مرتضوی در دیدار با معاون رئیس‌جمهور زیمبابوه:

فرهاد دادبخش

نگاه ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبردی است/ کارخانه داروسازی ایران در زیمبابوه احداث می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی و مهم است.
کد خبر : 16672
تاریخ انتشار : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
نگاه ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبردی است/ کارخانه داروسازی ایران در زیمبابوه احداث می‌شود

به گزارش کاتنا و به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «سیدصولت مرتضوی» در دیدار با «کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمبابوه و هیئت همراه که به منظور شرکت در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به تهران سفر کرده‌اند، اظهار داشت: تصمیمات مهمی در سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به زیمبابوه اتخاذ شد که می‌تواند در راستای توسعه روابط دو کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه دو کشور ایران و زیمبابوه در مجامع بین‌المللی دارای مواضع مشترک هستند، گفت: این کشور دوست و متحد راهبردی جمهوری‌اسلامی‌ایران در قاره آفریقا است.

مرتضوی با تبیین ظرفیت‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت‌های زیرمجموعه اظهار امیدواری کرد که در حوزه‌های اقتصادی و تجاری بتوانیم همکاری‌های گسترده‌ای با زیمبابوه داشته باشیم.

مرتضوی در تشریح پتانسیل‌های موجود در حوزه مهارت‌آموزی و ظرفیت‌های مراکز آموزش فنی و حرفه ای در کشور، گفت: این سازمان مسئولیت مهارت آموزی و توانمندسازی را در جهت رونق اشتغال جوانان عهده دار است که می تواند از اصلی‌ترین حوزه‌های همکاری تهران و هراره باشد.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده‌ای از داروی کشور در شرکت‌های زیر مجموعه وزارت کار تولید می‌شود، افزود: بخشی از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای صادرات دارو به زیمبابوه عملیاتی شده و ایران آمادگی دارد، با تسهیلگری طرف مقابل کارخانه داروسازی را با دانش نخبگان کشور احداث نماید.

مرتضوی با اشاره به برگزاری نهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و زیمبابوه در بهمن ماه ۱۴۰۱، گفت: تیم‌های کارشناسی دو کشور برای تسریع در اجرای اسناد همکاری اهتمام جدی دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: شرکت‌های معدنی حوزه اکتشاف جمهوری اسلامی ایران نیز برای فعالیت در معادن زیمبابوه در حوزه استخراج و تولید طلا آمادگی دارند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون مشترک دو کشور طرح های مختلفی بررسی شد، گفت: آمادگی داریم نشست بعدی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در هراره برگزار شود.

مرتضوی تاکید کرد: نگاه راهبردی و سرمایه‌ای در توسعه روابط با کشورهای آفریقایی وجود دارد و می توان با چشم‌اندازی عمیق در مدیریت جهانی به اشتراکات بسیاری دست یافت.

«کنستانتینو چیونگا» معاون رئیس جمهور زیمبابوه نیز در این نشست با تقدیر از میزبانی شایسته جمهوری اسلامی ایران از هیئت آفریقایی، گفت: ۱۲ تفاهم‌نامه همکاری در سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به زیمبابوه به امضاء رسید.

وی به تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایجاد دبیرخانه دائمی برای پیگیری‌ تفاهم‌نامه‌های همکاری با کشورهای آفریقایی، اشاره کرد و گفت: جمهوری زیمبابوه به اجرای توافقات با ایران متعهد است.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه با اشاره به نیاز این کشور به توانمندی‌ها و دانش نخبگان ایرانی در حوزه تولید، در خصوص احداث کارخانه داروسازی ایران در زیمبابوه اعلام آمادگی کرد.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران شریک مهمی برای ماست و در مقابله با تحریم‌های استکبار جهانی موفقیت‌های چشمگیری داشته‌ است، گفت: امید داریم از این تجربیات در توسعه کشورمان بهره‌مند شویم.

وی ایجاد کانال مالی اختصاصی برای توسعه مراودات تجاری دو کشور را مهم عنوان کرد و افزود: وجود منابع سرشار طلا و لیتیوم، نیاز این کشور به ایجاد زیرساخت‌های شهری، نزدیکی فرهنگی در زمینه مقاومت و مبارزه با غرب و بازار مصرفی گسترده می‌تواند به ایجاد و استمرار رابطه‌ای محکم بین دو کشور منجر شود.

در این دیدار جمعی از معاونین و مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ضمن تبیین گزارش روند پیشرفت تفاهم‌نامه‌های ایران و زیمبابوه، ظرفیت‌های موجود در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و آموزشی را تشریح کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار