ف گلپایگانی

معاون رئیس جمهور: همه ظرفیت‌ها برای ایجاد شهر سلام در قم بسیج می‌شود

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: برای راه‌اندازی شهر سلام در قم حداقل ۱۰ درصد تمامی منابع، مجوزها و هماهنگی‌ها را در این معاونت بسیج خواهیم کرد به شرطی که مدل پایدار مبتنی بر مردم داشته باشد.
کد خبر : 6016
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۱
معاون رئیس جمهور: همه ظرفیت‌ها برای ایجاد شهر سلام در قم بسیج می‌شود

روح الله دهقانی فیروزآبادی عصر پنجشنبه در آیین افتتاح ساختمان شهید فخری‌زاده پارک علم و فناوری قم اظهار داشت: در موضوع ایجاد شهر سلام در قم باید همت کرد و همه توان خود را بگذاریم که الگوی درست غیردولتی و غیر تزریقی ایجاد کنیم در این صورت به اجرای آن نهایت کمک خود را خواهیم کرد.

وی ابراز داشت: شهر سلام، شهر دانش و علم و فناوری است و در آن به دنبال ایجاد پارک نیستیم بلکه باید شهر سلام در قم برای تجمیع شرکت های فناور دانش بنیان و خلاق ایجاد شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور تاکید کرد: برای شهر سلام باید مشاوره های مناسب داشته باشیم که به موضوع و گفتمان تبدیل کنیم و مقداری که کار جلو برود گزارش آن را به رهبر معظم انقلاب ارائه خواهیم کرد.

نوآوری ترکیب ۲ ماهیت فناوری و خلاقیت است

وی گفت: در موضوع صنعت خلاق در کشور آن را از موضوعاتی چون صنایع دستی و هنر جدا می کنیم و معتقدیم مباحث هنر تجسمی باید بر عهده وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد و امور هنری نیز بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

دهقانی فیروزآبادی افزود: هر نوآوری ترکیب ۲ ماهیت فناوری و خلاقیت است و مخاطب ما در صنعت خلاق باید نوآوری و خلاقیت داشته باشد و بعد خلاقیت آن بیشتر باشد.

وی با اشاره به اینکه‌ یک ‌میلیارد دلار ارزش مالی عملکرد دانش بنیان ها در کشور است اظهار داشت: صندوق های ما خطر پذیری نمی کنند و مدیریت خود را دارند لذا سرمایه گذاری خطر را در بین مدیران در دانش بنیان ها و شرکت های خلاق نداریم.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: نقطه ای که می تواند در مردمی ‌کردن اقتصاد کمک کند شرکت های خلاق است و در دانش بنیان ها هم ‌تجربه های خوبی در سال های اخیر داشته ایم که برخی درست بوده و برخی اشتباه است.

وی افزود: این تفکر که همه دانشجویان باید بیرون از دانشگاه کارآفرین شوند، کشنده است و نباید فردی که استعداد ندارد را به شرکت خلاق و فناور برای فعالیت هدایت کرد.

نگرش نوآوری باید در دل بازار و بازار محور باشد

دهقانی فیروزآبادی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه‌ نگرش نوآوری باید در دل بازار و بازار محور باشد گفت: نباید مفاهیم مراکز نوآوری خانگی در دل یک صنعت دیگر شکل بگیرد ولی متاسفانه یکی از فرمول های ما بوده است.

وی افزود: قانون جهش تولید برکت زیادی دارد و از باقیات صالحات نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که اگر بین پنج تا ۱۰ سال دیگر آن را اجرا کنیم طعم شیرین آن را مردم خواهند چشید.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور گفت: فرهنگ قم خیلی به فرهنگ واقعی اسلامی ‌ما نزدیک تر است از این رو نگاه ویژه ای به این شهر داریم و قم امید آینده کشور و امت اسلام و دنیا بر شمرده می شود.

وی ادامه داد: قم، مشهد و شیراز سه شهر مذهبی کشور هستند اما قم از نظر ظرفیت جذب علم با ۲ شهر دیگر متفاوت است و در جذب علم به مثابه حرم امیرالمومنین (ع) است از این رو حرم اهل‌ بیت در قم ظرفیت ویژه ای است که باید تبدیل الگوی خوب و کارآمد تبدیل شود.

دهقانی فیروزآبادی گفت: در پارک های فناوری باید مدلی داشته باشیم که بتوان آن را به دنیا معرفی کرد که از جمله آن پارک پردیسان در تهران است و بازدید کنندگان خارجی از دیدن آن ابراز شعف می کنند.

وی ادامه داد: همین پارک به نسبت پارک های مشابه در دنیا خیلی متفاوت نیست لذا باید الگویی داشته باشیم تا به جهان به عنوان الگوی ایرانی اسلامی معرفی کنیم و این ضرورت مهمی است.

معاون رئیس جمهور: همه ظرفیت‌ها برای ایجاد شهر سلام در قم بسیج می‌شود

نقشه علمی در رشد پارک های علم و فناوری مشخص باشد

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: پارک علم و فناوری قم در یک مجتمع مسکونی درجه چندم و متروک ایجاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری افزود: در رشد پارک های علم و فناوری باید نقشه علمی کشور مشخص باشد و شروع و پایان و هدف آن مشخص باشد.

وی گفت: در ایجاد پارک های علم و فناوری باید هدف ها مشخص شود و جایگاهی به دانش بنیان ها و دانشمندان ما نظارت کند چون بسیاری از منابع با ایده های تکراری تلف می شود.

ذوالنوری افزود: دولت در زمینه پارک های علم و فناوری و دانش بنیان ها باید جایگاه ها و نقشه ها را مشخص کرده و زیرساخت ها را ایجاد کند.

وی گفت: رسم‌ است هر دولتی می آید می گوید قبلی ها ویرانه ای تحویل می دهند از این رو باید اسکلتی بتنی ایجاد کنیم که دولت بعدی هم به فونداسیون قبلی اعتماد کرده و دولت های بعدی ریل گذاری ها را بر مبنای هدف های دولت های قبل انجام دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بر تسهیل ایجاد، نظارت و پشتیبانی از دانش بنیان ها تاکید کرد و افزود: آنها باید بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند تا شرکت دانش بنیان بتواند به درآمدزایی برسد و شاهد آن نباشیم که شرکت برای توسعه خود به پشتیبانی سرمایه گذاری اتکا کند که بعدها همه سود را از آن خود کند.

وی تاکید کرد: جایگاه زیرساختی پارک علم و فناوری قم در شأن دانش بنیان ها و شرکت های خلاق و جایگاه شهر قم‌ نیست و باید در سفر دوم رییس جمهور برای ارتقای پارک بهره مند شویم.

ساختمان شهید فخری زاده پارک علم و فناوری با زیربنای سه هزار و ۸۰ متر مربع و هزینه کرد ۱۲۰‌ میلیارد ریال احداث و افتتاح شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار