ف گلپایگانی

ایستادگی رهبری در سال ۸۸ برای حمایت از رای مردم بود

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: ایستادگی رهبری در سال ۸۸ حمایت از احمدی نژاد نبود بلکه حمایت از رای مردم بود.
کد خبر : 5179
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۴
ایستادگی رهبری در سال ۸۸ برای حمایت از رای مردم بود

برنامه راه گفتگو با محوریت «جمهوریت نظام اسلامی مبانی و راهکارها» با حضور مهدی فضائلی کارشناس و فعال رسانه‌ای و محمد عطریانفر روزنامه نگار و فعال سیاسی در روزنامه اطلاعات برگزار شد.

عطریانفر در مورد واکاوی جمهوریت در اندیشه امام و رهبری گفت: نام امام با جمهوریت عجین شده است مردم درون مایه جمهوریت هستند و در فرمایشات حضرت امام هم از واژه مردم بیشتر استفاده شده و این کلمه در سخنان ایشان موج می زند و واژه‌ای پر رنگ و ترجیع بند تکراری و تاریخی است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه مردم برای امام موضوعیت داشت و همواره به سیاستمداران وظایفشان را در مقابل مردم یادآوری می کرد، گفت: رویکرد و نگاه امام امری تکلیفی بود و به همه سیاست ها و برنامه ها رنگ دین می داد؛ او با واژه مردم بازی سیاسی نکرد و مردم در منظومه فکری امام جایگاه رفیعی داشتند.

عطریانفر با بیان اینکه عنوان جمهوریت ظرفیت بزرگی از مردم را در خود جا می دهد، بیان داشت: امام مقوله جمهوریت را تطهیر کرد به طوری که مردم در دستگاه سیاسی امام جایگاه ویژه‌ای دارند؛ امام به دنبال این بود که مردم آزاد باشند و باورش این بود که باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

رهبری همواره از تحریف مسیر انقلاب جلوگیری کرده است

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد واکاوی جمهوریت در اندیشه امام و رهبری بیان داشت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های انقلاب اسلامی با دیگر انقلاب‌ها این است که انقلاب‌های دیگر بعد از مدت کوتاهی از مسیر اصلی خود جدا شده و از آرمان های خود فاصله گرفتند، اما رهبر انقلاب از همان ابتدا جلوگیری از تحریف مسیر انقلاب را برای خود ترسیم کردند و در این ۳۴ سال مکرر در این راه قدم برداشتند.

فضائلی با یادآوری اینکه رهبر انقلاب در ۱۴ خرداد امسال هم اندیشه و مسیر امام خمینی را تبیین کردند، بیان داشت: اصول و آرمان های امام در طول این سال ها زنده نگه داشته شده و همین بحث پایبندی به خط امام و اصول امام است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: موضوع مردم و جمهوریت یکی از اصول امام بود و یکی از تفاوت ماهوی حرکت امام با بقیه حرکت‌ها علیه رژیم پهلوی همین تکیه به مردم بود و در تاریخ ایران به جز ملی شدن صنعت نفت حرکت دیگری که مردم نقش ایفا کرده باشند، نداریم.

وی اضافه کرد: امام حرکت خود را با مردم آغاز و ۱۵ سال صبوری کرد؛ در تمام این سال‌ها خطاب امام، مردم بودند و نحوه انتشار سخنان امام در شبکه های مردمی صورت می‌گرفت که این تفکر در اندیشه امام یک سابقه دیرینه دارد.

فضائلی با اشاره به نقش مردم در پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: در ابتدای پیروزی انقلاب، غائله کردستان و دفاع مقدس مهمترین حوادثی بود که امام برای حل آن به مردم اتکار کرد زیرا این ظرفیت را حلال مشکلات کشور می دانست؛ دقیقا این نگاه از مردم دریافت شده که نمونه عینی آنها در مراسم استقبال و تشییع امام هم مشهود است.

در اندیشه امام تفکیکی بین جمهوریت و اسلامیت نیست

این فعال رسانه ای اندیشه امام را نشات گرفته از متن اسلام عنوان کرد و گفت: مبنای اسلام امام را به این مسیر رساند که امام هم از همان ریشه های اسلامی استفاده کرده و مردم را در متن مسائل قرار داشت و بلافاصله بعد از پیروزی انقلاب تاکید کرد که رفراندوم برگزار شود و این مطالبه امام از مسولان وقت کشور بود.

وی با بیان اینکه در اندیشه امام اساساً جمهوریت و اسلامیت از همدیگر قابل تفکیک نیست، گفت: در تفکر امام این دو واژه از هم جدا نیستند؛ جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد.

فضائلی با بیان اینکه در اندیشه امام تفکیکی بین جمهوریت و اسلامیت نیست، اظهار داشت: هر جریانی که بخواهد جمهوریت را پر رنگ کند تا در مقابل اسلامی قرار بگیرد و هر جریان که بخواهد اسلامی را آنقدر پر رنگ بکند که در مقابل جمهویت باشد، نسبت به این مکتب به بیراهه رفته اند.

در ادامه عطریانفر با تشریح جمهوریت در اندیشه حضرت امام و با بیان اینکه امام به جمهوریت اعتبار بخشید گفت: در زمان تغییر قدرت از قاجار به پهلوی علمای آن زمان بحث جمهوریت را به رسمیت نمی شناختند؛ آنها می گفتند ما این سلطنت را مشروط می کنیم که این سلطه مستبد نباشد و به تدریج این حق حاکمیت ملی، به نفع مردم خواهد شد. مردم نسبت به حضور خودشان در امر حاکمیت قدرت مردد بودند و مردم را با نگاه جدایی طلبانه از فضای نخبگان سیاسی جدا می دیدند.

این فعال سیاسی یادآور شد: در گذشته تفکر این بود که مردم رعیت هستند کسانی که در بحث حکومت اسلامی متوقف می شوند، این حق را از مردم دریغ می کنند و لذا یکی از کارهایی که در کشور ما به همت امام صورت گرفت، ورود مردم به عرصه حاکمیت بود؛ من فکر می کنم در ادبیات جدیدی که امام خلق کرد مبتنی بر نظریه پیوند ناگسستنی دین و سیاست بوده است.

تاکید رهبری، مشارکت حداکثری در انتخابات است

در ادامه فضائلی به موضوع انتخابات به عنوان یکی از سازوکارهای مشارکت مردم و جمهوریت نظام پرداخت و گفت: عرصه انتخابات یکی از رسمی ترین و قابل اتکاترین جاهایی است که حضور مردم نشان داده می شود و تاکید رهبری در دوره های مختلف برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری بوده است.

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب در باره انتخابات فرمودند «حتی کسانی که جمهوری اسلامی را قبول ندارند بخاطر ایران پای صندوق رای حاضر شوند» اما آیا در این باور، همه مسئولان کشور با رهبری همراه بودند؟

این فعال رسانه‌ای اضافه کرد: برخی خواهان مشارکت حداقلی و یا یک دموکراسی مدیریت شده بودند که این مورد تایید رهبر انقلاب نبوده است.

فضائلی با اشاره به وقایع سال ۸۸ بیان داشت: ایستادگی رهبری در سال ۸۸ حمایت از احمدی نژاد نبود بلکه حمایت از رای مردم بود؛ حضرت آقا گفتند من حاضر نیستم در مقابل رای مردم بایستم.

وی اضافه کرد: در انتخابات دوم خرداد هم فردی همانند فلاحیان پیشنهاد ابطال انتخابات را می‌دهد که با واکنش سریع رهبر انقلاب مواجهه می شود زیرا پایبندی به رأی مردم رسالت رهبر انقلاب در طول این سال ها بوده است.

فضائلی در ادامه بیان داشت: رهبر انقلاب بیان داشتند زمانی آقای خاتمی و موسوی خویینی ها پیش من آمدند و نگاه تند و تیزی نسبت به دولت هاشمی داشتند، من به آنها گفتم اگر شماها نبودید، من یک جریانی مثل شما ایجاد می کردم تا در کشور تنوع سلیقه ها به وجود آید و توازن و تعادلی شکل گیرد.

عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: این افراد در دهه هفتاد خدمت رهبری رسیدند و بیان داشتند که جریانی می خواهد شما را مصادره کند و می گویند رهبری از ما است؛ رهبری هم فرمودند من چکار کنم که آنها می گویند رهبری از ما است؛ من انکار کنم؟ شما هم بگوید رهبری از ما است.

فضائلی در ادامه بیان داشت: احزاب باید به جایگاهی برسند که بین منافع حزبی و منافع ملی تفکیک قائل شوند و باید این بلوغ حاکم شود و این باور در بین مردم به وجود بیاورد تا شاهد رشد و توسعه کشور باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار