ف گلپایگانی

نمایشگاه کتاب دین در قم فرصتی برای پیوند هرچه بیشتر مردم با معنویت

ششمین نمایشگاه ملی کتاب دین درحالی این روزها در استان قم فعالیت دارد که برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها فرصت مناسبی برای پیوند دادن هرچه بیشتر مردم به موضوع دین و معنویت را فراهم کرده‌است.
کد خبر : 2106
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۱۳
نمایشگاه کتاب دین در قم فرصتی برای پیوند هرچه بیشتر مردم با معنویت

به گزارش کاتنا و بهن نقل از ایرنا ، این نمایشگاه چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه امسال درمحل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قم باحضور آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه ، سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم و جمعی از مسوولان فرهنگی و حوزوی آغاز به کار کرد و امشب به کار خود پایان می‌دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در حاشیه برگزاری این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا گفت: رغبت مردم و اقشاری چون طلاب و دانشجویان به ششمین نمایشگاه کتاب دین زمینه ساز برنامه‌ریزی بهتر این اداره‌کل برای برگزاری دوره بعدی این نمایشگاه شد.

امیرعلی عموزاده اظهار داشت: تعداد بازدید کنندگان نمایشگاه کتاب دین بیش از تصور بود گرچه از نظر خرید آنچه در ذهن ما بود محقق نشد،در آستانه سال جدید هستیم و مردم خریدهای معمول خود را دارند و شاید خرید کتاب در اولویت آنان نباشد.

وی افزود: نهادها و موسسات و مراکز فرهنگی باید با قوت بیشتری زمینه را برای دانشجویان و طلاب آماده می‌کردند که این موضوع کمتر توجه شد.

وی بیان کرد: ناشران رضایت نسبی از نمایشگاه کتاب دین و خریدها داشتند، رغبت امسال مردم برای مراوده فرهنگی، مسئولان فرهنگی را مصمم‌تر کرد که سال آینده با کیفیت و کمیت بهتری نمایشگاه کتاب دین را برگزار کنند.

عموزاده یادآور شد: کارگاه‌های فرهنگی تشکیل شده در نمایشگاه از دستاورد بزرگی بود که بسیار مورد حمایت مردم قرار گرفت.

وی افزود: بزرگ‌ترین نقطه قوت نمایشگاه تخفیف خوبی بود که به طلاب و دانشجویان داده شد و ضعف محدودیت فضای نمایشگاه نیز ما را شرمنده ناشران کرد.

نمایشگاه کتاب دین بنیه فرهنگی جامعه را تقویت کند

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین افتتاح این نمایشگاه اظهار کرده‌ بود که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید با تقویت بنیه فرهنگی جامعه همراه باشد، چرا که انقلاب ما فرهنگی بود و وزن سنگین انقلاب در بعد فرهنگی آن خلاصه می‌شود.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری افزوده بود: در جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد، سیاست و اجتماع را با رویکرد فرهنگی تعبیر می‌کنند و اگر نمایشگاه کتاب دین را در مهد علم و دانش و فضیلت برگزار می‌کنیم هدف کلیدی باید آن باشد که بنیه فرهنگی جامعه تقویت شود.

وی یادآور شده بود:‌ دشمن از ابتدای انقلاب فرهنگ را نشانه گرفته و در حوادث اخیر نیز همین گونه بود و آنها سرمایه‌گذاری خود را از طریق فضای مجازی و ناتوی فرهنگی رسانه‌ای و تبلیغاتی متمرکز کرده بود تا بر تغییر فرهنگ جامعه تاثیر بگذارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: برگزاری چنین نمایشگاه‌های کتاب به فعال کردن چاپخانه‌ها و امکانات و تسهیلات برای ناشران منجر می‌شود.

عرضه ۲۱ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب دین

مسوول اجرایی نمایشگاه کتاب دین گفت: این نمایشگاه جنبه بین‌المللی ندارد اما ۱۰ ناشر از کشورهای سوریه، لبنان، بحرین و عراق و ۱۰۰‌ ناشر داخلی در آن حضور پیدا کردند.

حمید خرمی با اشاره به عرضه ۲۱ هزار عنوان کتاب مربوط به سه سال گذشته در نمایشگاه گفت: چند ناشر نمونه کودک هم در نمایشگاه کتاب دین حضور دارند.

وی با اشاره به توزیع سه میلیارد تومان بن‌ کارت خرید کتاب برای نمایشگاه کتاب دین ابراز داشت: ۲۰‌ درصد از این میزان، یارانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

وی میزان بن کارت برای عموم‌ مردم را ۳۰۰‌ هزار تومان، طلاب و دانشجویان ۴۰۰ هزار تومان و اساتید حوزه و دانشگاه را ۶۰۰ هزار تومان عنوان کرد.

خرمی گفت: کلیه کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب دین با تخفیف ۱۰ تا ۲۰‌ درصدی توسط ناشران ارائه می‌شود.

خرمی همچنین یادآور شد که بیش از ۱۰‌ نشست تخصصی در حوزه کتاب به عنوان برنامه جنبی نمایشگاه برگزار و پنج کتاب ارزشمند دینی نیز رونمایی شد.

نمایشگاه کتاب دین فرصت خوبی برای هم اندیشی ناشران این حوزه است

معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران نیز دراین خصوص گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب دین با توجه به اختصاص یارانه و تسهیل خریدی که برای علاقه‌مندان ایجاد می‌کند به نوعی حمایت از ناشران دینی است.

حسین صفری تصریح کرد: این نمایشگاه به لحاظ جنبه‌های محتوایی و تسهیل در خرید کتاب‌های جدید برای مراکز فرهنگی، کتابخانه‌ها و علاقه‌مندان مفید است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیز در بازدید از نمایشگاه کتاب دین، گفت: برپایی نمایشگاه کتاب دین فرصت خوبی برای هم‌اندیشی ناشران و نویدبخش فعالیت جدید و مؤثر در عرضه آثار دینی است.

علی رمضانی اظهار کرد: برپایی این نمایشگاه بعد از چندین سال، نویدبخش فعالیت جدید و مؤثر در عرضه آثار دینی است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران اضافه کرد: امیدوارم مردم قم و علاقه‌مندان به حوزه کتاب از آثار ارائه شده ناشران حوزه دین که محصول تلاش مجموعه‌های پژوهشی و فضلای حوزه و دانشگاه است، رضایت داشته باشند.

نمایشگاه کتاب دین بهار کتاب در زمستان است

سخنگوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه نیز استقبال مردم از نمایشگاه کتاب دین را مطلوب ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه نمایشگاه کتاب دین، نمایشگاه تخصصی در حوزه بازار نشر است می‌توان گفت که استقبال مردمی از آن، نشان از یک بهار کتاب در زمستان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا برته اضافه کرد: حجم کتاب‌های کودک و نوجوان در این نمایشگاه از انتظاری که داشتیم کمتر بود، آثار دینی باید با نوآوری‌های بیشتری برای کودک و نوجوان ارائه شود و همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند تبیین مبانی فکری و نظری دین اسلام باید در حوزه کودک و نوجوان امتداد یابد.

مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه گفت: محصولات این نمایشگاه به عنوان ویترین کتاب‌های دینی و دستاوردهای نو که در معرض دید مردم قرار گرفته ،‌ باعث خواهد شد دست اندرکاران بازار نشر ذائقه مردم را کشف کنند و از طرفی مصرف کنندگان متوجه می‌شوند که برای دغدغه‌شان تا چقدر کار شده و می‌توانند از بازار نشر انتظار پاسخگویی داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم توجه به بازخورد به صورت سیستمی و نظام‌مند از نمایشگاه ملی کتاب دین گفت:‌ دست‌اندرکاران باید در راستای تحقق اهداف مورد نظر تلاش کنند.

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز درحاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب دین درگفت‌ و گو با خبرنگاران، از جامعه ناشران قم و دیگر ناشران حوزه دین که استقبال مطلوبی از نمایشگاه کتاب دین داشته‌اند تقدیر کرد.

محمدحسین ظریفیان اضافه کرد: بخش قابل توجهی از کتاب‌های ایران به ویژه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اهتمام حاکمیت به ترویج آموزه‌های دینی و اقبال مردم نسبت به معارف دینی، به حوزه دین اختصاص یافته است و در این زمینه نیز دستگاه‌های متولی حمایت‌های فراوانی داشته‌اند و تلاش‌های مختلفی انجام شده‌است تا انتشار کتاب‌های دینی تسهیل شود.

وی با بیان اینکه ناشران دینی چه در مجموعه‌های دولتی و چه در مجموعه‌های غیردولتی با تلاش خود و حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رشد قابل توجهی داشته‌اند، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به کتاب‌های حوزه دین خود را مکلف به حمایت می‌داند.

وی ادامه داد: این وزارتخانه اهتمام ویژه‌ای به نشر معارف دینی در حوزه‌های مختلف و به زبان‌های مختلف دارد و نشر اخلاق حسنه و فضیلت‌های اخلاقی از مأموریت‌های اساسی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

ظریفیان افزود: انتظاری که از ناشران می‌رود این است که بتوانند توجهی ویژه به کیفیت و جنبه‌های ظاهری داشته باشند و در این زمینه به دنبال خلاقیت و استفاده از ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های هنری باشند تا کار به صورت ویژه‌تر مورد استقبال افراد مختلف به ویژه جوانان قرار گیرد.

مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به نیازمندی‌ها و مطالبات نسل جوان و شناسایی مسائل روز از جمله موضوع‌های مهم است که از ناشران انتظار می‌رود آنها را پیگیری کنند و ورود جدی به رفع نیازهای جامعه به ویژه جوانان داشته باشند.

وی ادامه داد: اولویت‌های مورد نیاز حوزه نشر دینی از جمله سبک زندگی، ترویج اخلاق فاضل، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و معرفی شخصیت‌های اثرگذار دینی و انقلابی و استفاده از ظرفیت‌های هنری به ویژه در قالب‌های هنری و داستان برای ترویج معارف اسلامی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تأکید قرار گرفته است.

حمایت از ناشران دینی در اولویت قرار دارد

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب دین با اشاره به اینکه حمایت از ناشران دینی در اولویت کار وزارت ارشاد قرار دارد گفت: ناشران دینی حضور خوبی در این نمایشگاه دارند، غرفه‌ها فعال هست و آثار خوب و باکیفیت در معرض دید و استفاده علاقه‌مندان قرار دارد.

یاسر احمدوند، استقبال از این نمایشگاه را نسبتا خوب عنوان کرد و گفت: امیدواریم در فرصت باقی مانده تا پایان برگزاری نمایشگاه شاهد استقبال بیشتری از سوی علاقه‌مندان باشیم و حجم خوبی از آثار منتشر شده به مخاطبان ارائه شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به حمایت‌های این معاونت در برپایی نمایشگاه کتاب دین، بر لزوم مشارکت و همراهی بیشتر نهادهای استانی و حوزوی برای رونق بیشتر نمایشگاه و تأمین اعتبارات لازم تأکید کرد.

وی بیان کرد: به‌ نسبت درصد و سهمی که تولید نشر دینی دارد، ناشران دینی بیشتر از منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تأمین کاغذ بهره‌مند شدند اما پاسخگوی همه نیازهای نشر دینی نبوده و امیدواریم در لایحه بودجه سال آینده بتوانیم نیازهای ناشران دینی و غیر دینی را تأمین کنیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار