مشاور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان:

لزوم تقویت نگاه خانواده‌ محور در جامعه / رویکرد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، کمک به سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، راهبری و نظارت بر برنامه‌ها، فعالیتها و قوانین با رویکرد تعالی زنان و خانواده

چهارمین نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاههای تابعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در استان قم با حضور مشاور وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در امور بانوان، مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان، مدیران و مشاورین امور بانوان دستگاههای تابعه در محل سالن جلسات سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد.

کد خبر : 5246
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۴۲
لزوم تقویت نگاه خانواده‌ محور در جامعه / رویکرد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، کمک به سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، راهبری و نظارت بر برنامه‌ها، فعالیتها و قوانین با رویکرد تعالی زنان و خانواده

به گزارش کاتنا،  در این جلسه، نرجس بختیار خلج، مشاور مقام عالی وزارت در امور بانوان، در جمع مدیران و مشاورین امور بانوان دستگاههای تابعه در استان اظهار امیدواری کرد که مسائل مرتبط با بانوان و خانواده به بهترین شکل توسط مسئولین شناسایی، رفع و با برنامه‌ریزی جامع بیش از پیش ارتقا یابد.

وی با تاکید بر اینکه  زنان  هم در عرصه خانواده در مقام مادری و همسری تلاش می‌کنند و هم به صورت مستقیم و غیر مستقیم در عرصه های مختلف نقش آفرینند اظهار داشت: به برکت نگاه عالمانه مقام معظم رهبری، ایران ارائه‌کننده مفهوم و الگوی سوم زن (زن مسلمان) در جهان است الگویی و مفهومی که توانسته تمام بازی استکبار و شیاطین زورگو را بهم بریزد و شرارتهای های برنامه ریزی شده آنها را برای زنان جامعه ما نقش بر آب کند. نطام خانواده قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است و  تعلیم و تربیت  حوزه ای است که همه مسئولین اعم از آقا و خانم  وظیفه داریم حول آن فکر کنیم، وقت بگذاریم و به دنبال تعالی و تکامل انسانها در خانواده ها و جامعه باشیم.

بختیارخلج تأکید کرد: در مجموعه دستگاههای وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سطح کشور در خدمت برادران و خواهران بزرگواری هستیم که تلاشگران دو عرصه اجتماعی و خانواده هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه دولت، دولت تحول گرای مردمی است، بررسی قوانین اجرا نشده، معطل و ناقص اجرا شده خصوصا مرتبط با زنان خانواده و یاقوانین بدون خروجی مطلوب مهم است باید نگاه تحولی و با هدف تعالی انسانها و جامعه مد نطر باشد.

نگاه قوانین نگاه کرامت بخشی به انسانها اعم از زن و مرد است و البته نگاه کرامت بخش به زن دارد اما چیزی که  در نگاه مردم رضایت بخش است مواردیست که اجرای آن برایشان  ملموس باشد و در کنار توجه حوزه های ستادی دستگاهها و زحماتشان، نوع تعامل صف خدمت رسانی و اجرایی با مردم و پاسخگویی آنها بسیار مهم است و این گروه حتما میتوانند در کنار ارائه خدمت موثر نقش مهمی در جهاد تبیین داشته باشند

مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وظایف دفتر امور زنان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: رویکرد این دفتر، کمک به سیاست‌گذاری، تصمیم‌سازی، راهبری و نظارت بر حوزه زنان و خانواده است؛ علاوه بر بانوان کارمند، اقشار مختلفی از زنان از جمله زنان کارگر، سرپرست خانوار، در معرض آسیب، توانخواهان، بازنشستگان، مهارت آموزان، مربیان مهارت و… بسته به مأموریت‌های وزارتخانه، مرتبط با مجموعه زنان و خانواده وزارتخانه هستند.

بختیارخلج به اهمیت شناسایی بانوان فعال و ضرورت هم‌افزایی، همگرایی بانوان در راستای ارتقا و تعالی وضعیت زنان اشاره کرد و گفت: همه تلاش‌مان بر این بود که نگاه خانواده‌محور را در مجموعه وزارتخانه داشته باشیم؛ به همین منظور شبکه مشاورین امور زنان و امور خانواده را در بخش‌های مختلف ایجاد کردیم.

وی با اشاره به مصداقی؛ از اقدامات امور زنان و خانواده را در حوزه روابط کار نام برد که حاصل تحقق سه جانبه گرایی بانوان با حضور  نمایندگان بانوی کارگری، کارفرمایی و دولت در جلسات مثمر ثمر خواهد بود وی با تبیین اهمیت پرداختن به مسایل  کارگران و کارفرمایان گفت: پیشنهاد لایحه امنیت شغلی بانوان و دو تبصره آن برای تسهیل فرزندآوری و ازدواج صورت گرفت.

بختیارخلج، یکی دیگر از اقدامات برای بانوان را احصای نظام مسائل و تدوین احکام پیشنهادی برنامه هفتم زنان و خانواده توسعه عنوان کرد و افزود: برای اولین بار احکام مرتبط با حوزه زنان و خانواده وزارتخانه احصا و پیگیری شد.

وی تأکید کرد: با نگاه همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و حوزه توسعه منابع در اجرای قوانین خانواده فعالیت هایی را آغاز کردیم، از جمله مطالبه‌ی تحقق مصوبه هیئت وزیران با موصوع بازآرایی امور زنان و خانواده که الحمدلله در بخشهایی چون پست زنان و خانواده ذیل مدیرکل تعاون استانها و مشاور زنان و خانواده برای معاونتها محقق شده است از این پس در نظر داریم امور این حوزه را  انشالله هدفمند و با تاکید بر منطقه بندی استانها  پیش ببریم. برنامه تحولی و عملیاتی این حوزه نیز تدوین شده است.

بختیارخلج به اقدامات سال گذشته و اصلاح چک ‌‌لیست‌های بازرسی کار با محوریت تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و فرزندآوری اشاره کرد و افزود: در وزارتخانه و دستگاههای تابعه کار زیاد انجام شده اما دست آوردهای همه‌ی دستگاهها و ادارات باید به خوبی کمی و کیفی اطلاع رسانی شود تا مردم عزیز بدانند و بتوانند به موقع از خدمات مثبت دستگاهها بهره مند گردند و هر یک از ما هرکجا که توفیق خدمت داریم باید برای همنوع خودمان یک مددکار باشیم  همه ظرفیت ها را به مردم معرفی و تا حد امکان راهنماییشان کنیم.

مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده با تأکید بر اهمیت حضور مؤثر زنان در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان بین‌المللی کار (lLO) خاطرنشان کرد:  تقابل دشمن، تقابل با معنویت است و دشمنان با نیت‌های خبیثانه خود بدنبال دور کردن جوامع و انسانها از ارزشهای اخلاقی و انسانی اصیل هستند. امیدوارم با پیگیری‌های صورت گرفته حضور مؤثر زنان را بیش از پیش و با هدف جهاد تبیین در نشست‌های مختلف بین‌المللی داشته باشیم.

وی دیگر خدمات حوزه امور زنان و خانواده وزارتخانه را مرتبط با جامعه زنان کار و تولید؛ مرتبط‌شدن بانوان تشکل‌های کارگری و کارفرمایی با کمیته زنان و خانواده شورای هماهنگی استان‌ها، آموزش‌های با رویکرد خانواده‌محور، مهارت‌افزایی و پیشگیرانه از آسیب و ارتقای فرهنگی، تشکیل گروه‌های جهاد تبیین در مجموعه‌های تولیدی، برگزاری میز خدمت، بازدیدها و … اعلام کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار