یک ماه از انتشار بوی نامطبوع شدید در قیامدشت گذشت/ منشأ بو مشخص نیست

علیرضا بحرالعلوم

یک ماه از انتشار بوی نامطبوع شدید در قیامدشت گذشت منشأ بو مشخص نیست

شهروندان قیامدشت یک ماه است که از انتشار شدید بوی نامطبوع شبیه به بوی قیر گلایه دارند که به گفته اداره محیط‌زیست منشأ اصلی هنوز شناسایی نشده اما حتماً و قطعاً ناشی از فعالیت واحدهای آلاینده غیرمجاز در حریم شهر است.
کد خبر : 9409
تاریخ انتشار : شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
یک ماه از انتشار بوی نامطبوع شدید در قیامدشت گذشت منشأ بو مشخص نیست

به گزارش کاتنا از ری، چندی پیش انتشار بوی نامطبوع شبانگاهی در محدوده شهر قیامدشت موجب نارضایتی شدید مردم و شهروندان قیامدشتی شد و مشکل اصلی اینجا بود که این معضل در ساعات ابتدایی بامداد منتشر می‌شد که هیچ یک از مسئولان در شهر حضور نداشتند.
مردم محلی از وجود کارگاه‌های آلاینده که اغلب در حریم شهر قیامدشت اقدام به تصفیه روغن می‌کنند گلایه دارند و منبع اصلی این آلودگی را ناشی از فعالیت شبانه این کارخانه‌ها اعلام می‌کنند. پس از انتشار نارضایتی مردم در رسانه‌های محلی با تأکید فرماندار ویژه شهرستان ری، مسئولین محیط‌زیست و بخشداری خاوران برای بررسی موضوع اقدام به بازرسی کردند اما در بازدیدهای روزانه منبع آلایندگی قابل تشخیص نیست.
شهروندان می‌گویند اغلب در ساعات ابتدایی بامداد و حدود ساعت 4 تا 6 صبح بوی نامطبوعی شبیه به بوی قیر در شهر قیامدشت استشمام می‌شود که موجب اذیت و آزار شده است.
شهروندان اذعان داشتند بوی نامطبوع سال‌هاست در این شهر احساس می‌شود اما تشدید آن در یک‌ماهه گذشته وضعیت را دشوار کرده و در زمانی که هوا گرم باشد امکان استفاده از کولر را ندارند زیرا تنفس در هوای داخل خانه مشکل می‌شود.
شناسایی کارخانه‌هایی که امکان آلایندگی دارند
هوشنگ اکبری بخشدار خاوران در گفت‌وگو با کاتنا در ری، با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در محدوده شهر قیامدشت و گلایه شهروندان گفت: پس از انتشار گلایه و نارضایتی مردم از بوی نامطبوعی که هنگام شب در قیامدشت منتشر می‌شود با عوامل اداره محیط‌زیست شهرستان ری وارد مذاکره شدیم و بازدید از اطراف شهر در راستای شناسایی منبع این بو انجام شد.
وی افزود: بازرسی و گشت عوامل بخشداری و اداره محیط‌زیست از محدوده شهر انجام و کارخانه‌هایی که امکان آلایندگی داشتند شناسایی شدند. مردم متصور بودند که کارخانه تصفیه روغن که در نزدیکی شهر قیامدشت مستقر است منبع آلودگی و انتشار بوی نامطبوع است، لذا این کارخانه در گشت مشترک دستگاه‌های نظارتی با جدیت بررسی شد اما آلایندگی و انتشار بوی نامطبوع از این واحد به اثبات نرسید.
اکبری تصریح کرد: طبق گزارش اداره محیط‌زیست شهرستان ری این کارخانه تمام مسائل مربوط به عدم آلایندگی زیست محیطی را رعایت کرده و تذکرات پیشین محیط‌زیست در این کارخانه اجرایی شده است.
5 کارگاه صنعتی دودزا اخطار گرفتند
وی ادامه داد: در محدوده شهر قیامدشت 5 کارگاه صنعتی که فعالیت دودزا داشتند نیز مورد بازرسی قرار گرفت و اخطار محیط‌زیستی نیز صادر شد اما بازهم بر اساس شواهد و بازدید میدانی که انجام شد بوی نامطبوعی که مردم از آن گلایه دارند مربوط به این واحدهای صنعتی نیز نبوده است.
بخشدار خاوران ابراز داشت: با توجه به اینکه گزارش‌های مردمی از انتشار بوی نامطبوعی در ساعات اولیه صبح (4 تا 6 صبح) است، گشت مشترکی متشکل از اداره محیط‌زیست، بخشداری خاوران و نیروی انتظامی در سطح قیامدشت و محدوده اطراف شهر به صورت مستمر انجام می‌شود تا منبع این بوی آزاردهنده شناسایی شود.
اکبری گفت: مردم در سطح وسیعی از قیامدشت از انتشار بوی نامطبوعی شبیه به بوی قیر گلایه دارند که با توجه به وسعت درگیری این مشکل، بوی انتشار یافته از کارگاه‌های کوچک نیست لذا تلاش بازرسان و دستگاه‌های نظارتی برای شناسایی منبع اصلی بو و برخورد با عوامل این معضل ادامه خواهد داشت.
منشأ انتشار بوی نامطبوع قیامدشت همچنان نامعلوم است
محمد رستگاری رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری در گفت‌وگو با کاتنا در ری، با اشاره به انتشار بوی نامطبوع در قیامدشت گفت: منشأ اصلی بوی نامطبوع هنوز شناسایی نشده اما گشت‌های بازرسی جهت شناسایی منبع و منشأ این بو ادامه دارد.
رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان ری در ادامه گفت: با توجه به نارضایتی مردم می‌توان گفت حتماً و قطعاً واحدهای آلاینده دیگری هستند که به صورت غیرمجاز کار می‌کنند لذا بازرسی برای یافتن منبع اصلی این بو ادامه دارد.
رستگاری تصریح کرد: شهروندان قیامدشت نیز اگر متوجه فعالیت غیرمجاز واحد آلاینده‌ای شدند حتماً موضوع را به اداره محیط‌زیست شهرستان ری اعلام کنند تا در اسرع وقت مورد ارزیابی قرار گیرد. کارگاه چوبی نیز که در مرکز شهر قیامدشت و در محوطه مصلی فعالیت داشت از 3 ماه پیش اخطار دریافت کرده و می‌بایست تا 3 ماه آینده اقدام به تخلیه کارگاه کند اما بوی نامطبوع از این واحد نیز نیست.
پیگیر تشکیل جلسه با محیط‌زیست در شورای شهرستان ری بودیم
حسین سبحانی رئیس شورای اسلامی شهر قیامدشت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در ری، گفت: انتشار بوی نامطبوع و نارضایتی مردم از سال‌ها قبل بوده و هست.
وی در پاسخ به این پرسش که شورای اسلامی شهر قیامدشت چه پیگیری در این زمینه داشته افزود: پیگیر رفع این مشکل بودیم و سال گذشته از کارخانه‌های تصفیه روغن بازدید داشتیم اما وقتی از شدت گرمای هوا کاسته می‌شود ظاهراً این کارخانه‌ها مخازن و خروجی‌ها را باز می‌کنند و این معضل باعث انتشار بوی نامطبوع در شهر می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر قیامدشت در ادامه گفت: طبق اطلاعاتی که دریافت کردم کارگاهی با کاربری فرآوری چوب در محدوده شهر مستقر شده که امکان انتشار بوی نامطبوع را تشدید می‌کند.
سبحانی تصریح کرد: سال گذشته نامه‌ای در خصوص تشکیل جلسه با حضور اداره محیط‌زیست به شورای شهرستان ری ارائه شده که پیگیری صورت نگرفته و جلسه‌ای در این زمینه تشکیل نشده است.
وی در پاسخ به پیگیری موضوع بوی نامطبوع قیامدشت از دستگاه‌های متولی گفت: اطلاعی از پیگیری بوی نامطبوع از فرمانداری ندارم اما درخواست خود را به شورای شهرستان ری ارائه کردم که محیط‌زیست را جهت پاسخگویی در جلسه شورا احضار کنیم اما رسیدگی نشد.
رئیس شورای اسلامی شهر قیامدشت در واکنش به این موضوع که چرا تنها پیگیری شورا مطالبه از شورای بالادستی برای تشکل جلسه بوده و شورا به عنوان نماینده مردم موضوع با این اهمیت را از دستگاه‌های متولی مطالبه نکرده ابراز داشت: این دیدگاه شماست.
ورود محیط زیست به انتشار بوی نامطبوع در غرب بندرعباس/ واحدهای صنعتی اخطار گرفتند
بر اساس بند 20 ماده 55 قانون شهرداری؛ شهرداری‌ها موظفند از ایجاد و تأسیس کلیه اماکن که به نحوی موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست جلوگیری کنند و با نظارت و مراقبت در وضع دودکش‌های اماکن و کارخانه‌ها از آلوده شدن هوای شهر جلوگیری کرده و هرگاه تأسیسات مذکور فوق قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد آن‌ها را تعطیل کند و اگر لازم شود آن‌ها را به خارج از شهر انتقال دهد.
از آنجا که انتشار بوی نامطبوع شبانگاهی در شهر قیامدشت سابقه‌ای بیش از 10 سال دارد و در برهه‌ای از زمان این معضل بیشتر از قبل شده و موجب ناراحتی و آزار شهروندان می‌شود بر اساس قانون باید این معضل در ابتدا از سوی شورای اسلامی شهر قیامدشت و شهرداری مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گرفت.
در بند 20 ماده 55 قانون شهرداری آمده است که شورای اسلامی شهر می‏‌تواند بر اساس قانون موضوع را در کمیسیون مربوطه پیگیری و ساماندهی مشاغل مزاحم را در برنامه‏ ریزی‏‌های پنج‌ساله یا سالانه خود به طور فنی و کارشناسی بررسی و طرح‏‌ها و پیشنهادهای لازم را پیش‏‌بینی کند و نیز شهرداری باید حتماً با این واحدهای آلاینده مقابله کند.
گفتنی است بر اساس این گزارش رفع بوی نامطبوع قیامدشت در شورای اسلامی شهر قیامدشت مستقلاً پیگیری نشده و این شورا به ارائه درخواست برگزاری جلسه با حضور محیط‌زیست شهرستان ری بسنده کرده اما در حوزه بخشداری و فرمانداری مطالباتی در جهت کاهش آلایندگی کارخانه‌ها انجام شده که بازهم بی‌نتیجه بوده و در حال حاضر بیش از یک ماه است که مردم قیامدشت از انتشار بوی نامطبوع شبانگاهی گلایه دارند و هنوز منبع این آلایندگی شناسایی نشده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار