موسوی

قم آماده مقابله با ناترازی گازی است

مدیرکل شرکت گاز قم گفت: با تدابیر انجام شده در رابطه‌ با استفاده از گاز مایع در برخی از صنایع و اصناف، ظرفیت لازم برای مقابله با بحران ناترازی در شرکت گاز استان قم وجود دارد.
کد خبر : 11697
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۲
قم آماده مقابله با ناترازی گازی است

مرتضی خوش‌لهجه روز یکشنبه در جلسه کمیته مدیریت سوخت زمستان در سالن جلسات شهید سلیمانی شرکت گاز استان قم، با اشاره ناترازی جریان گاز طبیعی در کشور، اظهار کرد: امسال دومین سالی است که کشورمان با این معضل مواجه شده و به همین خاطر معاون اول رییس‌جمهور طی بخشنامه‌ای، تمامی دستگاه‌ها و ادارات دولتی را موظف کرده است تا از تمامی ظرفیت خود برای مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی استفاده کنند.

وی با اشاره به تجربه بحران ناترازی جریان گاز طبیعی در سال گذشته، تصریح کرد: باتوجه‌ به این تجربه، شرکت گاز استان قم جلسات مقابله با بحران‌های احتمالی را از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز و طی ماه‌های اخیر تدابیر ویژه‌ای را در این‌خصوص اتخاذ کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم، برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان صنایع، اصناف و گروه‌های مختلف را از جمله اقدامات انجام شده برای مقابله با بحران ناترازی گاز عنوان کرد و در ادامه افزود: در این جلسات به صنایع و اصناف پیشنهاد شد تا با ذخیره‌سازی و ایجاد زیرساخت‌های استفاده از سوخت مایع، تبعات ناترازی گاز طبیعی را به حداقل ممکن برسانند.

 

۷۵ درصد مشترکین گاز طبیعی در استان قم خوش‌مصرف هستند

خوش‌لهجه با اشاره به کسب رتبه نخست صرفه‌جویی زمستان سال گذشته توسط مشترکان قمی، خاطرنشان کرد: در تابستان سال جاری نیز با وجود افزایش ۱۲ هزارنفری مشترکان استان، شاهد صرفه‌جویی ۲ درصدی مصرف گاز در بخش خانگی بودیم و خوشبختانه در بخش خانگی، شاهد بیشترین همراهی در صرفه‌جویی هستیم.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد مشترکین استان قم جزء سه پله اول قرار دارند و در اصطلاح خوش‌مصرف هستند، عنوان کرد: تنها یک درصد مشترکین استان در رده مشترکین بد مصرف جای گرفته‌اند.

خوش‌لهجه با بیان اینکه در تعرفه‌های جدید گاز بها، سعی شده است تا افزایش قیمت‌ها به‌گونه‌ای باشد که تا قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه متحمل آسیب نشود، ابراز کرد: در سال گذشته همچنین شرکت گاز استان قم نزدیک به مبلغ ۱۹ میلیارد ریال کمک‌هزینه گاز بهای مدد جویان سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) را پرداخت کرد و همچنین بر اساس نیازسنجی و بررسی‌های صورت‌گرفته، در سال جدید میزان پرداختی هزینه لوله‌کشی خانواده‌های مددجو نسبت به سال گذشته با افزایش سه برابری همراه بوده است.

ایجاد زیرساخت‌های استفاده از سوخت مایع برای صنایع و اصناف ضروری است

در ادامه این جلسه مدیرکل مدیریت بحران استان قم نیز با قدردانی از شرکت گاز استان در جریان بحران ناترازی زمستان سال گذشته، اظهار کرد: اینکه گفته شود گازرسانی به صنایع در تابستان امسال افزایش داشته است، به‌تنهایی کافی نیست و مسئولان شهرک صنعتی و صمت می‌بایست گزارش دهند که این گازرسانی چه نفعی برای استان داشته است.

محسن اوروجی با تأکید بر اینکه تحویل سوخت باید با نظارت همراه باشد، تصریح کرد: برای مثال باید مشخص شود که یک کوره آجرپزی در تابستان سوخت بیشتری دریافت کرده است، چه مقدار از تولیدی خود را برای فروش در فصل سرد سال ذخیره کرده است.

وی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل در جلوگیری از بحران، خاطرنشان کرد: تمامی واحدها و مراکز صنعتی، خدماتی، تفریحی، ورزشی و غیره که فعالیت آن‌ها وابسته به سوخت است باید از تجربه زمستان سال گذشته استفاده کرده و با فراهم‌کردن زیرساخت‌های استفاده از سوخت دوم، مانع از تعطیلی فعالیت خود در مواقع بحران سوخت شوند.

مدیرکل مدیریت بحران قم با بیان اینکه استفاده بهینه از گاز طبیعی در صنایع استان می‌تواند در رفع آلودگی هوا موثر باشد، عنوان کرد: باتوجه‌به وقوع پدیده وارونگی دما در فصل سرد سال، با کنترل و وضع مقررات ویژه در خصوص ترافیک شهری و تردد خودروها می‌توان تا حد زیادی از آلودگی هوا کاست.

الگوهای دمایی استان شبیه به سال گذشته است

مهران حیدری بنی مدیرکل اداره هواشناسی استان قم نیز در این جلسه ضمن تشریح وضعیت آب‌وهوایی استان، اظهار کرد: دمای هوای استان از ابتدای فصل پاییز نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۶ افزایش داشته است و در حال حاضر شرایط گرم‌تری را نسبت به میانگین بلندمدت سپری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش دما یکی از عوامل کاهش بارش‌ها است، تصریح کرد: وضعیت جوی کشور به‌گونه‌ای است که حداقل می‌توان گفت تا یک هفته آینده ما فعلاً بارشی برای استان پیش‌بینی نمی‌کنیم و به‌واسطه همین موضوع نیز تا پنجشنبه این هفته شرایط جوی پایدار است.

حیدری بنی در ادامه با اشاره به ریزش هوای سرد و ورود توده ابر از بخش شمال شرقی از کشور از دهه آخر ماه آذر، خاطرنشان کرد: با ورود سامانه‌های بارشی به کشور، انتظار داریم که استان ما نیز تحت تاثیر این سامانه‌ها قرار بگیرد و شاهد بارش نزولات جوی برای قم باشیم.

وی با بیان اینکه در دو هفته اول ماه دی، بسیاری از مناطق کشور تحت تاثیر این سامانه سرد قرار می‌گیرد، عنوان کرد: روی‌هم‌رفته الگوهای دمایی استان شبیه به سال گذشته است و نسبت به زمستان پارسال تغییرات دمایی محسوسی پیش‌بینی نشده است.

برچسب ها : ، ، ، ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار