طحان نظیف

مهدیه بحرالعلوم

شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها «مصلحت سنجی» نکرد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: در جریان احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مصلحت سنجی در تصمیم گیری این شورا راهی نداشته است.
کد خبر : 18229
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۰
شورای نگهبان در احراز صلاحیت‌ها «مصلحت سنجی» نکرد

به گزارش کاتنا و به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، هادی طحان‌نظیف در گفت‌وگویی که با رسانه KHAMENEI.IR داشته، تأکید کرده «شورای نگهبان یک جمع تخصصی است و مبنایش قانون است» و «مصلحت‌سنجی به آن معنایی که گفته می‌شود»، راهی در شورا ندارد.

او همچنین گفته اعضای شورای نگهبان تلاش کردند درباره داوطلبان، ویژگی‌هایی را که در قانون آمده احراز کنند؛ برای همین «مصلحت‌سنجی به معنای اینکه کسی شرایط را نداشته باشد و احراز صلاحیت شود، صورت نگرفت.»

سخنگوی شورای نگهبان در این گفت‌وگو تأکید کرده توصیه‌های بیرونی اثری بر رأی نهایی اعضای شورای نگهبان نداشته و نظرشان تغییر نمی‌کند.

آقای طحان‌نظیف گفته شورای نگهبان کاملا مستقل است و اعضایش ممکن است داده‌های مختلف و استعلام‌هایی را دریافت کنند؛ اما دست آخر، «هر شخص بین خودش و خدای خودش بر اساس مستندات و سوابق گفته شده به جمع بندی می‌رسد و آن تشخیصی را که قانون برعهده‌اش گذاشته است، انجام می‌دهد.»

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، رأی گیری در این شورا برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری مخفی بوده؛ «اسامی در برگه‌های رأی مخفی نوشته شده و هر یک از اعضا گزینه‌ی احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت را انتخاب می‌کردند و در نهایت شمارش آرا صورت می‌گرفت.»

شورای نگهبان پس از حدود یک هفته بررسی صلاحیت ۸۰ داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، یکشنبه این هفته اعلام کرد صلاحیت ۶ نامزد تشخیص داده شده است.

«مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف» ۶ نفری هستند که وارد رقابت‌های انتخاباتی شده اند.

ستاد انتخابات کشور اعلام کرده تبلیغات نامزد‌ها تا ۸ صبح هفتم تیر ادامه دارد؛ همزمان ستاد‌های تبلیغاتی نامزد‌ها تشکیل شده و مسئولان آنها هم معرفی شده.

وزیر کشور هم گفته ارسال تعرفه‌های انتخابات به مناطق مختلف کشور آغاز شده و دستگاه‌های احراز هویت الکترونیکی بازنگری شده است.

به گفته احمد وحیدی انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ایران در نزدیک ۶۰ هزار شعبه برگزار می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار
پیشخوان روزنامه های امروز