ف گلپایگانی

رئیس‌جمهور عازم چین شد

رئیس‌ جمهوری اسلامی‌ ایران دقایقی پیش در صدر هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی و به دعوت رسمی «شی جین پینگ» همتای چینی خود عازم پکن شد؛ این دهمین سفر خارجی آیت الله رئیسی در یک سال و نیم اخیر است.
کد خبر : 1899
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۰۰
رئیس‌جمهور عازم چین شد

به گزارش کاتنا و به تقل از ایرنا ، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر امروز دوشنبه با بدرقه حجت‌الاسلام محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور و جمعی از اعضای هیأت دولت تهران را به مقصد پکن پایتخت چین ترک کرد.

در آیین بدرقه رییس جمهور، وزرای دادگستری، ورزش و جوانان و همچنین معاون اجرایی رییس جمهور و رییس بنیاد شهید حضور داشتند.

حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جواد اوجی وزیرنفت، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، سیدجواد ساداتی نژاد وزیر کشاورزی، ‌ سید احسان خاندوزی وزیر اموراقتصاد و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی، غلامحسین اسماعیلی رئیس دفتر و معاونان وزیران مربوطه رئیس جمهور و احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مجلس شورای اسلامی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس‌جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت‌وگو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» به طور رسمی از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

معاون‌سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، سفر رئیس‌جمهور را نخستین سفر دولتی به چین در دو دهه گذشته عنوان کرد و گفت که این سفر با آداب کامل تشریفات انجام می‌شود که نشان از توجه میزبان است.

محمد جمشیدی راهبرد دولت جمهوری اسلامی را سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا عنوان کرد که مورد توجه ویژه جدی است.

مقدمات سفر به چین

پیش از سفر رئیس‌جمهور به این کشور، در ۲۲ آذرماه امسال نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور ایران و هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد که محور اصلی آن راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین بود.

وزیر امور اقتصاد و دارایی ایران در آن نشست گفت بود که ۱۶ تفاهم در نشست مشترک بین مقامات عالی دو کشور در حوزه ایران و چین نهایی و قرار شد اقدامات اجرایی آن هم در حوزه انرژی، سرمایه گذاری مشترک و تعاملات مالی و ارزی و بانکی بین دوکشور و هم در طرح های استراتژیکی در حوزه ترانزیت و زیر ساختی در دستور کار جزئیات آن قرار گیرد تا در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد.

سید احسان خاندوزی این را هم اضافه کرده بود که اقدامات اجرایی در حوزه نفت و گاز و سرمایه گذاری و همچنین همکاری در زمینه حوزه های استراتژیک در دستور کار اجرایی این نشست قرار گرفت تا نتایج توافق آن در دیدار بعدی رئیسان جمهور دو کشور به تصویب برسد و با توجه به اینکه اراده سیاسی و اقتصادی دو کشور و با وجود فشارهای تحریمی و بین المللی، زمینه برای ارتقاء ظرفیت‌های همکاری وجود دارد به طوری که وضعیت تجاری پکن و تهران در ۹ ماه اخیر ۲۰ درصد افزایش داشته است.

معاون پارلمانی رئیس جمهور هم ۱۹ بهمن ماه و در آستانه سفر آیت الله رئیسی به کشور چین اعلام کرد که وزارتخانه‌ها توافق‌نامه‌های مهمی برای همکاری با کشور چین آماده کرده‌اند که در این سفر به امضا دو کشور می‌رسد.

به گفته محمد حسینی ایران و چین در حوزه‌های گوناگون شامل حوزه‌های انرژی، اقتصاد و در دوره کنونی کشاورزی همکاری داشته باشند که در سفر رئیس‌جمهور به کشور چین نهایی خواهد شد.

برنامه‌های رئیس‌جمهور در پکن

آیت الله رئیسی که نخستین میهمان ارشد رئیس جمهور چین در سال نو چینی است، پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی خود در سازمان کنگره خلق چین، ابتدا با شی جین پینگ دیدار می‌کند و سپس مذاکرات هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور رئیسان جمهور برگزار می‌شود.

همچنین این دیدار در حالی انجام می‌شود که تهرن- پکن گام‌های بلندی برای اجرای برنامه جامع مشترک ۲۵ ساله ایران و چین برداشته‌اند و سطح مناسبات سیاسی و اقتصادی دو کشور در عالی‌ترین سطوح قرار دارد.

چین بزرگترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و بر اساس آمار ۱۰ ماهه گمرک ایران، این کشور با ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار مقصد اصلی صادرات ایران بوده و در مقابل کشورمان نیز در این مدت ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار واردات از چین داشته است.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت و گو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

سفرهای خارجی آیت‌الله‌رئیسی در یک نگاه

رئیس جمهور در ۱۸ ماه اخیر به ۹کشور سفر کرد که مقصد نخستین سفر خارجی وی به بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ماه ١۴٠٠ به میزبانی دوشنبه در تاجیکستان و آخرین سفر وی ۲۰ مهرماه برای حضور در اجلاس سیکا به میزبانی قزاقستان بود.

حضور در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی قطر، سفر به مسکو با دعوت رسمی همتای روس و سفر به عمان با دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) به میزبانی ترکمنستان، نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنستان، اجلاس شانگهای به میزبانی سمرقند، حضور در مجمع عمومی سازمان ملل مقصدهای وششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا)، دومین تا نهمین سفرهای خارجی آیت‌الله رئیسی در این مدت بوده است.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار