ف گلپایگانی

کسب رتبه سوم قم در شاخص اهدای خون مستمر

معاون اداره کل انتقال خون قم گفت: سال گذشته، این استان در شاخص اهدای خون مستمر توانست رتبه سوم را در سطح کشور کسب کند.
کد خبر : 16428
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۰:۲۵
کسب رتبه سوم قم در شاخص اهدای خون مستمر

علیرضا کبیری افزود: یکی از شاخص‌های ایمنی و سلامت خون، شاخص اهدای خون مستمر است؛ اهدای مستمر به اهداکننده‌ای گفته می‌شود که در طول سال حداقل ۲ بار اهدای خون داشته باشد.

وی اضافه کرد: این شاخص در اداره کل انتقال خون قم در سال گذشته ۶۳ درصد بود؛ یعنی ۶۳ درصد اهداکنندگان خون حداقل ۲ بار در سال اهدای خون داشتند.

وی ادامه داد: شاخص فوق از میانگین کشوری بسیار بالاتر بود و در ارزیابی‌ها قم در رتبه سوم کشور قرار گرفت.

کبیری بیان کرد: اداره کل انتقال خون قم علاوه بر این‌که تامین‌کننده نیاز خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی این استان است، برای جلوگیری از کمبودهای خونی در کشور اقدام به ارسال خون و فرآورده‌های آن به سایر استان‌ها می‌نماید.

سال گذشته ۱۱ هزار و ۷۷۸ واحد خونی نیز به شبکه خون‌رسانی کشور ارسال شد که ۱۲.۵ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ و ۴.۶ درصد نیز بالاتر از تعهد استان قم بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۱۲ هزار واحد خون در قالب شبکه خون‌رسانی کشوری به استان‌های متقاضی که با کمبود نسبی مواجه بودند، ارسال شد که با این اقدام استان قم در جایگاه سوم کشوری قرار گرفت.

وی با بیان این‌که خون ماده حیاتی است که تاکنون هیچ ماده مصنوعی جایگزین آن توسط بشر اختراع نشده، تصریح کرد: برای تامین این ماده حیاتی وابسته به انسان‌های خیر و انسان‌دوستی هستیم که با اهدای خون، یاری‌رسان ما در تامین خون و فرآروده‌های خونی برای بیماران نیازمند هستند.

معاون اداره کل انتقال خون قم، همچنین از کلیه داوطلبان اهداکننده خون که در سال گذشته با اهدای خون یاری‌رسان این اداره کل در تامین این ماده حیاتی بیماران نیازمند بودند، تشکر کرد.

در حال حاضر امکان اهدای خون در ۲ مرکز حضرت روح الله واقع در میدان معلم قم و پایگاه مرکزی سازمان به‌صورت روزانه میسر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار