ف گلپایگانی

تالاب‌های قم در مهار گرد و غبار مرکز کشور اثرگذار هستند

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به معضل جدی گرد و غبار در مرکز کشور گفت: تالاب‌های قم در مهار این گرد و غبارها نقش تاثیرگذاری دارند.
کد خبر : 11120
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰:۳۲
تالاب‌های قم در مهار گرد و غبار مرکز کشور اثرگذار هستند

مجتبی ذوالجودی در حاشیه بازدید از تالاب مره و دریاچه نمک قم اظهار داشت: با از بین رفتن بخش عمده ای از تالاب‌ها و رودخانه‌های استان به ویژه دریاچه نمک که در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد، کانون‌های جمعیتی در مرکز کشور مورد تهدید قرار می‌گیرند.

وی گفت: تامین حقابه‌های زیست محیطی استان قم یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که باید در سطح ملی و از وزارت نیرو پیگیری شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تالاب‌های استان قم با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و قرار گرفتن در کریدور مهاجرت پرندگان، دارای گونه‌های غنی گیاهی و جانوری و ظرفیت های عظیم زیست محیطی هستند که باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار گیرند.

استان قم دارای ۶ تالاب فصلی و دائمی شامل «حوض سلطان»، «مره»، «بهشت معصومه»، «کوه نمک»، «غدیر» و «دریاچه نمک» است که در مجموع با وسعت حدود ۱۰۰ هزار هکتار، حدود ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل داده و بر همین اساس یکی از تالابی‌ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های عظیم زیست محیطی است.

این تالاب ها با توجه به شرایط ویژه اکولوژیکی و زمین شناختی و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان، دارای گونه های غنی گیاهی و جانوری است.

ذوالجودی در پایان بازدیدش، اجرای هرگونه طرح و پروژه صنعتی و معدنی در دریاچه نمک قم را منوط به صدور مجوزهای لازم از سوی سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد و گفت: با توجه به حساسیت و شکنندگی این زیستگاه ارزشمند، ضمن تخصیص اعتبارات لازم باید برنامه جامع برای حفاظت حداکثری از آن تهیه و تدوین شود.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته که دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار