ف گلپایگانی

مسکن کارگری در قم با مشارکت صاحبان صنایع ساخته می‌شود

استاندارقم گفت: دولت برای ساخت مسکن کارگری در این استان زمین مورد نیاز را در نزدیکی شهرک‌های صنعتی تامین خواهد کرد و صاحبان صنایع نیز کار ساخت و ساز را آن دنبال می‌کنند.
کد خبر : 4064
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۰۷
مسکن کارگری در قم با مشارکت صاحبان صنایع ساخته می‌شود

سید محمد تقی شاهچراغی روز چهارشنبه در نشستی با تشکل‌های کارگری و کارفرمایی قم در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری، بیان داشت: در این خصوص با برخی از صاحبان صنایع صحبت شده‌است و آنان قبول کردند تعدادی واحد کارگری در نزدیکی محل کار کارگران بسازند.

وی با اشاره به اینکه براساس پیش بینی‌ها حدود ۳ هزار واحد مسکونی احداث خواهد شد، افزود: نگاه ما این است که واحدهای که ساخته می‌شود با مالکیت خود واحد صنعت باشد و صاحبان صنایع در نهایت پس از تکمیل کار، با نگاه حمایتی از کارگران خود مبلغ ساخت را دریافت و واحدها را به آنان تحویل بدهند.

وی ادامه داد: شرط دادن زمین برای ساخت خانه‌های کارگری در نزدیکی محل کار کارگران توسط صاحبان صنایع، ویلایی ساختن آن است و کارگرانی که در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند در صورت تمایل می‌توانند این نوع مسکن را انتخاب کنند، در غیر این صورت می‌توانند از همان واحدهای آپارتمانی در زمین‌های ۵۶۰ هکتاری استفاده کنند.

شاهچراغی تاکید کرد: برای حل موضوع مسکن کارگری در قم از تمامی ظرفیت‌های استانی و ملی استفاده خواهیم کرد و تلاش داریم تا دغدغه کارگران در خصوص مسافت طولانی محل زندگی تا محل کارشان را حل کنیم و در این زمینه جز استان‌های پیشگام کشور باشیم.

وی درخصوص طرح نهضت ملی مسکن درقم گفت: پس از برگزاری جلسه‌های کارشناسی متعدد قرار بر این شد که در زمین‌های ۵۶۰ هکتاری آپارتمان‌سازی صورت گیرد و در مناطقی از طایقان و قنوات که در نزدیکی شهر قم قرار دارد، طرح ویلا سازی دنبال شود.

وی ادامه داد: ما در قم در حوزه تامین آب و برق با محدودیت مواجه هستیم و به همین دلیل باید در موضوع ساخت مسکن به این مسائل توجه ویژه داشته باشیم تا در نهایت مجموعه‌هایی که ساخته می‌شود دارای زیرساخت‌ها و امکانات لازم باشد.

استاندار قم گفت: به طور کلی در تامین زمین برای ساخت‌ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در محدوده استان مشکلی نداریم اما در خود شهر قم با محدودیت مواجه هستیم چرا که زمین‌ها یا مالک خصوصی دارد و یا در اختیار شهرداری است که واگذاری آن بر اساس شرایط قانونی خاصی است.

وی بیان داشت: استفاده از تعاونی‌های معتبر و قابل اعتماد در ساخت‌ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن بویژه درحوزه کارگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در این زمینه دستگاه‌های متولی باید نسبت به بررسی سوابق و سنجش صلاحیت تعاونی‌ها برای معرفی آن‌ها به مردم نهایت دقت را داشته باشند.

وی ادامه داد: اهمیت تامین مسکن برای کارگران بر کسی پوشیده نیست و ما نیز در استان قم تلاش خواهیم کرد این موضوع به سرعت دنبال و ساخت مسکن مورد نیاز کارگران در نزدیکی محل کارشان و یا در نقاط دیگری که تمایل دارند، هرچه سریعتر محقق شود.

 

شاهچراغی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت موضوع فرش دستباف قم اشاره کرد و گفت: با توجه به سابقه‌ای که قم در این زمینه دارد و نقش آن در افزایش درآمد خانواده‌های بافنده فرش، از فعالان این عرصه حمایت و از طرح‌های ابتکاری در مورد راهکارهای افزایش سطح تولید و صادرات این محصول مهم، حمایت خواهیم کرد.

قم مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور است و بیش از ۹۰ درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود.

وی همچنین به موقعیت مطلوب قم در زمینه گردشگری و زائر پذیری نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط خوب فراهم شده در زمینه تعامل با کشورهای عربی، به طور حتم میزان حضور زائران و گردشگران خارجی در استان قم افزایش خواهد یافت و ما باید از این ظرفیت برای تقویت بخش‌های خدماتی و گردشگری به نحو شایسته استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در ارتباط گیری با وزارتخانه‌ها و مسئولان کشوری برای پیگیری مسائل استان،‌ مشکلی نداریم و از این ظرفیت برای توسعه روز افزون قم در همه بخش‌ها استفاده خواهیم کرد.

شاهچراغی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام نارضایتی از عملکرد بانک‌های خصوصی در استان، گفت: برای برخورد با بانک‌هایی که تکالیف خود را انجام نمی‌دهند بویژه بانک‌های خصوصی جدی هستیم و در این زمینه عملکرد آنها را با جدیت دنبال می‌کنیم.

گفتنی است در این نشست حاضران به طرح مباحثی همچون لزوم جذابیت بخشی به حقوق کارگران برای تامین نیروی کار مورد نیاز استان، احداث مسکن کارگری در نزدیکی واحدهای تولیدی، استفاده از ظرفیت تعاونی‌های مسکن کارگری برای ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن، تقویت بخش درمان کارگری استان، تلاش برای افزایش حمایت‌های مادی و معنوی از معیشت کارگران، لزوم حضور مسئولان استان در جمع کارگران و شنیدن حرف‌های ایشان، توجه به موضوع آموزش و تقویت مهارت‌های کارگران و تلاش در راستای جذب بودجه‌های ملی به‌منظور ساخت مجتمع‌های رفاهی و تفریحی برای استفاده کارگران پرداختند که مورد توجه استاندار و سایر مسئولان حاضر در جلسه قرار گرفت.

در استان قم ۲۳۱ تشکل و انجمن کارگری و کارفرمایی فعالیت می‌کنند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار