پایانِ شیرین بر پیچ و خم هایِ تلخ میدان مطهری قم

پیچ و خم ها و سال ها انتظار مردم قم در بازپیرایی میدان شهید مطهری به پایان رسید و گره های کور در اجرای پروژه های این میدان به عنوان محل حماسه آفرینی در تجمعات ملی و مذهبی پس از وعده های بسیار، باز شد.

کد خبر : 12579
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۵
پایانِ شیرین بر پیچ و خم هایِ تلخ میدان مطهری قم

طرح ساماندهی میدان شهید مطهری از دهه های بسیار دور از سوی کارشناسان شهری مطرح و به‌عنوان یکی از موضوع‌های اصلی در ساماندهی بافت فرسوده و بازآفرینی شهری قم بدل شد.

حجم بالای تردد، وجود گره‌های ترافیکی و جنبه های هویتی عواملی هستند که بهسازی و نوسازی این میدان را به یکی از اولویت‌های اول شهر تبدیل کردند و برخلاف این اهمیت و ضرورت بسیار بالای، اما شهروندان این شهر شاهد به فراموشی سپرده شدن ساماندهی این میدان قدیمی بودند و هر کدام از مسئولان بهانه های مختلفی را به عنوان موانع بازسازی این میدان، به میدان می آوردند.

خلاصه این مشکلات و بهانه ها و وعده ها را می توان در این یک بیت خلاصه کرد که شاعر می گوید: «پر نقش تر از فرش دلم بافته ای نیست، از بس که گره زد به گره حوصله ها را».

اواخر سال گذشته بود که بالاخره گره کور این کلاف سر در گم باز شد و گسترش مطالبات مردمی به نتیجه رسید و ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت این میدان مهم به‌صورت جدی در دستور کار مسئولان استان و شهرداری قم قرار گرفت.

به گفته مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) مرحله نخست بهسازی و بازپیرایی میدان مطهری که در مجاورت حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار دارد و چندین خیابان را به هم وصل می کند، در بهمن ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

علیرضا خاکی در گفت و گو با خبرنگاران بیان کرد: وجود اماکن پرتردد از جمله حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مجموعۀ بازار کهنه و ایستگاه مرکزی راه‌آهن، در نزدیکی این میدان، بر تعدد عبور و مرور و اهمیت آن افزوده است.

وی ادامه داد: این میزان تقاضا برای تردد خودروی سواری و عابر پیاده سبب ایجاد گره‌های ترافیکی در بسیاری از ساعات روز شده بود که علاوه بر ترافیک بالا، تداخل تردد خودروها با عابران پیاده موجب خطراتی برای عابران نیز داشته است.

 

پایان شیرین برای پیچ و خم های تلخ

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر از پایان طرح بهسازی و بازپیرایی میدان مطهری خبر داد و گفت: هم‌اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه بهسازی و بازپیرایی میدان شهید مطهری به ۱۰۰ درصد رسیده است.

با اشاره به اینکه کف‌سازی، تکمیل آب‌نما و روشنایی این طرح کامل شده است، بیان کرد: مرحله آزمایشی و زیر بارگیری برای بهره‌برداری نهایی نیز به پایان رسیده است.

وی این میدان را به‌عنوان مرکز و محل تجمعات در هسته مرکزی شهر خواند و افزود: میدان مطهری یکی از میدان‌های اصلی شهر به شمار می‌رود که بسیاری از مناسبت های سیاسی، اجتماعی و مذهبی در این مکان اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: جایگاه و اهمیت این مکان سبب شد تا بهسازی و بازپیرایی این پروژه جز اولویت‌های سال جاری در مدیریت شهری محسوب شود.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم مطهر از کاشت درختان پس از تکمیل کف‌سازی‌ها خبر داد و افزود: سازمان سیما، منظر و فضای سبز و منطقه هفت شهرداری نیز برنامه‌ریزی های لازم را به منظور اجرای فضای سبز به‌ویژه ایجاد باغچه‌های بزرگ در میدان شهید مطهری را انجام و به مرحله اجرا در آوردند.

وی از پایان عملیات عمرانی پروژه در ماه گذشته گفت و افزود: زیربنای پروژه بهسازی و بازپیرایی میدان مطهری قم با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال انجام گرفته است.

گره هایی که هر چند آهسته، اما باز شد

یکی از مشکلات پروژه بهسازی میدان شهید مطهری، تملک پلاک‌های موجود در میدان میوه و تره‌بار شهید مطهری و پرداخت منافع متصرفین این مجموعه بزرگ بود که سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم از سال ۱۳۹۸ تاکنون مامور آزادسازی این زمین های آستان مقدس حضرت معصومه(س) است.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری قم در این باره گفت: از سال ۱۳۹۸ تا پایان سال ۱۴۰۱ مجموعا ۷۸ واحد صنفی مستقر در میدان که نزدیک به یک هزار و ۳۴۶ متر مربع می شود، تملک شد و بالغ‌بر ۳۳۴ میلیارد ریال برای مدیریت شهری قم هزینه داشت.

علیرضا مظفری با اشاره به اهمیت ساماندهی میدان شهید مطهری و بازار میوه و تره‌بار در این میدان اظهار داشت: ۳۴ پلاک باقی مانده که مشتمل بر ۷۰۱ متر مربع است نیز تملک شد، اما قیمت گذاری خارج از عرف بعضی از بهره برداران و کاسبان باقیمانده و افزایش تورم سبب شده بود، اجرای بهسازی و نوسازی این سایت ۲۷ هزار مترمربعی به تعویق افتاده و با مشکلات و مسائل پیچیده تر مواجه شود.

 

هزینه بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای فاز دوم میدان

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم نیز گفت: بخش عمده ای از سطح میدان به صورت سنگ فرش در آمده است که شهروندان به راحتی بتوانند تردد داشته باشند و همچنین دسترسی به ایستگاه مترو میدان مطهری و یک پایانه تاکسیرانی در آن طراحی شده است.

عباس حلوایی زاده افزود: پیرایش محیطی میدان مطهری شامل سنگ فرش پیاده راه، آب نمای میدان، فضای سبز و بخشی از آرام سازی ترافیکی میدان است که با تلاش مجموعه شهری تکمیل شد.

عباس حلوایی زاده افزود: پیرایش محیطی میدان مطهری شامل سنگ فرش پیاده راه، آب نمای میدان، فضای سبز و بخشی از آرام سازی ترافیکی میدان است که با تلاش مجموعه شهری تکمیل شد.

وی در رابطه با فاز دوم این پروژه و احداث پل شهید صدر اظهار داشت: قرارداد های مرتبط با طراحی آن از قبیل نقشه برداری میدانی، نقشه برداری معارضات، استعلامات زیربنایی مثل آب، برق و گاز انجام و نقشه های مرتبط با آن اخذ شده است و مطالعات فاز یک تونل در حال انجام است و امیدواریم مطالعات فاز دو این پروژه را تا نیمه دوم امسال تکمیل کنیم .

وی در رابطه با برآوردهای مرتبط با این تونل افزود: به دلیل وسعت بالای این پروژه و تمام نشدن مطالعات فاز دوم، امکان ارائه برآورد دقیق از زمان اتمام پروژه و میزان هزینه آن وجود ندارد، امابه نظر می رسد بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته باشد و اجرای آن بیش از دو سه سال زمان ببرد.

 

انجام ۲۰۰ مترمربع گل‌کاری گل‌های فصلی در میدان

مدیر منطقه هفت شهرداری قم محمد رمضانی نیز با بیان اینکه پروژه فضای سبز میدان شهید مطهری شامل خاک‌برداری به حجم سه هزار و ۳۰۰ مترمکعب و خاک‌ریزی با حجم سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب بوده است، افزود: در مسیر اجرای پروژه ۹۰۰ متر خط انتقال آب اجرا شده و چهار هزار مترمربع آبیاری تحت‌فشار شامل بارانی و قطره‌ای صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به منظور زیباسازی میدان شهید مطهری که از مهم‌ترین میادین سطح شهر است ۲۰۰ مترمربع گل‌کاری گل‌های فصلی، ۵۰۰ مترمربع درختچه نارون پیوندی و سه هزار و ۳۰۰ مترمربع چمن کاشته شده است.

به گفته وی، در اجرای پروژه فضای سبز میدان مطهری ۷۰۰ متر نرده گذاری شکیل و زیبا توسط همکاران منطقه انجام‌شده تا نمای زیبایی به میدان بدهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار