ف گلپایگانی

نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر به پایان رسید

مراسم پایانی نهمین جشنواره بازی های رایانه‌ای با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری و برخی از مسئولان فرهنگی در محل تالار وحدت برگزار شد.
کد خبر : 12903
تاریخ انتشار : شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
نهمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فجر به پایان رسید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، با اشاره به اینکه زمانی تصور بر این بود که بازی فقط به کودکان تعلق دارد، اما امروز وسیله و شیوه ای برای برای حل مسائل است، گفت: بر این اساس، در جشنواره بازی‌های جدی، رقابت هایی را دیدیم که در آنها، راه حل بسیاری از مسائل و مشکلات اجرایی با بهره مندی از فناوری‌های نو و جدید ارائه شده است.

اسماعیلی با تاکید بر توجه به اقتصاد فرهنگ و هنر، افزود: در عرصه صنایع فرهنگ و اقتصاد فرهنگ و هنر، بازی ها نقش بسیار مهمی را برعهده دارد به همین خاطر است که در بسیاری از کشورها، ما شاهد توسعه تولید و ساخت بازی هستیم.

وزیر فرهنگ همچنین گفت: برگزاری این جشنواره بعد از چهار سال مجددا از سر گرفته شد چراکه حوزه بازی ها جزو بالاترین میزان مصرف فرهنگی در میان همه گونه های هنری است که هرروز هم دایره آن گسترده تر می شود.
وی با اشاره به اهمیت بازی‌ها تصریح کرد: شاهد هستیم امروز در بخش های مهم  به عنوان یکی از راه های ایجاد خلاقیت و گشایش در کارها به این موضوع توجه می شود. چندی پیش در دانشگاه امیرکبیر جشنواره بازی های جدی را داشتیم که در آن شاهد رقابت بسیار خوبی بودیم که ماحصل آن حل بسیاری از مشکلات اجرایی با استفاده از فناوری های نوین در این حوزه بود.
اسماعیلی با بیان اینکه در گذر زمان مجموعه بازی‌ها به نحوی در حوزه های مختلف زندگی نفوذ کرده است که اثر گذاری کم نظیری دارد، افزود:  ایران فرهنگی ما میراث بزرگی را در بخش های مختلف دارد که استفاده دقیق از این ظرفیت برای ما دستاوردهای فرهنگی را به دنبال خواهد داشت؛ میراث غنی ما در شاهنامه، آثار حکیم نظامی، حکمای بزرگ ادبی و روایت های مهم از اسطوره های ما جز ظرفیت هایی است که در این حوزه می شود به آن توجه کرد.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه شاهد هستیم بخش مهمی از بازی هایی که مورد توجه قرار گرفت به روایت زندگی اسطوره‌های حوزه فرهنگی ما اختصاص داشت، ابراز کرد: نکته بعدی استفاده از این ظرفیت در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر است؛ کسانی که می توانند از زنجیره متعالی این بخش استفاده کنند این امکان را دارند تا بازار اقتصادی بسیار خوبی را  ایجاد کنند که این مسأله حتما در میان اهداف دوستان ما در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز هست.
وی افزود: نکته دیگر به تعامل گسترده این بخش با حوزه های کاری مختلف مربوط می شود. در بنیاد بازی ها هیات امنایی داریم متشکل از اغلب دستگاه‌هایی که در این حوزه حضور دارند که می توانند در ارتقای آن سهم داشته باشند و همچنین می توانند به فراخور ماموریتشان در این حوزه نقش آفرین باشند.
اسماعیلی با بیان اینکه بیش‌ از ۱۹ استان در این بخش حضور دارند که نشان دهنده ظرفیت فراگیر در این حوزه است، تصریح کرد: به شکل ویژه از معاونت علمی ریاست جمهوری تشکر می کنم که با استفاده از صندوق نوآوری شکوفایی از بازی های برگزیده حمایت کردند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: درخواست من این است که فضای حمایتی گسترده ای را به بهانه این جشنواره  رقم بزنیم و بخش های نخبگانی از این موضوع استفاده کنند چراکه یکی از جهت گیری های ما در حوزه فعالیت های فرهنگی هنری باید تقویت این بخش باشد.
وی به توجه برنامه هفتم توسعه به موضوع بازی ها، اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم تکالیف مهمی داریم؛ تولید و انتشار بازی های متنوع تکلیف جدی ما است که دوستان من باید آن را عملی کنند.

معاون رئیس جمهوری: هنر محصول فرهنگ است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در این آئین گفت: در سایه نعمات ویژه ای که خداوند به بشر داده دو مخلوق وجود دارند که تمام دستاوردهای بشر برای این دو است: علم در سایه عقل و فرهنگ در سایه جان و روح؛ و همه آنچه ارزش انسانی محسوب می شود ارزش علم یا فرهنگ است

فیروزآبادی تصریح کرد: زمانی که علم وارد میدان می شود فناوری ایجاد می کند؛ فناوری علمی است که کاربردی شده است و زمانی که فرهنگ به عرصه عمل بیاید هنر را ایجاد می کند. بنابراین می توان گفت هنر محصول فرهنگ است و به همین دلیل هنرها در میان همه ملت ها متفاوت است.

وی افزود: وقتی فناوری با اقتصاد عجین می شود شرکت دانش بنیان ایجاد می شود، شرکت دانش بنیان ترکیب خلاقانه فناوری‌ و کسب و کار است که می‌تواند نوآوری فناورانه عرضه کند.

در بخش دیگری از این مراسم، از شرکت خوشه چینان هفت آسمان، شرکت پردیس سرگرمی پیله، استودیوی بازی‌سازی مدوپیا و شرکت اندیشه پردازان آمولای به عنوان برگزیدگان جشنواره در بخش‌ سرمایه گذاری تقدیر شد.

در ادامه نیز از برگزیدگان جشنواره در بخش‌های سبک‌های بازی و دستاوردها تقدیر خواهد شد و جایزه بهترین بازی سال نیز اهدا می‌شود.

تقدیر از برگزیدگان نهمین جشنواره بازی های رایانه‌ای فجر در بخش سرمایه گذاری

در ادامه این آئین از پردیس سرگرمی پیله، استودیوی بازی سازی میدوپیا و شرکت اندیشه پردازان آمولای و شرکت سرگرمی پیله به عنوان برگزیدگان جشنواره در بخش‌ سرمایه گذاری تقدیر شد.

بازی «سرضرب یک» (استودیو میدوپیا) در این دوره از جشنواره بازی های رایانه‌ای فجر توانست دیپلم افتخار سبک مسابقه ای را کسب کند.

بازی «چیکو» (شرکت هوگو) نیز توانست دیپلم افتخار بازی سبک پازل را کسب کند، بازی «فانوس» (شرکت فطرس) هم توانست دیپلم افتخار بهترین بازی سبک پازل را کسب کند. غزال زرین بهترین بازی سبک پازل نیز به «لومیناریا» تعلق گرفت.

بازی «تسخیرگران» (استودیو باباردو) نیز توانست غزال زرین بهترین بازی سبک استراتژی را به دست آورد.

بازی «شهربانو» نیز توانست دیپلم افتخار سبک کلمه‌ای و اطلاعات عمومی را کسب کند.

غزال زرین بهترین بازی سبک تیراندازی نیز به بازی «مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.

بازی «مدیر دفتر» توانست دیپلم افتخار بهترین بازی سبک تفننی را کسب کند.

غزال زرین بهترین بازی سبک اکشن ماجرایی به بازی «سفیر عشق» ( شرکت منادیان) تعلق گرفت.

از میان بازی های نامزد برای سبک ماجرایی نیز «کانال سکوت یک» توانست غزال زرین را کسب کند. «امپراتورهای قلابی» هم توانست در این بخش غزال زرین کسب کند.

بازی «کودکان اربعین» توانست غزال زرین بهترین دستاورد بخش فرهنگی را از آن خود کند.

 

غزال زرین بهترین دستاورد صداگذاری و جلوه‌های صوتی به بازی «فرمانده مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.

بازی «کانال سکوت دو» دیپلم افتخار بهترین دستاورد موسیقی را کسب کرد.

بازی «مختار؛ فصل قیام» توانست غزال زرین بهترین دستاورد موسیقی را به‌دست آورد.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان و روایت بازی به بازی «کانال سکوت یک» تعلق گرفت.

غزال زرین بهترین دستاورد داستان و روایت بازی نیز به بازی «فزمانده مقاومت نبرد آمرلی» تعلق گرفت.

دیپلم افتخار بهترین دستاورد هنری از منظر فنی و زیبایی شناسی به بازی «پوکه مبارزان کمپانی» تعلق گرفت «امپراتورهای قلابی» هم توانست غزال زرین این بخش را کسب کند.

غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی نیز به بازی «کانال سکوت یک» تعلق گرفت.

بازی «تسخیرگران» توانست دیپلم افتخار دستاورد فنی را کسب کند، «پوکه مبارزان کمپانی» توانست غزال زرین این بخش را از آن خود کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار