۰ ۰ رئیس انجمن صنایع غذایی ایران: تولید نان غنی شده جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور می‌گیرد

علیرضا بحرالعلوم

رئیس انجمن صنایع غذایی ایران: تولید نان غنی شده جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور می‌گیرد

رییس انجمن صنایع غذایی ایران گفت: تولید نان غنی شده با کلسیم می‌تواند جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور را بگیرد.
کد خبر : 8923
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶
رئیس انجمن صنایع غذایی ایران: تولید نان غنی شده جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور می‌گیرد

به گزارش کاتنا از کرج، محمد حسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی ایران، عصر امروز در جمع اصحاب رسانه، با اشاره به اینکه باید مصرف کلسیم در کشور افزایش یابد، گفت: ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم کشور که بعضی منابع تا ۹۰ درصد هم ذکر کرده‌اند، با کمبود کلسیم در بدن خود مواجه هستند و این نیاز در سالمندان بیشتر است.
وی افزود: یکی از دلایل مهم پوکی استخوان در افراد سالمند ناشی از همین کمبود سرانه مصرف کلسیم است.
این مقام مسؤول ادامه داد: بهترین منبع تأمین کلسیم برای بدن، لبنیات است که متاسفانه بخاطر افزایش بی رویه قیمت، باعث کاهش سرانه مصرف آن شده است و این زنگ خطری برای تهدید سلامتی جامعه است.
وی در پاسخ به اینکه راه حل چیست؟ اضافه کرد: تولید نان غنی شده با کلسیم می تواند جلوی بحران کمبود کلسیم در کشور را بگیرد.
عزیزی تصریح کرد: یکی از ارزانترین راه‌های جبران کمبود سرانه مصرف کلسیم در کشور، تولید نان‌های غنی شده با کلسیم است.
وی گفت: نان به عنوان قوت غالب و در دسترس، نقش مهمی در تغذیه افراد جامعه دارد و همانطور که در گذشته با غنی کرد آرد به آهن و اسید فولیک بخشی از کمبود این مواد مورد نیاز بدن تأمین شد، دولت می‌تواند با غنی کردن آرد بوسیله کربنات کلسیم به عنوان یک ماده معدنی ارزان قیمت و همچنین افزود ویتامین دی، با تولید نان های غنی از مواد مورد نیاز بدن، نقش اساسی در تامین سلامتی جامعه داشته باشد که این مهم نیاز به عزم ملی و همت همه زنجیره تامین امنیت سلامت کشور اعم از دولت ، مجلس و حتی قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم را دارد.
این مقام مسؤول اظهار کرد: ما این آمادگی را داریم تا با همیاری همه دستگاه‌های ذیربط نقش خود را در تأمین سلامتی افراد جامعه ایفا کنیم.
در ادامه احمد فتح اللهی، نائب رئیس انجمن علوم و صنایع غذایی ایران، اضافه کرد: بر اساس منابع و تحقیقات معتبر علمی میزان کلسیم مورد نیاز روزانه برای کودکان ۴ تا ۱۸ سال، ۱۳۰۰ میلی گرم، برای افراد بزرگسال ۱۰۰۰ میلی گرم و برای افراد بالای ۵۰ سال ۱۲۰۰ میلی گرم است.
وی گفت: این در حالی است که متاسفانه به دلایل متعدد از جمله مشکلات اقتصادی سرانه مصرف روزانه کلسیم در ایران، کم است و این کمبود باعث تهدید سلامت و ایجاد بیماری‌های متعدد می‌شود و سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد.
نایب رئیس کمیسیون کسب و کار یونسکو ادامه داد: کلسیم نقش مهمی در بدن انسان دارد ، هر چند بیشتر افراد نقش کلسیم را در استخوان سازی و حفظ استخوان‌ها می‌دانند، اما این ماده حیاتی به جز نقش خود در ساخت و حفظ استخوان، برای انقباض عضلانی، تنظیم فشار خون و انتقال عصبی و لخته شدن خون نیز اهمیت دارد.
وی افزود: از این رو نیاز است دستگاه‌های مربوطه برای جبران کاهش مصرف کلسیم در کشور اقدام و برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار