ف گلپایگانی

مشاور وزیر بهداشت: ۷۰ درصد دختران کشور در سن مناسب ازدواج می‌کنند

مشاور عالی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در امور جمعیتی و در حوزه جوانی جمعیت گفت: ۷۰ درصد دختران کشور در سن مناسب وصلت می‌کنند که باید ۳۰ درصد بقیه را تشویق به ازدواج به‌هنگام و فرزندآوری به‌ موقع کرد.
کد خبر : 5354
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۹
مشاور وزیر بهداشت: ۷۰ درصد دختران کشور در سن مناسب ازدواج می‌کنند

پروفسور محمداسماعیل اکبری روز پنجشنبه در نشست جوانی جمعیت که در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، افزود: تاخیر در فرزندآوری به دلیل ازدواج دیرهنگام ، قدرت باروری را تضعیف می کند.

وی بیان کرد: درمان ناباروری و همچنین پیشگیری از سقط جنین سالم نیز در موضوع جوانی و افزایش جمعیت اهمیت بسزایی دارند، بنابراین باید ضمن تشویق جوانان به ازدواج و فرزندآوری به‌هنگام، روی موضوع درمان ناباروری هم به‌طور ویژه کار کرد.

مشاور عالی وزیر بهداشت ادامه داد: با توجه به اینکه توصیه‌های نادرست در خصوص فرزند کمتر، در کاهش‌ آمار جمعیتی نقش داشته است، باید با یک برنامه‌ریزی درست وضعیت استاندارد شاخص باروری کلی را بهبود بخشید و چالشهای جمعیتی را برطرف نماییم که در این زمینه همه مسوول هستند و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تنهایی متولی این حوزه نیست.

اکبری با اشاره به اینکه وضعیت فعلی مشهد و استانهای خراسان در موضوع ازدواج و فرزندآوری مناسب نیست، افزود: با کمال تاسف در خراسان رضوی و مشهد پائین‌ترین آمارهای ازدواج و فرزندآوری را داریم، در حالیکه این استان باید مشوق افزایش آمار ازدواج و فرزندآوری در کشور باشد.

وضعیت فرزندآوری در خراسان رضوی قابل قبول نیست

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: میزان باروری و فرزندآوری در سطح استان خراسان رضوی قابل قبول نیست و ما همچنان ضمن تاکید بر اهمیت ازدواج و فرزندآوری به‌ هنگام در حوزه جوانی جمعیت بر موضوع فرزند بیشتر، زندگی بهتر تاکید داریم.

دکتر سیدجواد حسینی افزود: یکی از کارهای تاثیرگذار در حوزه جوانی و افزایش جمعیت درمان ناباروری است و در این خصوص اقدامات موثری با همکاری مشترک حوزه‌های بهداشت و درمان انجام شده است.

وی بیان کرد: فعالیت در حوزه جوانی جمعیت یک وظیفه اجتماعی است و نه صرفاً یک مسئولیت کاری و در کنار آن باید مشارکت تمامی مجموعه‌ها را در این حوزه داشته باشیم تا بنیان خانواده‌ها مستحکم‌تر از قبل باشد و با اجرای سیاست‌های غلط تک فرزندی و کم فرزندی واژه‌های عمو، دایی، عمه و خاله به فراموشی سپرده نشود.

وی نبود خوابگاههای متاهلی در دانشگاه‌ها را از دیگر چالشهای جوانی جمعیت و فرزندآوری عنوان کرد و گفت: بسیاری از زوج‌های دانشجو تمایل به فرزندآوری دارند، اما شرایط لازم برای آنان فراهم نیست.

نرخ باروری در خراسان رضوی ۲.۱ است

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این نشست، گفت: هم اکنون شاخص باروری کلی(نرخ فرزندآوری) در خراسان رضوی ۲.۱ و در حوزه زیر پوشش این دانشگاه ۲ است که این رقم پایین است و برای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در حوزه جوانی و افزایش جمعیت باید آن را افزایش داد.

دکتر محمد احمدیان افزود: قانون جوانی جمعیت به تمامی ارگان‌ها ابلاغ شده و گرچه مجری آن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است، اما برای تمامی مجموعه‌ها تکالیفی معین شده و هرمجموعه موظف است که در این خصوص وظیفه خود را به‌ خوبی و به نحو احسن انجام دهد.

وی بیان داشت: قرارگاه جوانی جمعیت، شروع یک حرکت تحول‌گرا و تعالی‌بخش در نظام سلامت و برای دست یابی به جمعیت پویا و سالم است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار