ف گلپایگانی

طرح غنی سازی آرد با ویتامین D سال آینده در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اعلام کرد که میانگین مصرف نان در ایران دو تا سه برابر متوسط جهانی است و از این رو طرح غنی سازی آرد با ویتامین D به طور آزمایشی سال آینده در استان خراسان جنوبی اجرا می شود.
کد خبر : 14910
تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰:۵۱
طرح غنی سازی آرد با ویتامین D سال آینده در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

در راستای اجرای برنامه ملی نان کامل توسط دولت، بررسی میدانی و علمی اثرات مصرف نان کامل بر سلامتی به وزارت بهداشت محول شد که در این راستا دفتر بهبود تغذیه جامعه این بررسی را به دانشگاه علوم پزشکی اراک واگذار کرده است.

نان‏ پر مصرف ترین ‏ماده ‏غذایی ‏در ‏ایران‏ محسوب‏ می شود ‏و ‏میانگین ‏مصرف ‏نان‏ در ‏ایران‏ دو‏ تا‏ سه‏ برابر متوسط ‏مصرف ‏‏جهانی ‏است.

در این بررسی قرار است پیامدهای سلامتی استفاده کنندگان از نان گندم کامل و نان های سنتی موجود مورد بررسی قرار گیرد و حتی تاثیر آن بر فشار خون افراد نیز پایش شود.

بررسی و مقایسه ویژگی‌های فیزیکوشیمیایی، رئولوژیک، حسی و ماندگاری نان‌های حاصل از آرد گندم کامل و نان های سنتی موجود، بررسی ماندگاری و میزان ضایعات و دورریز نان حاصل از آرد گندم کامل و نان های سنتی موجود و بررسی عوامل پیشگویی کننده مصرف نان کامل در بین مردم از دیگر اهداف این طرح است.

طرح غنی سازی آرد با ویتامین D سال آینده در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

همچنین از آنجا که مبارزه با کمبود ریزمغذی ها در سطح جامعه از اولویت های سلامت کشور است، کمیته ملی غنی سازی مواد غذایی به منظور پیگیری غنی سازی آرد با ویتامین D به دنبال اجرای طرح غنی سازی آرد است.

یکی از این ریزمغذی های مورد نیاز برای تامین سلامت آحاد جامعه ویتامین دی است که کمبود آن با بروز بیماری‌های مزمن و مرگ و میر مرتبط است. برای مقابله با کمبود این ریز مغذی، دفتر بهبود تغذیه جامعه اقدامات متعددی از جمله برنامه مکمل یاری با ویتامین D و آموزش تغذیه را در دست اجرا دارد.

مکمل یاری با مواد مغذی راهکار کوتاه مدت برای مقابله با کمبود ریز مغذی ها است اما غنی سازی مواد غذایی با ریز مغذی ها راهکار بلند مدت مقابله با این کمبودها به شمار می رود.

طرح غنی سازی آرد با ویتامین دی از سالها قبل با همکاری سازمان غذا دارو و مشارکت انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور تدوین و مراحل علمی آن طی شده و جهت اجرای پایلوت در یک استان کشور آماده است.

در این راستا در آخرین جلسه کمیته ملی غنی سازی مواد غذایی مقرر شد این طرح به صورت آزمایشی سال آینده در خراسان جنوبی اجرایی شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار