا مشغول به‌کار هستند که خواستار تدبیر جذب آنها فکری شود، اینگونه پاسخ داد: هیچ‌یک از کارگران بیکار نمی‌شوند. برای اتمام دیگر پروژه‌های استان از نیروهای بومی استفاده خواهد شد.

آغاز عملیات اجرایی طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار

عملیات اجرایی مرحله نخست طرح ذخیره‌سازی میدان گازی مختار در استان کهگیلویه و بویراحمد به‌منظور کمک به حل مسأله ناترازی فصلی و پایداری و تقویت شبکه گاز کشور در جریان سفر رئیس‌جمهوری به این استان و با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران آغاز شد. پروژه مهمی که با اجرای آن، بیش از ۲ هزار نیروی متخصص بومی به‌مدت سه سال مشغول به‌کار می‌شوند و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای تکمیل آن ۴۲۰ میلیون یوروست.

پروژه ملی سد چمشیر

آیت‌الله رئیسی در ادامه برنامه‌های دور دوم سفر استانی دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد، سد چمشیر را به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا افتتاح و از واحد اول نیروگاه این سد نیز بهره‌برداری کرد. مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت‌ سیزدهم و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر و طول تاج ۵۸۰ متر، دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد متر مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است.

 

مهمترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر ماه، می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تأمین امنیت غذایی شود.

رئیس‌جمهور پس از افتتاح رسمی این سد، دقایقی در جمع کارکنان این مجموعه حضور یافته و ضمن گفت‌وگو و شنیدن دیدگاه‌ها و مطالبات آنها، دستوراتی برای رسیدگی به خواسته‌های آنها صادر کرد. تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۴۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب از مهمترین مزایای اجرای این طرح است.

رییس جمهور چمشیر را یکی از پنج سد مهم کشور دانست که مخزن آن ۱۰ برابر سد کرج ظرفیت دارد و ادامه داد: جلوگیری از سیلاب رودخانه زهره گچساران و مطلوب شدن آب آن رودخانه برای مردم منطقه اهمیت این سد را دو چندان می کند.

وی تصریح کرد: این سد با نظارت و بررسی کارشناسان خبره احداث شده که مردم هر سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر از آب آن بهره مند می شوند.

رییس جمهور افزود: ۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی از آب دخیره شده سد چمشیر بهره مند می‌شوند که با ایجاد اشتغال و تولید، زندگی کشاورزان منطقه به لحاظ اقتصادی متحول خواهد شد.

آیت الله رییسی ادامه داد: نه تنها صنایع و بخش کشاورزی بلکه در برخی از مناطق آب شرب مصرفی مردم نیز از این سد تامین می شود.

رییس جمهور اظهار داشت: تکمیل پروژه ها از اولویت برنامه های دولت است که از آن جمله می توان به تکمیل پروژه سد چمشیر اشاره کرد که طی ۲ سال گذشته و با فعالیتی شبانه روزی به بهره برداری رسید.

وی تاکید کرد: با وجود کمبود بارش باران می توان با مدیریت صحیح و بهینه آب، مشکلات کمبود آب را جبران کرد.

رییس جمهور گفت: یکی از اولویت های ما مدیریت آب است که آبادانی کشور، امیدآفرینی و آبادی روستاها را در پی دارد.

آیت الله رییسی تصریح کرد: کنگ زنی پروژه ها را مگر به ضرورت از دستور کار خود خارج کنیم و اولویت اصلی ما نیز تکمیل پروژه های نیمه تمام است که در این ۲ سال دولت توفیقات بسیار خوبی در این زمینه داشته است.

 

رییس جمهور: احیای کارخانه قند یاسوج دستاورد همت جمعی است

آیت الله رییسی در آیین احیای کارخانه قند یاسوج به نمایندگی از ۴۴ واحد صنعتی به مدار تولید برگشته، افزود: از تلاش دسته جمعی همه مسئولان متولی به ویژه ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) برای به حرکت درآوردن دوباره چرخ های این کارخانه تعطیل شده قدردانی می کنم.

وی گفت: روزی که به کارخانه آمدم حال کارگران گرفته بود و چهره درهمی داشتند و مایوس شده بودند و امیدی به آینده نداشتند اما امروز خدا را شاکرم که با عنایت خدا و دستان توانای شما به چرخه بازگشت.

رئیس‌ جمهور بیان کرد: امروز کارگران و خانواده‌های آنها امید به آینده دارند و مصمم به ادامه فعالیت کارخانه هستند، لطف خدا و دستان توانای شما کارخانه را راه اندازی کرد که از همت ستاد اجرایی، نماینده ولی فقیه و استاندار قدردانی می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه همزمان بیش از ۴۰ واحد فعال شده و مدیران این واحدها گزارش دادند که پس از چند سال با دست با کفایت مدیران و همت کارگران احیا شد، گفت: برنامه احیای واحدهای راکد در دستور کار دولت است و در این خصوص مصمم هستیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در دولت سیزدهم پنج  هزار واحد اقتصادی راکد یا نیمه تعطیل فعال و وارد چرخه شده است، گفت: پنج هزار واحد تولیدی و اقتصادی احیا شده و باز هم باید احیا شود و ۱۱۸ هزار شغل ایجاد شد.
وی عنوان کرد: ایجاد ۱۱۸ هزار شغل یعنی کاسته شدن از میزان بیکاری در کشور و  ایجاد امید در جامعه و این همان چیزی است که ما دنبال می‌کنیم.

رویس جمهور اضافه کرد: بخشی از مشکل اشتغال را با فعال شدن این واحدها حل می‌کنیم که امروز ما جلوه ما می توانیم را در بهره برداری از سد، هم در پتروشیمی، هم در این واحدهای راکد مشاهده کردیم.

آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: دشمن خواست و نتوانست اما ما خواستیم و توانستیم که به برکت خون شهدا و ایثارگری شما و خانواده شما این واحدها احیا شد.

وی با بیان اینکه  با خانواده برخی کارگران که صحبت کردم گفتند ناامید بودند اما الان امید میان آنها بازگشته، گفت: ۱۳۰ کارگر امروز مشغول به کار می‌شوند و ۷۰ نفر دیگر جذب خواهد شد، ضمن اینکه در کنار احیای کارخانه ۶۰۰ شغل ایجاد خواهد شد.

رئیس جمهور تصریح کرد: در کنار کارخانه قند، کارخانه آرد و نشاسته و گلوکز است که مربوط به سازمان اقتصادی کوثر است این سازمان حداکثر ظرف  دو ماه باید این کارخانه‌ را راه اندازی کند و اگر این کار را نکرد به سازمانی که بتواند احیا کند واگذار می کنیم چون نمی توانیم ببینیم این ثروت با ظرفیت کمی کار می‌کند.

آیت الله رییسی افزود: امروز همه ما مسوولیت مهم رشد تولید را بر عهده داریم که باید همه انجام دهیم و این شدنی است، کشور ما دارای ثروت ها و ظرفیت های زیادی است و نمی‌شود، نشد و مگر می شد این کار را کرد جایی ندارد.

وی گفت: یقین داریم با دستان توانای شما مانند زمان جبهه که بسیاری از مشکلات حل و گشایش ایحاد شد مشکلات حل، اشتغال ایجاد و تولید رشد خواهد داشت و تورم را مهار خواهیم کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: احیای کارخانه قند یاسوج به عنوان نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد باعث شادی دل شمار زیادی از خانواده های این استان که در این واحد تولیدی کسب درآمد می کنند شده است.

آیت الله رییسی تصریح کرد: از سرگیری فعالیت این کارخانه نه تنها منجر به بازگشت ۱۶۰ کارگر به صورت مستقیم به اشتغال شد بلکه امید را در دل کشاورزان چغندرکار کهگیلویه و بویراحمد زنده کرده است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه کارخانه قند یاسوج برای تولید نیازمند یکهزار تن چغندرقند است، گفترد: بازگشت این واحد صنعتی به چرخه تولید سبب تضمین بازار فروش چغندرکاران استان می شود.

وی اظهار داشت: بهره برداری از کارخانه قند یاسوج و پتروشیمی گچساران که در روز جاری تحقق یافت نویدبخش توسعه اقتصادی در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

رییس جمهور: مدیرانی که توان کار جهادی ندارند از چرخه خدمت خارج شوند

 

آیت الله رییسی در جمع پرشور مردم یاسوج در ورزشگاه تختی شهر، افزود: برهمین اساس هرگونه رابطه نا سالم، پارتی بازی و اعمال نفوذ در ادارات غیر قابل قبول است.

رییس جمهور با اشاره به اینکه تمامی نامه ها و درخواست های ارائه شده مردم به صورت جدی مورد توجه بنده و همکارانم قرار خواهد گرفت و به همه آنها پاسخ داده می شود، تصریح کرد: ما(بنده و همکارانم و تمامی مدیران) هیچ شان و جایگاهی غیر از نوکری مردم نداریم.

آیت الله رییسی در ادامه با اشاره به اینکه سفر دوم هیات دولت به کهگیلویه و بویراحمد منجر به افتتاح و بهره برداری چندین طرح تعطیل و به جامانده از سال های گذشته شد، اظهار داشت: تداوم روند توسعه این استان دغدغه جدی دولت سیزدهم است.

وی افزود: نرخ بیکاری این استان نسبت به ۲ سال گذشته کاهش یافته که این امر ثمره تلاش شبانه روزی مسئولان دولتی و محلی است.

آیت الله رییسی اظهار داشت: بومی گزینی و اشتغال نیروهای منطقه محل احداث طرح های صنعتی از اولویت های دولت است به طوری که ۷۰ درصد از شاغلین پتروشیمی گچساران، افراد بومی و محلی هستند.

رییس جمهور گفت: افتتاح جاده پاتاوه به دهدشت با احداث ۱۳۶ کیلومتر راه در دل مناطق سخت‌گذر زاگرس، در حقیقت تحقق آرزوی دیرینه مردم کهگیلویه و بویراحمد است.

وی با اشاره به بازسازی و مقاوم سازی ۲ هزار واحد مسکونی خسارت دیده از زلزله شهرستان دنا نیز تصریح کرد: این مهم حاصل کار جهادی و همت مسئولان است.

رییس جمهور در ادامه تاکید کرد: برای کاهش سوانح رانندگی و ایجاد زمینه مناسب توسعه گردشگری، دولت سیزدهم توجه ویژه ای به ایجاد زیرساخت ها از جمله بهبود جاده های ارتباطی استان کهگیلویه و بویراحمد دارد و وضعیت جاده های دسترسی استان تا شرایط مطلوب ادامه دارد.

آیت الله رییسی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از اعضای هیات علمی دانشگاه های کهگیلویه و بویراحمد از بانوان هستند، افزود: این آمار نشان دهنده توانایی های بانوان استان است.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: توجه به رفاه مردمانی که در مناطق دور دست زندگی می کنند مانند عشایر از افتخارات دولت سیزدهم است.

آیت الله رییسی ادامه داد: برای تحقق رفاه عشایر توزیع پنل های خورشیدی به منظور تامین برق در مناطق عشایری شروع شده و این روند ادامه دارد.

رییس جمهور گفت: مرمت راه های عشایری و تلاش برای خرید تضمینی محصولات عشایر نیز در برنامه دولت سیزدهم قرار دارد.

رئیس جمهور برای احیای کارخانه آرد یاسوج ضرب الاجل تعیین کرد

آیت الله رئیسی در آیین افتتاح واحدهای تولیدی راکد کارخانه قند یاسوج با واکنش به فروش کارخانه آرد یاسوج اظهار کرد: مردم یاسوج هر روز هدر رفتن کارخانه آرد و نشاسته یاسوج را به چشم خود می بینند.

وی احیای واحدهای تولیدی و اقتصادی از اولویت های برنامه های دولت بر شمرد و تاکید کرد:در صورت راه اندازی نشدن کارخانه آرد در وقت مقرر، احیای آن به سازمان دیگری واگذار می شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر پیش تر با اشاره به فروش کارخانه آرد یاسوج گفت: کارخانه آرد، نشاسته و گلوکز یاسوج با توجه به زیان ده بودن آن به بخش خصوصی واگذار می شود.

“ناصر فخاری” یادآور شد: این کارخانه در مدت پنج سال زیان ده است که با این شرایط متضرر، باید به بخش خصوصی واگذار شود.

کارخانه آرد یاسوج، نشاسته و گلوکز با چهار فاز مختلف یکی از قدیمی ترین کارخانه های کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت اشتغالزایی بیش از ۴۰۰ نفر است که به دلیل برخی مشکلات اکنون تنها در یک فاز با اشتغال ۶۰ نفر در حال فعالیت بوده و اخیرا هم سازمان اقتصادی کوثر متولی کارخانه تصمیم به فروش آن گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار