ف گلپایگانی

قم سوگوار شهادت جواد الائمه(ع)

شهر مقدس قم در سوگ شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت،حضرت امام جواد(ع) غرق در عزا و ماتم شده‌است.
کد خبر : 5211
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳
قم سوگوار شهادت جواد الائمه(ع)

زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(ع) از شب گذشته با شرکت در آیین‌های عزاداری و سوگواری، عشق و ارادت خویش را به خاندان عصمت و طهارت بویژه حضرت امام محمد تقی (ع) نشان دادند.

بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت(ع) با نصب پرچم های عزاداری، سیاهپوش شده‌است و صدای مداحی، نوحه خوانی و مرثیه سرایی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) از شبستان‌ها، صحن‌ها و بخش‌های مختلف این مکان مقدس به گوش می‌رسد.

ام القرای جهان اسلام امروز شاهد عاشقانه‌ ترین و معنوی‌ترین عزاداری‌ها از سوی زائران و مجاوران بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) است که آمده‌اند با گره زدن دلهایشان به حرم مطهر بانوی آب و آیینه، همنوا با ملکوتیان در سوگ فرزند امام علی بن موسی الرضا(ع) سوگنامه و زیارت نامه بخوانند.

سر در مساجد، تکایا، اماکن و مغازه‌های قم نیز سیاه‌پوش شده‌است و ارادتمندان اهل‌بیت عصمت و طهارت با نصب پارچه نوشته‌هایی در خیابان‌ها و معابر سالروز شهادت حضرت امام جواد(ع) را تسلیت گفته‌اند.

آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز از شب گذشته برنامه‌های مختلف سوگواری را در این مکان مقدس آغاز کرده و علاوه بر مداحی و سینه‌زنی، سخنرانان نیز گوشه‌ای از زندگانی گهربار و سیره اخلاقی آن امام همام را برای زائران و مجاوران بیان می‌کنند.

زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت معصومه(س)‌ دیشب در مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مومنی و مداحی مهدی سلحشور در سوگ شهادت آن امام همام به سوگواری و عزاداری پرداختند.

قم سوگوار شهادت جواد الائمه(ع)

قم سوگوار شهادت جواد الائمه(ع)

دسته عزاداری خادمان حرم حضرت معصومه(س) به رسم دیرینه، امروز همراه با سایر مردم عزادار قم بر سر و سینه زنان از مسجد امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم کریمه اهل بیت(ع) حرکت کرده و در کنار مضجع شریف آن حضرت در سوگ شهادت امام محمد تقی (ع) عزاداری کردند.

بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید و دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم نیز با برگزاری آیین های سوگواری و سخنرانی از زندگانی گوهربار حضرت جواد الائمه(ع) میزبان دلسوختگان و محبان اهل بیت(ع) هستند.

بقعه امامزاده موسی مبرقع(ع) فرزند بلافصل امام جوادالائمه(ع) نیز همزمان با این روز سیاه پوش شده و برنامه‌های مختلف عزاداری در آن ترتیب یافته‌است.

دراین راستا مردم متدین و دوستدار ولایت قم نیز با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از زائران و سوگواران شهادت حضرت امام جواد (ع) پذیرایی می‌کنند.

حضرت امام محمد تقی(ع) فرزند امام رضا(ع) و بانو سبیکه در سال ۱۹۵ هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. نام مبارک ایشان محمد و القاب و کنیه‌ های فراوانی از جمله جواد و ابوجعفر دارد.

این امام بزرگوار در مکتب علم الهی اهل بیت(ع) تربیت یافت و بعد از شهادت پدر مهربانش ثامن الحجج(ع) در سن هفت سالگی به امامت رسید و هفده سال رهبری شیعیان را بر عهده گرفت.

دوران امامت ایشان مصادف با مامون و معتصم از حاکمان زمانش بود که سخت ترین شرایط را برای این امام همام ایجاد کردند ضمن این که با برگزاری جلسه های مختلف مناظره، علم و مذهب شیعه امام جواد الائمه(ع) در حوزه های مختلف علوم انسانی و اسلامی در مقابل ادیان مختلف به اثبات رسید.

امام جواد(ع) از عابدترین مردم بود که با ویژگی‌های اخلاقی، رفتاری و جود و بخشش در دوارن خویش زبانزد عام و خاص بود همچنین ایشان ضمن تربیت بسیاری از شاگران، احادیث مختلفی به یادگار گذاشته است.

صبر و بردباری در مقابل مشکلات و گرفتاری ها، شجاعت در گفتار، جود و احسان، نیکوکاری، نیکو سخن گفتن، عابد و ایثار، پاسداری از حریم امامت، پارسایی، نبوغ در علم و دانش و سایر موارد از مهمترین ویژگی های اخلاقی و رفتاری این امام معصوم بود.

این امام بزرگوار برای تحکیم و گسترش تشیع و تقویت فرهنگ شیعی تلاش بسیاری کرد و باعث نفوذ دین اسلام و تفکر شیعه در جهان شد.

سرانجام امام جواد(ع) در آخر ماه ذی القعده سال ۲۲۰ هجری قمری به شهادت رسید و در کنار بارگاه منور جد بزرگوارش امام موسی کاظم(ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار