وزیر جهاد کشاورزی: بیش از ۱۰ میلیون تُن گندم امسال از کشاورزان خریداری شد

علیرضا بحرالعلوم

وزیر جهاد کشاورزی: بیش از ۱۰ میلیون تُن گندم امسال از کشاورزان خریداری شد

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بودجه امسال قرار بود دولت هشت و نیم میلیون تُن گندم از کشاورزان خریداری کند، گفت: تاکنون از مرز ۱۰ میلیون تُن عبور کرده‌ایم.
کد خبر : 8060
تاریخ انتشار : جمعه ۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۳
وزیر جهاد کشاورزی: بیش از ۱۰ میلیون تُن گندم امسال از کشاورزان خریداری شد

به گزارش کاتنا از تهران، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی روز جمعه با حضور در مناطق مختلف شهرستان اسلامشهر مشکلات تولیدکنندگان و کشاورزان این شهرستان را بررسی و اظهار کرد: در هر جلسه هیئت دولت به بهانه اعلام آمار گندم پرداخت مطالبات گندم‌کاران به رئیس جمهور اعلام شده است و ایشان نیز دستور پیگیری دادند و دوشنبه مقرر شد ۵۰ همت در این رابطه پرداخت شود که درحال پرداخت این مبلغ به کشاورزان هستیم.
آمار خرید گندم از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کرده‌ است
وی با بیان اینکه در بودجه امسال قرار بر خرید ۸ و نیم میلیون تُن گندم بوده که تاکنون آمار خرید از مرز ۱۰ میلیون تن عبور کرده‌ است، گفت: پیش‍‌بینی ما خرید ۲ میلیون تُن بیشتر است و این ۲ میلیون تن یعنی ۳۰۰ هزار میلیارد ریال که آقای رئیس جمهور روی پرداخت هزینه این میزان تاکید دارند.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هر چند مطالبات سنگین است اما به مرور پرداخت می‌شوند، دلیل این موضوع را عدم پیش‌بینی خرید مضاف در بودجه دانست و ادامه داد: در موضوع آرد و نان ما بیشتر انبار‌دار و امانتدار هستیم و وزارت صمت هر میزان اعلام کند ما تامین می‌کنیم.
نیکبخت در ادامه به لزوم خودکفایی در سال زراعی پیش‌رو و استحصال آب و حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: اطمینان دارم شهرستان اسلامشهر با این ظرفیت‌ها روزی در کشاورزی حرف اول را خواهد زد چراکه اقلیم، خاک و آب و هوای این منطقه پایین دست تهران بسیار مستعد کشاورزی است و ظرفیت خوبی برای تامین محصولات کشاورزی مورد نیاز پایتخت دارد.
باید در تامین ۵ کالای اساسی به ۱۰۰ درصد خودکفایی برسیم
وی سپس اهمیت حرکت سرمایه به سمت این شهرستان و تامین مرغ مورد نیاز تهران از اسلامشهر را یادآور شد و بیان کرد: امروز بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت در ایران داریم و با توجه به فرمایشات رهبری و سند امنیت غذایی و دستور رئیس جمهوری، باید در ۱۴ محصول اساسی کشور به طور متوسط به ۹۰ درصد خودکفایی و در ۵ کالا به ۱۰۰ درصد خودکفایی برسیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی باید جهاد کند، گفت: این جهاد را باید کشاورزان انجام دهند و ما نیز ریل‌گذاری، سیاست‌گذاری و حمایت‌های لازم را انجام دهیم.
نیکبخت عنوان کرد: حفظ امنیت غذایی در گرو حفظ کاربری اراضی است و تهران بدترین وضعیت را در این بخش دارد اما متاسفانه تا خود دماوند به زمین‌های کشاورزی رحم نکرده‌اند و این در صورتی است که ما ۱۸ میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم که فقط ۶ درصد این زمین‌ها درجه یک حاصلخیز است اما با توجه به رشد جمعیت، کارخانه و ویلاسازی می‌خواهند این امور روی آن ۶ درصد ایجاد شود.
روزانه 8 هزار تن مرغ و 3 هزار تن گوشت قرمز در کشور مصرف می‌شود
وی خاطرنشان کرد: روزانه 8 هزار تن مرغ و 3 هزار تن گوشت قرمز در کشور مصرف می‌شود و اگر در بخش تولید، تعلل کنیم چند هواپیما باید بسیج شود تا واردات کنیم.
نیکبخت با اشاره به اینکه تولیدات شیر و لبنیات هم باید در داخل انجام شود، ادامه داد: بنده با مشکلات تولیدکنندگان اسلامشهر کاملا آشنا هستم و معتقدم بخش بسیاری از مشکلات قابل حل است و باید تصمیمی به نفع کشاورزان گرفته شود که در این راه در کنار شما خواهیم بود.
در ادامه این نشست حسین حبیبی فرماندار شهرستان اسلامشهر با تقدیر از وزیر جهاد کشاورزی برای سفر به اسلامشهر به مظلومیت کشاورزان این منطقه اشاره کرد و گفت: امیدواریم مشکلات بخش کشاورزی با بازدید امروز وزیر جهاد رفع شوند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار