ف گلپایگانی

سرمایه‌گذاری دربخش ساختمان و ماشین آلات ۱۵ درصد افزایش یافت

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی از رکورد دهه پایانی ۹۰ خارج شده‌است، گفت: سرمایه‌گذاری در بخش ساختمان و ماشین‌آلات از منفی هفت درصد در سال ۱۴۰۰ درحال حاضر به ۱۵ درصد رسیده که محرک رشد بخش‌های مختلف اقتصادی است.
کد خبر : 11143
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۸
سرمایه‌گذاری دربخش ساختمان و ماشین آلات ۱۵ درصد افزایش یافت

سید علی روحانی روز چهارشنبه طی نشستی در نمایشگاه «روایت پیشرفت» در قم،با بیان اینکه تامین مالی از طریق ایجاد شرکت پروژه سهامی عام از رویکردهای مهم دولت دربهره‌برداری و اجرای طرح عمرانی و فنی است، اظهارداشت: یکی از مزیت‌های این روش در آن است که با پذیرش شرکت سهامی عام در بازار سرمایه، مردم سهامدار اصلی آن می‌شوند و بدون خلق پول جدید نیاز مالی پروژه‌های عمرانی تامین می‌شود که هم اینک در حوزه معدن پروژه متنوعی شناسایی شده‌است.

وی درادامه با اشاره به اقدامات دولت جهت حمایت از بازار بورس از سرمایه‌گذاری ۲۴۸ هزار میلیارد تومانی در این بازار در سال‌جاری خبر داد و گفت: درحال حاضر میانگین رشد اقتصاد کشور در تابستان سال‌جاری به هفت درصد رسیده‌است.

وی ادامه داد: نرخ بیکاری نیز در تابستان سال‌جاری به ۷.۹ درصد و همزمان نرخ مشارکت اقتصادی هم به نزدیک ۴۲ درصد رسیده‌است.

روحانی با بیان اینکه شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی برآورد قابل قبولی از عملکرد بخش صنعت کشور را نشان می‌دهد، گفت:رشد ۱۲ ماهه شاخص تولید صنایع بورسی ۴.۸ درصد بوده‌است.

روحانی خاطرنشان کرد: تعداد مجوزهای کسب و کار صادر شده در سال‌جاری نیز نسبت به سال قبل با افزایش معناداری همراه شده‌است.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ۱۲ درصدی واردات درسالجاری،گفت: واردات انجام شده ضربه‌ای به تولید وارد نکرده چرا که سهم کالاهای مصرفی از آن بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه طی۶ ماه اول امسال تسهیلات پرداختی نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش یافته‌است، اظهار داشت: تورم نقطه به نقطه در سال ۱۴۰۰ بیش از ۶۰ درصد بود که هم اینک به ۳۹ درصد رسیده‌است.

روحانی همچنین با اشاره به روند پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸، بیان داشت: ۳۵ هزار میلیارد تومان طی سال‌جاری از محل تسهیلات تبصره ۱۸ پرداخت شده که ۵۱ درصد از آن برای اشخاص حقوقی و ۴۹ درصد نیز ویژه اشخاص حقیقی بوده است.

وی تصریح کرد: طی سال‌های اخیر بدلیل عملکرد دولت در ناترازی بین درآمد و هزینه، مدیریت نامطلوب تسهیلات بانکی و ناترازی در حوزه صندوق‌های بازنشستگی، انرژی و ارز شاهد خلق پول و ادامه ناترازی‌ها بوده‌ایم که رفع بسیاری از نیازمند تصویب قوانین جدید در حوزه اقتصادی است.

مسکن در صدر سبد تورمی خانوارها

سرمایه‌گذاری دربخش ساختمان و ماشین آلات ۱۵ درصد افزایش یافت

معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به روند کاهشی تورم، ادامه داد: تورم ماهانه درکشور نیز هم‌اکنون حدود ۲ درصد است که دولت برای تثبیت آن نیز تدابیری اندیشیده است.

وی اظهارداشت: مسکن با ۳۳ درصد، بخش خوراکی با ۲۸ درصد، ارتباطات با ۱۱ درصد و پوشاک و لوازم خانگی با هشت درصد بیشترین سهم از تورم را به خود اختصاص داده‌است.

لایحه اصلاح مالیات، گامی در حمایت از محرومان

روحانی گفت:حمایت از محرومان و مستضعفین از مواردی است که اجرای دقیق آن با خلأهای قانونی همراه می‌باشد، اصلاحات قانون مالیات مستقیم از جمله آن دسته طرح‌هایی است که با وجود ذینفعان و افراد صاحب نفوذ در دولت مردمی در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی همچنین عنوان کرد: اصلاحات سیاست‌های جاری در پرداخت یارانه‌های پنهان و غیره نیز از مواردی است که سود آن به جیب عده‌ای خاص رفته و مردم از آنها انتفاعی نمی‌بردند.

نمایشگاه «روایت پیشرفت» سه‌شنبه شب با هدف بررسی و بیان دستاوردهای ۲ ساله دولت مردمی ویژه طلاب و روحانیون در باغ موزه دفاع مقدس قم افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار خود توانسته در بخش‌های مختلف دستاوردهای مهمی را کسب کند که تبیین آن‌ها برای اقشار مختلف از جمله روحانیون و طلاب موضوعی مهم به شمار می‌آید و نمایشگاه «روایت پیشرفت» با همین هدف در استان قم ترتیب یافته‌است.

در این نمایشگاه در بیش از ۲۰ غرفه به محورهایی همچون پاسخ به برخی از شبهه‌های مطرح شده درباره مسائلی همچون موضوع تورم و کاهش قدرت خرید، تبیین دستاوردهای تعداد قابل توجهی از وزارتخانه‌ها در دولت سیزدهم، مقایسه عملکرد دولت طی دوسال گذشته با دهه ۹۰ و همچنین بیان اقدامات امیدآفرین انجام شده در کشور، پرداخته شده‌است.

در این نمایشگاه که به همت مرکز ارتباطات دولت و روحانیت نهاد ریاست جمهوری برپا شده‌است، نشست‌های تبیینی با موضوع عملکرد وزارتخانه‌های نفت، بهداشت و کشور و نیز دیگر موضوعات مهم روز با حضور وزرای مربوطه و همچنین سخنگوی دولت برگزار خواهد شد.

نشست‌های تخصصی با حضور معاونان وزرا با هدف تشریح برنامه‌های دولت در موضوع کاهش تورم و مدیریت ارزش پول ملی، ساماندهی وضعیت عفاف و حجاب، ساماندهی وضعیت نابسامان مسکن، سامان‌دهی فضای مجازی و اینترنت ملی، ساماندهی وضعیت خودرو و خودروسازان و جایگاه طب سنتی در راهبردهای وزارت بهداشت در این نمایشگاه برپا خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار