ف گلپایگانی

مواضع انقلابی و راهبردی سید ابراهیم رئیسی برای حل بحران غزه راهگشا است

کارشناس مسائل منطقه گفت: مواضع انقلابی، راهبردی و مبتنی بر اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی رئیس جمهور کاملاً مشخص بود، این مواضع در حل بحران غزه راهگشا است.
کد خبر : 11063
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۲
مواضع انقلابی و راهبردی سید ابراهیم رئیسی برای حل بحران غزه راهگشا است

حسین شاه‌پری کارشناس مسائل منطقه درباره مهم‌ترین دستاوردهای نشست سران سازمان همکاری اسلامی در عربستان با موضوع حمایت از غزه که با پیشنهاد و پیگیری جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: پس از گذشت ۳۰ روز از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه نشست مشترک سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان برگزار شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۱ هزار نفر در غزه شهید شدند که از این میان بیش از ۴ هزار نفر کودک، بیش از ۳۰۰۰ نفر زن و نزدیک به ۷۰۰ نفر سالمند هستند، گفت: این‌ها نشان دهنده جنایت گسترده‌ای است که رژیم صهیونیستی تا به امروز در حق مردم غزه روا داشته و متاسفانه با وجود همه این اقدامات وحشیانه «سازمان همکاری اسلامی پس از گذشت یک ماه هنوز خروجی ملموس و مفید فایده‌ای نداشته» و خیلی دیر هنگام نشست سران کشورهای اسلامی و عرب منطقه برگزار شد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: از همان ابتدای آغاز حملات رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی ایران درخواست برگزاری چنین نشستی را مطرح کرده بود، اما بنا به اختلافاتی که میان برخی کشورهای اسلامی وجود داشت متاسفانه تا روز شنبه هفته جاری این اتفاق نیفتاد.

شاه‌پری با اشاره به مطرح کردن ۱۰ راهکار عملیاتی جمهوری اسلامی ایران از سوی رئیس جمهور در نشست سران کشورهای اسلامی، تصریح کرد: مواضع انقلابی، راهبردی و مبتنی بر اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی رئیس جمهور کاملاً مشخص بود، این مواضع در حل بحران غزه راهگشا است.

وی ادامه داد: برخی کشورهای اسلامی متاسفانه در مواجهه با رژیم صهیونیستی و آمریکا با نوعی انفعال مواجه هستند و «به نوعی خودشان را درگیر موضوع راهبردی فلسطین نمی‌کنند» و برای آن هزینه نمی‌دهند. به طور مثال قطع روابط اقتصادی و دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی که یکی از پیشنهادات ایران بود با برخی از کشورهای اسلامی اشتراک نظر نداشت.

این کارشناس مسائل منطقه عنوان کرد: یکی دیگر از پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران «شناسایی ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان یک سازمان تروریستی» که موضوعی راهبردی محسوب می‌شود، اما حتماً از سوی برخی از کشورهای اسلامی که در مسیر عادی سازی با این رژیم گام برداشته بودند با مخالفت مواجه خواهد شد.

شاه‌پری گفت: به‌رغم وجود تمام اختلاف دیدگاه‌ها به نظر می‌آید سازمان همکاری اسلامی می‌تواند در صورت داشتن اراده‌ای قاطع در مسیر صحیح و در راستای تامین هدف وجودی خود که همان حمایت از مسئله فلسطین است گام بردارد. قبلاً هم این سازمان با وجود تشتت آرا میان برخی اعضا، نشان داد که می‌تواند بازیگری فعال در عرصه بین‌المللی باشد و نمونه بارز آن نسل کشی مسلمانان در بوسنی و هرزگوین بود که این سازمان فعالانه وارد عمل شده بود.

وی افزود: با توجه به فشار افکار عمومی در سطح جهان علیه سیاست‌های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و در حمایت از مردم غزه و فلسطین به نظر می‌آید که «دولت های اسلامی باید برای همراهی با ملل اسلامی اقدامات عملیاتی انجام دهند» تا مطالبات مردمی تامین شود.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در صورتی که دولت‌های اسلامی نتوانند در بستر سازمان همکاری اسلامی اقدامات مناسب و عملیاتی را انجام دهند حتماً منجر به ایجاد شکاف میان دولت‌ها و ملت‌های اسلامی خواهد شد و این نیز منجر به گسترش فعالیت‌های نظامی جنگ غزه می‌شود که می‌تواند ژئوپلتیک منطقه را تحت تاثیر قرار دهد.

پس از آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و متعاقب پیگیری‌های دیپلماتیک فراوانی که جمهوری اسلامی ایران انجام داد، نهایتا شنبه ۲۰ آبان ریاض پایتخت عربستان میزبان نشست مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب با محوریت ویژه بررسی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بود.

در این نشست که هیات ایرانی به ریاست سید ابراهیم رئیسی در آن شرکت کرد، سران کشورهای اسلامی و عرب منطقه گردهم آمدند تا درباره «چگونگی حمایت عملیاتی از مردم غزه و مقابله منسجم با جنایات رژیم صهیونیستی» به یک رویکرد واحد برسند.

در این نشست رئیس جمهور ۱۰ پیشنهاد مهم، کاربردی و متناسب با وضعیت فعلی غزه مطرح کرد که از جمله مهمترین آنها، لزوم توقف جنگ و آش بس فوری، بازگشایی گذرگاه رفح، ارسال کمک‌های بشردوستانه، ایجاد صندوق ویژه بازسازی غزه و تروریستی خواندن ارتش رژیم صهیونیستی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار