ف گلپایگانی

بیشترین تصادفات منجربه فوت قم مربوط به بلوار الغدیر و حاج خداکرم است

رییس پلیس راهور قم گفت: بیشترین تصادفات منجربه فوت در قم مربوط به بلوارهای الغدیر و حاج خداکرم است و اگر این دو معبر کنترل شود، سالانه ۲۵ فقره منجربه فوت در قم کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر : 3990
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰:۳۴
بیشترین تصادفات منجربه فوت قم مربوط به بلوار الغدیر و حاج خداکرم است

سرهنگ غلامرضا صدفی روز دوشنبه در جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم با بیان این‌که در سال گذشته تصادف منجربه فوت در این استان افزایش یافت، افزود: سال ۱۴۰۰ تعداد تصادفات منجربه فوت ۸۶ فقره و در سال ۱۴۰۱، ۱۱۲ فقره بود که ۲۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی با اشاره به این‌که تصادف منجربه جرح حدود ۹ درصد افزایش داشت، اضافه کرد: سال گذشته ۵۳ هزار و ۲۲۷ فقره تصادف منجر به خسارت، جرح و فوت اتفاق افتاد که بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو با فراوانی ۳۷ درصد است.

وی جاذبه‌های سطح شهر و استفاده از تلفن همراه را باعث حواس‌پرتی راننده عنوان کرد و گفت: تغییر مسیر ناگهانی دومین علت تصادفات است که اگر خط‌کشی مناسب باشد و معابر استانداردهای لازم را داشته باشند تا حدودی راننده را هدایت می‌کنند.

به گفته صدفی، در مجموع تصادفات شهر قم، ۷۰ درصد سواری، ۱۶ درصد موتورسیکلت، پنج درصد وانت و سایر وسایل نقلیه نیز ۹ درصد دخیل است.

وی بیان کرد: سال ۱۴۰۰، ۴۱ نفر از عابرین پیاده و در سال گذشته ۴۵ نفر بر اثر تصادف جان باختند؛ مرگ راکبان موتورسیکلت نیز ۴۸ نفر در سال ۱۴۰۰ بود که به ۵۱ نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

وی افزود: اگر ۲ معبر حاج خداکرم و بلوار غدیر را کنترل کنیم، سالانه ۲۵ فقره تصادف منجر به فوت کاهش می‌یابد.

رییس پلیس راهور قم اضافه کرد: بلوار غدیر ۱۶ فقره تصادف منجر به فوت داشته که معادل ۱۴ درصد این نوع تصادفات را به خود اختصاص داده، بلوار حاج خداکرم نیز ۹ فقره تصادف منجر به فوت داشته که هشت درصد را به خود اختصاص داده است.

وی تصریح کرد: در بلوار الغدیر سرعت وسایل نقلیه بالا بود که با نصب دوربین و سرعت‌گیر کنترل شده و روند کاهشی تصادفات منجر به فوت را شاهد هستیم؛ در بلوار حاج خداکرم نیز خودروها از محورهای خارج شهر با سرعت بالا وارد و منجر به تصادفات می‌شوند.

به گفته وی، بلوارهای پیامبراعظم(ص)، حضرت معصومه(س)، امام علی(ع) پردیسان و آیت‌الله بروجردی نقاطی هستند که هر کدام حداقل ۲ فقره تصادف منجر به فوت را به خود اختصاص داده اند.

صدفی گفت: با توجه به این‌که ۴۶ درصد تصادفات در سطح شهر قم از ساعت ۱۶ تا ۱۲ بامداد به وقوع می‌پیوندد؛ پلیس راهور تلاش کرده در این ساعات حضوری فعال در سطح شهر داشته باشد.

وی افزود: ۲۸ نفر معادل ۲۵ درصد تصادفات منجر به فوت در سال گذشته اتباع خارجی هستند که در مباحث فرهنگی و آموزشی به اتباع دسترسی نداریم.

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳۱ درصد فوتی‌ها در صحنه تصادف و ۶۹ درصد در بیمارستان فوت کردند که ۸۶ درصد آقا و ۱۴ درصد خانم بودند.

صدفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، کاهش ۳۱ درصدی در توقیف رانندگان بابت نداشتن مدارک و بیمه‌نامه داشتیم.

وی با بیان این‌که رانندگانی که امنیت ترافیکی شهر را به هم می‌ریزند به خصوص در بلوار صدوق، جمهوری و غدیر به‌صورت ویژه کنترل می‌کنیم، گفت: تیم‌های گشت راهور از ساعت 22 تا 3 بامداد با خودروهای شهری متخلفان را تعقیب و گریز و متوقف می‌کنند؛ سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۲ درصد در برخورد با رانندگان پرخطر افزایش داشتیم.

رییس پلیس راهور قم بیان کرد: یک هزار و ۷۰۰ اعمال قانون در زمینه توقیف موقت وسایل نقلیه، سه هزار و ۷۰۰ فقره آموزش موتورسیکلت‌سواران و افزایش ۱۸ درصدی توقیف رانندگانی که گواهینامه نمره منفی دارد، از جمله عملکرد پلیس در سال گذشته است.

وی افزود: تخلفات حادثه‌ساز ۱۱ درصد افزایش و جمع تخلفات نیز ۹ درصد افزایش داشته است.

صدفی با بیان این‌که در زمینه نداشتن معاینه فنی ۴۷ هزار فقره اعمال قانون صورت گرفت، ادامه داد: پارسال ۵۰ درصد تصادفات در مناطق ۲ و ۳ و ۸ و ۴ اتفاق افتاده است.

 

وجود ۱۴ معبر عمده تصادف در شهر قم

رییس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: سهم عمده‌ای از تصادفات در شهر قم با عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت مرتبط است که نشان می‌دهد باید در طراحی معابر اقدامات لازم انجام شود.

سید محمدحسین دهناد افزود: ۱۴ معبر عمده تصادفات در شهر قم وجود دارد که بلوار غدیر، حاج خداکرم، ۱۵ خرداد، شهید سلیمانی، کارگر، بنی فضل و جمهوری از جمله آن‌هاست.

وی اضافه کرد: در خیابان‌های شهری و معابری که طراحی گردیده به موضوع انسان‌محوری توجه شده است؛ به این صورت که اگر رده‌بندی محور به‌صورت خیابان شهری تعریف شده اولویت با عبور ایمن عابر پیاده و اگر به‌صورت تندراه شهری تعریف شده اولویت با عبور و مرو وسایل نقلیه است.

وی با بیان این‌که وضعیت سامانه هوشمند ثبت تخلف در قم مطلوب نیست، ادامه داد: نقاط حادثه‌خیز شهری در قم شناسایی شده است که بلوار الغدیر و آیت‌الله بروجردی از جمله آن‌هاست که باید به‌صورت هوشمند کنترل شود تا حوادث کاهش یابد.

 

کمبود ۲۹ پایگاه شهری اورژانس ۱۱۵ در قم

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی قم نیز گفت: در حال حاضر ۲۳ پایگاه شهری و ۱۹ پایگاه جاده‌ای اورژانس ۱۱۵ در استان قم فعال است.

عزت‌الله بهزادی نیا با بیان این‌که سال گذشته ۵۰۸ هزار تماس با مرکز اورژانس ۱۱۵ برقرار شد، اضافه کرد: تعداد ماموریت ها در ۱۰ سال گذشته سه برابر شده است.

وی با اشاره به شاخص احداث پایگاه شهری، ادامه داد: برای هر ۲۵ هزار نفر جمعیت یک پایگاه شهری و هر چهار پایگاه شهری یک دستگاه موتورلانس نیاز است؛ با در نظر گرفتن جمعیت شهر قم، تعداد زائران و شرایط این شهر حداقل ۵۲ پایگاه شهری نیاز است که باید ۲۹ پایگاه شهری و ۱۳ دستگاه موتورلانس تامین شود.

وی، کاهش هزینه، زمان رسیدن به بالین و انجام تمام اقدامات درمانی مورد نیاز تا زمان رسیدن اورژانس ۱۱۵را از جمله مزیت‌های موتورلانس دانست که در حال حاضر هشت دستگاه نیاز است.

 

در پایان این جلسه، به مناسبت هفته معلم با حضور شهردار و اعضای شورای شهر قم از خانواده شهید مجید عسگری جمکرانی معلم شهید مدافع حرم، تجلیل شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار