«سرباز ساسانی» به ایران بازمی گردد

کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن از بازگرداندن مجسمه سنگی موسوم به سرباز ساسانی پس از نمایش در موزه بریتانیا و اثبات مالکیت تعداد دیگری از آثار باستانی قاچاق شده به انگلیس خبر داد.

کد خبر : 3243
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶
«سرباز ساسانی» به ایران بازمی گردد

سید مهدی حسینی متین روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی مستقر در انگلیس گفت: مجسمه سنگی مربوط به دوره ساسانیان در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۳۹۴ در فرودگاه استنستد لندن کشف و ضبط شد.

وی تاکید کرد این اثر تاریخی به طور قاچاق از ایران به انگلیس آورده شده بود و معلوم نبود چه کسی این مجسمه را وارد کرده است اما کسی که به محض ورود این اثر به انگلیس ادعای تملک آن را کرده بود، در دادگاه حاضر شد و بعد از اینکه سفارت جمهوری اسلامی ایران موضوع را پیگیری و آن را به موزه بریتانیا، دادگاه و وکیل سفارت اطلاع داد، فرد حاضر شده در دادگاه ادعای مالکیت این اثر را پس گرفت.

حسینی متین با اشاره به تلاش‌های سفارت ایران برای اثبات مالکیت این اثر افزود: ما با مقامات ذیصلاح در تماس بودیم و توانستیم اسناد و مدارک لازم برای اثبات مالکیت این اثر را در اختیار دادگاه، موزه ملی بریتانیا و آژانس مبارزه با جرایم جنایی انگلستان ارائه کنیم و موفق شدیم تملک آن‌را به دست آوریم.

وی عنوان کرد: این اثر مربوط به دوره ساسانی است و نزد باستان شناسان بین المللی و ملی کشورمان، به عنوان سرباز ساسانی شناخته می‌شود.

حسینی متین درباره پشت پرده شبکه‌ تبهکارانی که این اثر را به انگلیس قاچاق کرده‌اند گفت: قاچاق اشیای عتیقه و آثار باستانی از داخل کشور به خارج بویژه اروپا داستان بسیار طولانی و غم انگیزی است. متاسفانه قاچاقچیان آثار باستانی، هم در قالب انفرادی و هم در قالب شبکه‌های بین المللی فعالند.

کاردار سفارت‌مان در انگلیس ادامه داد اثر باستانی مورد نظر به نقش رستم و تخت جمشید شباهت‌های بسیار زیادی دارد و «به صورت غیرقانونی از مناطقی در حوزه استان فارس و شیراز حفاری و به خارج از کشور قاچاق شده است.»

وی اضافه کرد: «پلیس جنایی انگلیس نتوانسته است کسی را در این زمینه بازداشت کند و پیگیری هایی هم که ما انجام دادیم به نتیجه ای منجر نشده است. ولی به طور قطع این کار بصورت غیر قانونی انجام شده چراکه این اثر در موزه ملی کشور ما ثبت هم نشده بوده، بنابراین مشخص است از طریق حفاری غیر قانونی به خارج از کشور قاچاق شده است.»

کاردار سفارت کشورمان در پاسخ به این سوال که آیا پلیس انگلیس از فردی که ادعای مالکیت اثر باستانی ایران را کرده بود، بازجویی صورت داده و چه اطلاعاتی بدست آورده است، گفت: جزئیات موضوع را پلیس جنایی انگلیس بهتر می‌داند ولی تاجایی که به ما اطلاع داده شد، فرد مورد نظر مورد استنطاق قرار گرفت، اما ظاهرا پلیس به نتیجه خاصی نرسید که خود این فرد در قاچاق دست داشته و پلیس موفق نشد سرنخی از سایر مرتکبان این جرم به دست بیاورد. بنابراین فرد مدعی را بازداشت نکرد و آزاد است.

حسینی متین در پاسخ به این سوال که همکاری‌های پلیس انگلیس تا چه‌اندازه در این پرونده موثر بوده گفت: به طور قطع انتظاراتی که ما از مقامات انگلستان داریم بسیار بیشتر از آن چیزی است که تا به حال انجام شده ولی در عین حال می توانم بگویم بر اساس قوانین و مقررات انگلیس، نیروی مرزبانی این کشور، مسئول ثبت و ضبط این اقلام از ورودی های رسمی کشور است و بر اساس همین مقررات، هنگامی که این قبیل اقلام ضبط می شود، باید در اختیار موزه بریتانیا قرار داده شود.

وی ادامه داد: ما به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در لندن در ارتباط نزدیک با موزه بریتانیا بودیم و این موزه با پلیس، نیروهای مرزبانی و وزارت اطلاعات کشور انگلیس در تماس بوده و آن‌ها هستند که جزئیات را می‌دانند.

به گفته کاردار سفارت کشورمان در انگلیس، «هنوز اقلام و آثار بسیار زیاد دیگری در انگلستان وجود دارد که از همین طریق از داخل ایران قاچاق و وارد انگلستان شده است و گاه در برخی حراجی ها و گاهی به صورت پنهانی به فروش گذاشته می شود.»

حسینی متین با بیان اینکه پلیس انگلیس اشیاء فرهنگی قاچاق شده را شناسایی و در اختیار موزه قرار می دهد، افزود: «این روال قانونی، کار ما را از جهت پیگیری، راحت تر می‌کند اما به طور قطع انتظارات ما بیشتر از این است که بتوانیم این اشیا را به داخل کشور برگردانیم.»

وی در پایان این گفت‌وگو اشاره کرد: «با توجه به اینکه در جریان قاچاق و انتقال سرباز ساسانی به انگلستان برخی شکستگی‌ها در خود اثر ایجاد شده بود، ترمیم و تعمیر آن با موافقت ما توسط متخصصان و باستان شناسان مستقر در موزه بریتاتیا صورت گرفت.» در عوض آن‌ها «از ما درخواست کردند که بتوانند این اثر را مدتی در این موزه به نمایش بگذارند و ما هم به دلیل حسن نیت موزه ملی بریتانیا و با مجوز مقامات ذی صلاح در داخل کشور با این درخواست موافقت کردیم»

حسینی متین گفت: «مقرر شد که این اثر به مدت سه ماه در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شود و سپس سفارت جمهوری اسلامی آن را تحویل خواهد گرفت و به داخل کشور منتقل خواهد کرد.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار