رئیسجمهور، در نشست خبری مشترک با نخستوزیر پاکستان گفت: موضوع موشکی در تفاهمنامهای که داشتیم مطرح نشده و هرگز هم مطرح نخواهد شد.بنابراین ما هرگز درباره توان دفاعی خود با هیچ طرفی گفتوگو نخواهیم کرد.
به گزارش پایگاه خبری «کار،تلاش و تولید» مسعود پزشکیان در نشست خبری مشترک با نخستوزیر پاکستان، شهباز شریف، با تأکید بر عمق روابط دو کشور در ابتدای سخنان خود گفت: برادر عزیزم جناب آقای شهباز شریف، نخستوزیر محترم پاکستان، مایلم سخنان خود را با ابیاتی از شاعر بزرگ جهان اسلام، علامه محمد اقبال لاهوری آغاز کنم؛ شاعری که اندیشه او همچنان الهامبخش وحدت، همبستگی و بیداری ملتهای مسلمان است.رئیسجمهور با قرائت این ابیات افزود:«یگانگی ملت ما را اساسی دیگر است. این اساس اندر دل ما مزمر است. ما ز نعمتهای او اخوان شدیم. یک زبان و یک دل و یک جان شدیم».پزشکیان تصریح کرد: این ابیات بهزیبایی حقیقتی را بیان میکند که طی دههها زیربنای روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان بوده است؛ بهگونهای که روابط دو ملت صرفاً همسایگی نیست، بلکه بر پایه آرمانها، دغدغهها و امیدهای مشترک شکل گرفته است.وی با بیان اینکه پاکستان برای ایران تنها یک کشور همسایه نیست، ادامه داد: پاکستان کشوری دوست، برادر و همراهی صمیمی است که پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی، دینی و مردمی، ملتهای ما را به یکدیگر نزدیک کرده است.رئیسجمهور تأکید کرد: روابط تهران و اسلامآباد همواره بر پایه احترام متقابل، حسن نیت و اعتماد تاریخی استوار بوده و تحولات اخیر نیز بار دیگر استحکام این سرمایه ارزشمند را به نمایش گذاشته است.
وی گفت: روابط تهران و اسلامآباد بر پایه اعتماد تاریخی شکل گرفته و در تحولات اخیر نیز این استحکام بار دیگر به نمایش گذاشته شد. در مقطع حساس کنونی که منطقه با چالشهای متعدد روبهرو است، نقش مسئولانه و دوراندیشانه پاکستان در حمایت از گفتوگوها، کاهش تنشها و تقویت ثبات منطقهای، جلوهای از نگاه برادرانه و آیندهنگر این کشور نسبت به تحولات منطقه بوده است.رئیسجمهور افزود: پذیرش این ابتکار از سوی جمهوری اسلامی ایران نیز بازتاب اعتماد دیرینهای است که ملت ایران نسبت به ملت، دولت و مقامات پاکستان دارد. جمهوری اسلامی ایران قدردان تلاشها، حمایتها و همبستگی دولت و مردم پاکستان است.پزشکیان با اشاره به سفر نخستوزیر پاکستان به ایران گفت: جناب آقای شهباز شریف، نخستوزیر محترم پاکستان، به همراه یک هیئت بلندپایه به ایران سفر کردند و گفتوگوهای سازندهای با مقامات کشور از جمله رئیسجمهور پاکستان و فرماندهان و مسئولان نظامی این کشور انجام شد.وی ادامه داد: در این مذاکرات، مباحث مهمی درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه و جهان مطرح شد و توافقات و رایزنیهای انجامشده نشان میدهد دو کشور مصمم هستند از فضای مثبت موجود برای گشودن فصلی تازه در روابط دوجانبه و ترسیم افقهای نوین همکاری بر اساس منافع مشترک استفاده کنند.رئیسجمهور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران عمیقاً بر این باور است که صلح، ثبات، امنیت پایدار و توسعه در منطقه غرب آسیا و خلیج فارس تنها از طریق گفتوگوی صریح و صادقانه و همکاریهای درونمنطقهای و تعامل مبتنی بر احترام متقابل کشورهای منطقه قابل تحقق است.
وی افزود: در این چارچوب، دست دوستی برای ایجاد فهم مشترک و معماری جدید امنیتی در منطقه به سوی کشورهای اسلامی دراز میکنیم و معتقدیم مسلمانان باید در برابر چالشها ید واحد باشند.پزشکیان ادامه داد: ظرفیتهای عظیم دو کشور در کنار اراده سیاسی رهبران و حمایت ملتها میتواند روابط ایران و پاکستان را به سطحی شایسته جایگاه دو کشور مهم جهان اسلام ارتقا دهد و الگویی موفق از همکاری، همگرایی و برادری در منطقه ایجاد کند.وی با اشاره به حوزههای همکاری اقتصادی و تجاری گفت: دو طرف اراده جدی برای گسترش مناسبات بهویژه در زمینههای اقتصادی و تجاری دارند و وزرای مربوطه در چارچوب تفاهمات گذشته برای رفع موانع فنی و عملیاتیسازی تصمیمات اتخاذشده گفتوگوهای سازندهای انجام دادهاند.رئیسجمهور ضمن قدردانی از میزبانی دولت پاکستان اظهار داشت: از مهماننوازی گرم دولت و ملت پاکستان و همچنین از حضور هیئت پاکستانی در ایران و شرکت در مراسم رسمی و ملی تشییع و تکریم رهبر فقید انقلاب اسلامی قدردانی میکنم.وی در پایان اظهار کرد: موضوع موشکی در تفاهمنامهای که داشتیم مطرح نشده و هرگز هم مطرح نخواهد شد. اگر موشکهای ما برای دفاع از خودمان نبود، اسرائیل با حمایت آمریکا ایران را مانند غزه زیر و رو میکرد و به پیر و جوان رحم نمیکرد. اینها از حقوق بشر صحبت میکنند اما این ادعا دروغی بزرگ است. اگر ما توان دفاع از خود را نداشتیم، بدون تردید کشورمان را نابود میکردند. بنابراین ما هرگز درباره توان دفاعی خود با هیچ طرفی گفتوگو نخواهیم کرد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0