ف گلپایگانی

حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند/ گروه کارشناسی آماده بررسی سد کجکی

وزیر امورخارجه گفت: مساله آب رودخانه هیرمند از چهار ماه قبل به این وزارتخانه و وزارت نیرو محول شده و تا کنون در این زمینه اقدامات و کارهای خوبی انجام شده است.
کد خبر : 4437
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۴۹
حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند/ گروه کارشناسی آماده بررسی سد کجکی

حسین امیر عبداللهیان شامگاه چهارشنبه در نشست تسریع در روند پیگیری حقابه هیرمند که با حضور نماینده ویژه رئیس جمهوری و رئیس نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، استاندار سیستان و بلوچستان، نمایندگان حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان در چابهار برگزار شد اظهارداشت: زمانی منطقه سیستان انبار غله و قطب کشاورزی بوده الان به این روز افتاده و دل هر انسانی از شرایط کنونی منطقه آزرده است.
وی بیان کرد: مشکلات و سختی‌های مردم سیستان را درک می‌کنیم و نبود آب را قبول داریم.
وزیر امورخارجه با بیان اینکه می‌خواهیم گزارشی دهیم که چه اقداماتی در رابطه با پیگیری حقابه هیرمند انجام دادیم افزود: من با ملا متقی سرپرست وزارت خارجه افغانستان در رابطه با حقابه هیرمند زیاد صحبت کردم و حتی قبل از این جلسه هم با وی تماس گرفتم و موارد، خواسته و مطالبات اهالی سیستان را بار دیگر مطرح کردم تا یاداوری کرده باشیم.
وی بیان کرد: وزیر نیرو هم سفری به افغانستان برای حق آبه به افغانستان داشتند و سایر مسوولان نیز این مساله را پیگیر هستند.
امیر عبداللهیان ادامه داد: حاکمان افغانستان حقابه را قبول دارند و نمی‌گویند آب نمی‌دهیم. طالبان می‌گویند آب اینقدر در سد کجکی نیست که رهاسازی آب را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: در قرارداد سال ۱۳۵۱ عنوان شده که سالانه باید ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب به ایران بدهند اما حاکمان افغانستان می‌گویند اگر الان آب سد را باز کنیم به ایران نمی‌رسد.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: ما به آنها اعلام کردیم طبق کارشناسی، عکس‌های ماهوره‌ای و ارزیابی تیم مشترک میزان آب را بررسی کنند و اب رهاسازی شود.
وی ادامه داد: تیم کارشناسی ما آماده است تا به افغانستان سفر کند و این مساله را بررسی کنند که واقعا سد کجکی آب دارد یا نه بعد این مساله معلوم می‌شود.
امیر عبداللهیان با اشاره به سایر اقدامات در رابطه با تامین آب در منطقه سیستان افزود: چاه ژرف در این منطقه حفر شده و طرح انتقال آب از دریای عمان در حال انجام است اما این مساله زمانبر است.

وزیر امور خارجه عصر چهارشنبه برای پیگیری حقابه ایران از هیرمند وارد چابهار در استان سیستان و بلوچستان شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز(چهارشنبه) هدف از این سفر را حضور در جلسه ای با حضور مقامات استان سیستان و بلوچستان و با هدف پیگیری حقابه ایران از هیرمند عنوان کرد.

این سفر در حالی انجام می‌شود که رئیس جمهور در جلسه این هفته هیات دولت وزرای امور خارجه و نیرو را مامور پیگیری حقابه ایران از هیرمند کرده بود.

امیرعبداللهیان عصر امروز در تماس تلفنی با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت سرپرستی موقت افغانستان، رهاسازی آب از سوی افغانستان و تامین حقابه ایران به صورت عملی را مطالبه جدی جمهوری اسلامی ایران دانسته بود که در مناسبات فیمابین تاثیر دارد.

وزیر امورخارجه همچنین بر اجرای دقیق و کامل بندهای پیش بینی شده در معاهده ۱۳۵۱ پیرامون آب هیرمند، از جمله امکان بازدید یک کمیته فنی مشترک میان دو کشور از وضعیت آب موجود در سمت افغانستان، تاکید کرد و آن را برای کشورمان بسیار مهم خواند و بار دیگر بر ضرورت فوری رها سازی آب و بازدید تیم مشترک فنی از وضعیت آب موجود در سد کجکی تاکید کرد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار