ف گلپایگانی

زنده‌یاد دیانی الگویی از کار صادقانه برای مکتب اهل بیت(ع) بود

آیین تشییع پیکر زنده‌یاد حجت‌الاسلام مسعود دیانی با حضور مسئولان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی کشور در در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر : 2508
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱:۵۷
زنده‌یاد دیانی الگویی از کار صادقانه برای مکتب اهل بیت(ع) بود

وحید جلیلی روز پنجشنبه در آیین تشییع پیکر زنده‌یاد حجت‌الاسلام مسعود دیانی که در مسجد بلال سازمان صدا و سیما برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به خانواده این مرحوم اظهارداشت: ۲۰ سال پیش، نخستین بار در مجله «سوره» توفیق پیدا کردم که این برادر عزیز و خاص را ملاقات کنم. در این ۲۰ سال، در مسیر حق پافشاری کرد، خودش بود، اهل ادا و اطوار نبود، صریح و زلال، برادر، دوست‌داشتنی و دلنشین و راحت بود.

وی گفت: زنده‌یاد دیانی که در ایام اخیر هم با این ماجرا (سرطان) دست و پنجه نرم می‌کرد باز جلوه‌های دیگر از خلوص خاص او بر ما آشکار شد. در این چند روز گذشته که او را ملاقات کردم، با دردی که کشیده بود، حالش خوب بود، دل کنده بود و با خدای خودش صادق بوده و ان شاءالله مزد صداقتش را در رضوان الله بگیرد.

جلیلی افزود: آنچه که از زنده یاد دیانی ماند، الگویی از کار صادقانه برای مکتب اهل بیت(ع) بود. ما جز خیر از او ندیدیم و ندانستیم، این برادر عزیز امروز میهمان خوان خداوند است، از خدا می‌خواهیم او را در رحمت خاص خود بپذیرد، او که عاشق شهدا، سیدالشهدا و آرمان و معرفت شهدا بود، با آنان محشور کند و ما را در این مسیر ثابت قدم بدارد.

قائم مقام رئیس سازمان صدا و سیما بیان کرد: زنده‌یاد دیانی عاقبت بخیر از این دنیا رفت، خدا را شکر که یکی دیگر از سربازان انقلاب اسلامی در حالی خدا را ملاقات کرد که بر عهد و میثاق خودش با او بود، خدایا در این زمانه فتنه‌خیز ما را از مسیر اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی نلغزان، همان طور که مسعود را تا آخرین لحظه عمرش پاکیره و خالص پذیرفتی.

سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی نیز در این آیین اظهارداشت: عمر انسان کم یا زیاد هر لحظه‌اش، سرمایه است که اگر در مسیر صحیح نباشد، خسران است، در شرایطی این خسران شامل انسان نمی‌شود که این سرمایه بزرگ با ایمان و عمل صالح، تواسی به حق و صبر باشد.

وی افزود: برادر عزیزمان آقا مسعود در این عمر چهل ساله‌ای که داشت، به گواهی همه دوستان سعی کرد که آن به آن از این سرمایه بزرگ بهره ببرد، یک سال اخیر این حیات پربرکت شاهدی بود که ایشان در همه لحظات سعی می‌کرد عمر و زمانش را به بهترین شکل سپری کند و با دست پر به درگاه الهی بازگردد، در آموزه‌های دینی و ادبیات نیز آمده است که «عشق محمد بس است و آل محمد» سعی کنید در این مسیر و صراط مستقیم حرکت کنید. ان شاءالله زنده‌یاد دیانی در جوار اهل بیت(ع) به خصوص سیدالهشدا محشور شود.

زندگی مرحوم دیانی حکمت جاری بود

سیدعباس صالحی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات نیز در این آیین گفت: زندگی مرحوم دیانی حکمت جاری بود و موخره زندگی او به اندازه مقدمه و متن زندگی او درس آموز بود، در این یک سال اخیر او درس‌هایی از خود باقی گذاشت که می‌تواند منشا بسیاری از سخنان و نکته‌ها باشد، در همین یک سال اخیر، ‌مراودات و تماس‌هایی داشتیم و اصرار داشت برای برنامه‌ای مرا ببیند و مشورت کند.

وی افزود: شرایط جسمی زنده‌یاد دیانی شرایط سختی بود و روایتی که او از این یک سال اخیر می‌کرد، یک روایت خاصی از مرگ آگاهی است، مرگ یک پدیده پیچیده و عمیق است، اگر یک انسان بتواند صادقانه، صریح و عمیق این مواجهه را بیان کند، کار راحتی نیست.

صالحی خاطرنشان کرد: زنده‌یاد دیانی برنامه‌ای را برای ماه رمضان در صدا و سیما داشت و موضوع آن را توحید انتخاب کرده بود، در یک مواجهه این چنینی با پدیده سخت، تلخ و پردرد اما آنجا که یک مسئولیتی بر دوش او سپرده شده است، انقدر جدی و سنگین بود که از چند ماه قبل خود را برای چنین برنامه‌ای آماده می‌کرد، خیلی از ما انسان‌ها حتی در شرایط سلامت و عافیت دقیقه نودی و شاید بعد از دقیقه نود هستیم اما زنده یاد دیانی از چند ماه قبل دغدغه این را برنامه را داشت، او درس‌های زیادی در این یک سال اخیر به تک تک ما داد به همین دلیل می‌گویم که موخره زندگی او کم عمق‌تر از متن زندگی او نبود. این یک سال پر از حکمت بود.

زنده یاد دیانی خود ادب بود

علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این آیین بیان کرد: مرحوم دیانی، مودب نبود. خود ادب بود. برخی با اخلاق هستند، برخی خود اخلاق هستند و زنده یاد دیانی خود اخلاق بود. وی خودآگاه و دل آگاه و خداآگاه بود و اگر نوشته‌های دوران بیماری او را مرور کنید، نمونه‌ای از معرفت یک متدین انقلابی در مقوله مرگ‌آگاهی را به خوبی می‌بینید.

وی گفت: زمانی که خبر درگذشت مرحوم دیانی را شنیدم به یاد غزلی از مولانا افتادم که آن را از زبان همسر و فرزندان او می‌خوانم: «عجب آن دلبر زیبا کجا شد، عجب آن سرو خوش بالا کجا شد/میان ما چو شمعی نور می‌داد، کجا شد ای عجب بی‌ما کجا شد/ دلم چون برگ می‌لرزد همه روز، که دلبر نیم شب تنها کجا شد…..»

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نویسنده و رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی هم با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی زنده یاد دیانی و توصیف شرایط بیماری او روضه‌ای از حضرت زهرا(س) خواند.

حجت‌الاسلام حمید مشهدی آقایی مشاور راهبردی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و عضو هیئت امنای بنیاد هدایت در این آیین به بیان خاطراتی از مرحوم دیانی پرداخت و گفت: روزهای آخر که شیمی‌درمانی بود، مرحوم دیانی برای من پیام ارسال می‌کرد و می‌گفت که وضعیت جسمانی او نامناسب است، یک روزی گفت بعد از شیمی درمانی بیهوش شدم، به هوش آمدم، خوابیدم، خواب دیدم که در و دیوار سینه می‌زنند و می‌گویند: «صراط الله ابا عبدالله» و از این سخن مرحوم تعجب کردم.

وی افزود: برای تدوین فصل انقلاب فاطمی برنامه «سوره»، اصرار داشت که کلمه «انقلاب» در این فصل گنجانده شود، وی در روزهای آخر می‌گفت که این روزها درد جسمانی‌ام خیلی زیاد است، خیلی سخت است اما حالم خیلی خوب است، این سختی‌ها و دردها برای خودش شیرینی‌ها و لذت‌هایی دارد، دعا کنید که همین گونه بروم.

حجت‌الاسلام مشهدی آقایی بیان کرد: زنده‌یاد دیانی می‌گفت که همه باید از من دل بکنند، خودمم دل کندم، وی دوست داشت که در کنار گلزار شهدای اصفهان به خاک سپرده شود، من به او گفتم که حقت است، آخرین اثر زنده یاد دیانی با موضوع شهدای مدافع حرم بود که فرهنگنامه شهدای مدافع حرم را تدوین کرد، امیدوارم این خواسته و آرزوی زنده یاد دیانی هر چه زودتر اجابت شود، در کنار شهدا آرام بگیرد و با آنان محشور شود.

آیین تشییع پیکر زنده‌یاد حجت‌الاسلام مسعود دیانی شاعر، منتقد، پژوهشگر حوزه دین و اندیشه، مجری- کارشناس برنامه «سوره» شبکه چهار سیما امروز- پنجشنبه (۱۸ اسفند) با حضور جمعی از مسئولان، مدیران و کارکنان صدا و سیما، دوستان و خانواده این مرحوم از مقابل مسجد بلال صدا و سیما برگزار شد.

پیکر زنده‌یاد دیانی پس از تشییع از جوار مزار شهدای گمنام در محوطه مسجد بلال صدا و سیما به شهر قم منتقل شد، پیکر این مرحوم پس از تشییع در حرم حضرت معصومه(س)، روز جمعه(۱۹ اسفند) به اصفهان زادگاه وی منتقل و در جوار مزار شهدا این شهر به خاک سپرده خواهد شد.

زنده‌یاد دیانی پس از تحمل دوره بیماری سرطان، امروز-پنجشنبه (۱۸ اسفند) در ۴۱ سالگی دار فانی را وداع گفت.

وی متولد ۱۳۶۰ دانش‌آموخته حوزه علمیه قم و دانشجوی دکتری دین پژوهی بود، سردبیری برنامه‌ ادبی «شب روایت» و «شب‌های هنر»، «سوره» شبکه چهار سیما، سردبیری مجله‌ ادبی «الف‌یا» و عضویت در تحریریه‌ ویکی‌شیعه، معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم‌مقامی شبکه چهار سیما از سوابق زنده‌یاد دیانی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار