ف گلپایگانی

جایگاه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی در توافقات ایران و چین

«حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر» را می‌توان از مهمترین توافقات دو جانبه رؤسای جمهور ایران و چین دانست که خط بطلانی بر گمانه زنی‌های بدخواهان و مخالفان تقویت روابط تهران و پکن کشید.
کد خبر : 2018
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
جایگاه حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی در توافقات ایران و چین

در پایان سفر سه روزه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن که به دعوت رسمی همتای چینی رئیس‌جمهور کشورمان صورت گرفت، بیانیه مشترک دو کشور صادر شد که موضوعات سیاسی نخستین محور آن است.

پیش از انجام این سفر، ناظران سیاسی و بین المللی بر اهمیت این سفر در بعد سیاسی تأکید داشتند که در بیانیه مشترک دو کشور نیز بر این موضوع تصریح شده است.

در جریان ملاقات سران دو کشور، طرفین در خصوص موضوعات مختلف دوجانبه و چندجانبه تبادل نظر کردند؛ ضمن آنکه رئیس جمهوری اسلامی ایران دیداری با نخست وزیر و رئیس شورای دولتی و همچنین رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین داشت.

در بخش سیاسی بیانیه مشترک دو کشور آمده است:

در این سفر رؤسای جمهور در فضایی دوستانه و صمیمی، به‌طور عمیق در خصوص همکاری در همه حوزه‌های روابط دوجانبه و همچنین چشم انداز سیاسی منطقه‌ای و بین‌المللی و منافع متقابل گفت‌وگو کردند و به توافق‌های گسترده‌ای از جمله تسریع در اجرای برنامه همکاری جامع ایران و چین دست یافتند. دو طرف از یکدیگر در ارتقای توسعه بومی و شکوفایی اجتماعی – اقتصادی حمایت کرده و برای به اشتراک‌گذاری بیشتر تجارب در حوزه‌های حکمرانی، اصلاح و توسعه به توافق رسیدند.

بر اساس این بیانیه که در حقیقت نقشه راه همکاری دو کشور سال‌های آینده خواهد بود، رؤسای جمهور تأکید کردند که پیوندهای راهبردی نزدیک، انتخاب تاریخی ایران و چین به‌عنوان دو تمدن باستانی در شرق و غرب آسیاست که منافع کل منطقه را تأمین می‌کند.

همچنین ایران و چین، صرف‌نظر از تغییر و تحول شرایط بین المللی، به تقویت روابط دوجانبه و ارتقای همکاری جامع راهبردی همه‌جانبه متعهد خواهند ماند.

دو طرف تأکید کردند که روابط نزدیک ایران و چین نه تنها اهداف مشترک دو کشور را تأمین می کند، بلکه شرایط مناسبی را برای کمک به منافع کشورهای مربوطه فراهم می‌آورد.

دو طرف حمایت قوی خود از مسائل مربوط به منافع اساسی یکدیگر را تکرار کرده و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر را قاطعانه مورد حمایت قرار دادند.

نکته قابل تأمل در این بیانیه این است که طرف چینی، قویاً با دخالت نیروهای خارجی در امور داخلی و تضعیف ثبات و امنیت ایران مخالفت و از افزایش نقش ایران در امور منطقه‌ای و بین المللی حمایت می‌کند و طرف ایرانی نیز، تعهد خود به سیاست چین واحد را ادامه می‌دهد. طرف چینی

تأمین امنیت انرژی از دیگر محورهای این بیانیه در حوزه سیاسی به شمار می‌رود که بر اساس آن دو طرف، بر اهمیت صلح و ثبات منطقه خلیج فارس در امنیت بین المللی و جریان انرژی تأکید کردند. در همین راستا، طرف چینی از نقش مهم ایران در حفظ امنیت جهانی انرژی تقدیر کرد.

طرف چینی همچنین از سیاست همسایگی پیشنهاد شده توسط رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران تمجید کرد و متقابلاً طرف ایرانی از ابتکار چین برای صلح و ثبات و ارتقای گفت‌وگوها میان دولت‌های خلیج فارس استقبال نمود. طرف چینی در این بیانیه اعلام داشت که از تلاش‌ کشورهای منطقه در تقویت اتحاد و هماهنگی، حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دستیابی به روابط خوب همسایگی حمایت می‌کند و مایل است در حراست از صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای با طرف ایرانی همکاری کند.

بر اساس این بیانیه، دو طرف همچنین ضمن تمجید از اهمیت راهبردی دیدارهای وزرای امور خارجه دو کشور، توافق کردند ارتباط نزدیک میان مسئولان دستگاه دیپلماسی حفظ شود.

همچنین دو طرف در مورد تداوم سازوکارهای مشورتی ایران – چین میان بخش‌های تخصصی مربوطه وزارتخانه‌های امور خارجه توافق کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار