ف گلپایگانی

باتری «یونی» یا «سولفوری» کدام یک گزینه بهتری برای خودروهای برقی هستند؟

یک مطالعه منتشرشده در نشریه IEEE Access حاکی از این است که پس از بررسی پنج نوع مختلف از سلول‌های باتری خودروی الکتریکی مشخص شد که سلول‌های لیتیوم-سولفور بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارند.
کد خبر : 15725
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۰۴
باتری «یونی» یا «سولفوری» کدام یک گزینه بهتری برای خودروهای برقی هستند؟

در حالی که خودروهای برقی بیشتری وارد جاده‌ها می‌شوند، تاثیر زیست محیطی ناشی از تولید باتری‌های این خودروها نیز افزایش خواهد یافت.

این مساله یک سوال مهم ایجاد می‌کند؛ چه نوع از باتری خودروی الکتریکی در مقیاس بالا سازگاری بیشتری با محیط زیست خواهد داشت؟ در این حال، یک مطالعه منتشرشده در اول فوریه در نشریه IEEE Access حاکی از این است که پس از بررسی پنج نوع مختلف از سلول های باتری خودروی الکتریکی مشخص شد که سلول های لیتیوم-سولفور بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارند.

نتایج این بررسی‌ها همچنین نشان داده است سلول‌هایی که بر فلزات گرانبها و حیاتی متکی نیستند، برای تضمین تولید پایدار این باتری‌ها نقش اساسی دارند.

متداول‌ترین باتری خودروهای برقی در حال حاضر باتری سلول لیتیوم-یون است اما بسیاری از انواع دیگر باتری هم در حال تولید و آزمایش شدن هستند و انتظار می رود در سال های آینده وارد بازار شوند. هر کدام از این باتری‌ها نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند.

باتری‌هایی که در «آند» خود سیلیکون دارند مانند باتری‌های سیلیکون-پلی‌اکریلونیتریل (SiCPAN) و سلول های نانووایر سیلیکونی (SiNW) چگالی انرژی بسیار بالاتری نسب به باتری‌های سنتی لیتیوم-یون دارند که با آندهای گرافیتی ساخته می‌شوند. اما این باتری‌های سیلیون‌پایه در حال حاضر مستلزم استفاده از فلزات گرانبها مانند نقره هستند. گزینه‌ دیگری که آنها نیز مستلزم کاربرد فلزات گرانبها هستند.

در نهایت، سلول های لیتیوم-سولفور در حال ظهور به عنوان یکی از گزینه‌های امیدوارکننده برای ساخت باتری‌های خودروهای الکتریکی هستند زیرا از حیث تئوریک ظرفیت و چگالی انرژی بالایی دارند بدون اینکه دربرگیرنده فلزات نادر زمین باشند. اما با وجود این مزیت‌ها، پیشرفت های فناورانه بیشتری برای تحقق پتانسیل کامل این سلول ها مورد نیاز است.

در همین حال محققان دانشگاه پلی‌تکنیک تورین ایتالیا با انجام آزمایش هایی درباره انواع مختلف باتری‌های خودرو، این سلول ها را از حیث تاثیر آنها روی ۶ معیار آنالیز کردند. این معیارها عبارت بودند از تغییرات آب و هوایی یا میزان کل گاز گلخانه‌ای منتشرشده در طول فرایند تولید؛ اسیدی‌سازی یا انتشار اکسید سولفوریک یا نیتروژن؛ غنی شدن محیط های آبی یا اوتریفیکاسیون (eutrophication) آب‌های شیرین؛ سمی‌سازی آب های شیرین (ecotoxicity) یا وارد کردن مواد سمی به منابع آبی؛ استفاده از سوخت های فسیلی در تولید و در نهایت تخلیه‌کردن ذخایر معدنی و فلزی.

نتایج این بررسی نشان داد که در مجموع باتری‌های لیتیوم-سولفور بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارند. این باتری در مورد چهار معیار از ۶ معیار ذکرشده عملکرد بهتری نسبت به باتری‌های لیتیوم-یون دارند.

«ایزیو اسپیسا» از محققان بخش انرژی دانشگاه پلی تکنیک تورین گفت: توصیه ما ادامه تحقیقات برای یافتن بهترین راه حل از حیث عملکرد و هزینه ضمن در نظر داشتن مزایا و تاثیرات زیست محیطی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار