ف گلپایگانی

ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای اردیبهشت، فرصتی مناسب برای رصد و عکاسی نجومی

منجم و عکاس خورشید مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: پدیده ماه گرفتگی نیم سایه ای که شامگاه ۱۵ اردیبهشت رخ می دهد به دلیل عمیق بودن، فرصتی مناسب برای رصد و عکاسی نجومی توسط علاقه‌مندان و کارشناسان این رشته است.
کد خبر : 4093
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۵۹
ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای اردیبهشت، فرصتی مناسب برای رصد و عکاسی نجومی

حسن حاتمی شامگاه درباره این پدیده اظهار داشت: فردا جمعه لحظاتی پس از غروب آفتاب، شاهد پدیده نجومی ماه گرفتگی نیم‌سایه ای در آسمان خواهیم بود که تا حدود ساعت ۲۳ ادامه خواهد یافت.

حاتمی با بیان اینکه در این پدیده، مقداری از درخشندگی و روشنایی سطح ماه به دلیل قرار گرفتن در نیم سایه زمین، کمتر می شود، افزود: این پدیده در سراسر کشور قابل رویت و رصد است.

وی زمان شروع ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای ۱۵ اردیبهشت را ۱۸ و ۴۴ دقیقه، اوج گرفتگی ماه را ۲۰ و ۵۴ دقیقه و پایان گرفتگی را ساعت ۲۳ اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه فردا شب در اوج ماه گرفتگی بیش از ۹۶ درصد از قطر ماه در نیم‌سایه زمین قرار می گیرد، می توان گفت که عمیق‌ترین ماه گرفتگی در چند سال اخیر رخ می دهد که تا سال ۲۰۴۲ میلادی تکرار نمی شود.

حاتمی با اشاره به اینکه فردا شب ماه کامل خواهد بود و در ارتفاع خوبی در آسمان قابل مشاهده است، اضافه کرد: ماه از سمت غربی وارد نیم‌سایه می شود و به مرور زمان از میزان درخشندگی آن کاسته می شود تا زمانیکه در اوج ماه گرفتگی بیشتر سطح آن به رنگ خاکستری در می آید.

وی اظهار داشت: این پدیده، فرصت خوب و مناسبی برای علاقه‌مندان به نجوم و کارشناسان این رشته است تا بتوانند آن را با چشم غیر مسلح یا دوربین و تلسکوپ رصد کنند.

این عکاس خورشید ادامه داد: همچنین می توان با عکاسی حرفه ای، تصاویر زیبایی از ماه گرفتگی نیم‌سایه ای ثبت کرد در عین حال که فردا شب سیاره های زهره و مریخ نیز به خوبی قابل مشاهده است.

خسوف یا ماه گرفتگی یک پدیده جذاب نجومی است که زمین میان خورشید و ماه قرار می گیرد و مانع تابش نور خورشید به سطح ماه می شود. البته زمین همیشه یک سایه از نور خورشید را در فضا ایجاد می کند اما زمانی خسوف روی می دهد که ماه در مسیر این سایه قرار بگیرد، این سایه یک شکل مخروطی در فضا ایجاد می کند که حاصل آن سایه کامل و نیم سایه می شود و همین امر باعث خسوف کلی، جزئی و نیم‌سایه‌ای است.

ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای، وقتی رخ می‌دهد که ماه در نیم‌سایهٔ زمین قرار می‌گیرد به‌نحوی که خورشید به صورت یک قرص بریده از پشت زمین بر ماه می‌تابد. در این صورت مقداری از درخشندگی ماه کاسته می شود و سطح آن تیره‌تر و به رنگ خاکستری به نظر می‌آید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار