استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است

علیرضا بحرالعلوم

استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است

استاندار تهران گفت: سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر ساخت و سازها، نقش مهمی داشته و از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و این دستگاه ناظر سمبلیک و بی معنی نیست و مجموعه نامبرده در رابطه با ساخت‌وسازها مسئول سازه و ساختمان است.
کد خبر : 7544
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۱۳
استاندار تهران: نظام مهندسی در قبال ساخت‌وسازها مسئول است

به گزارش کاتنا از اسلامشهر، علیرضا فخاری استاندار تهران عصر امروز در جلسه شورای مسکن استان تهران که با محوریت شهرستان اسلامشهر و با حضور مدیران کل و سشهرستانی ادارات و دستگاه‌های مرتبط با مسکن و فرمانداران شهرستان‌های غرب استان تهران در محل سالن اجتماعات فرمانداری اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: عدم حضور مهندس ناظر و عدم نظارت درست باعث بروز تخلفات ساختمانی شده و بسیاری از پروژه‌ها دچار مشکل شده‌اند که نمونه‌های زیادی از این تخلفات وجود دارد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی برای نظارت بر ساخت و سازها، نقش مهمی داشته و از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است و این دستگاه ناظر سمبلیک و بی معنی نیست و مجموعه نامبرده در رابطه با ساخت‌وسازها مسئول سازه و ساختمان است.

استاندار تهران بیان کرد: نظام مهندسی نه از جنبه حقوق عام بلکه از لحاظ حقوق خاص باید از نظر کیفی و ایمنی در برابر احداث ساختمان‌ها و بناها ناظر، مسئول و پاسخگو باشد؛ اگر موضوع نظارت صرفا جهت ایجاد اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد، راه را بیهوده رفته‌ایم.

فخاری با انتقاد از جابجایی زود هنگام متولیان و نمایندگان سازمان نظام مهندسی در شهرستان‌های استان تهران تاکید کرد: اگر حضور و فعالیت مهندسان ناظر بومی شود، هم در حوزه هزینه‌هایشان صرفه‌جویی شده و هم در ارتقاء دانش حرفه‌ای آن‌ها موثر است.

وی گفت: کم بودن برخی از حق الزحمه‌ها در امر نظارت بر ساخت و سازها نباید باعث اُفت کیفیت بر نظارت‌ها شود و در این باره ما بیشترین زیان را در ناحیه ناظران دیده‌ایم؛ به‌طور مثال حادثه فرو ریختن ساختمان خلازیر یکی از آن‌هاست.

استاندار تهران با تاکید بر اینکه اطمینان‌بخشی جزو وظایف دستگاه نظارت است، تصریح کرد: مهندس ناظر باید با نظارت دقیق در قبال هزینه بهره‌بردار به سازه او ایمنی ببخشد تا بهره‌بردار احساس اطمینان داشته باشد که متاسفانه هم‌اکنون چنین حسی وجود ندارد و باید آن نگاه اطمینان‌بخش بازگردد.

فخاری با بیان اینکه عامل نظارت نباید عامل فرار باشد، اذعان کرد: وجود برخی شرکت‌هایی که کار نظارتی انجام می‌دهند و به شکل منوپل و واسط هستند، باعث معطل ماندن پروژه‌ها می‌شوند که باید بر نحوه فعالیت و نظارت آن‌ها تجدید نظر شود؛ همچنین نباید ناظرین عامل نارضایتی در اجرای پروژه‌ها شوند.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت ساماندهی بنگاه‌های غیرمجاز در سطح شهرها گفت: اجرای طرح شناسایی و ساماندهی بنگاه‌های غیرمجاز که پروانه فعالیت ندارند، از سوداگری زمین و مسکن جلوگیری کرده و تعداد بنگاه‌های سر به فلک کشیده در برخی شهرها را کاهش می‌‌دهد؛ نیازی نیست در شهری با ۵۰ هزار نفر جمعیت قریب به ۵۰۰ واحد مشاور املاک و بنگاهی وجود داشته باشد.

استاندار تهران یکی از راهکارهای بازآفرینی بافت‌های فرسوده را بازسازی واحدهای مسکونی برشمرد و افزود: با توجه به موقعیت منطقه و وضعیت مردم در مناطق محروم و بافت‌های فرسوده، بازسازی و درجاسازی واحدهای مسکونی کوچک موضوعی است که باید در دستور کار شورای مسکن قرار گیرد و مردم را به تراکم‌سازی و ارتفاع سازی مجبور نکنیم و اجازه درجاسازی حتی در یک طبقه در شهرها بدهیم.

فخاری با اشاره به بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود درشهرستان‌ها خاطرنشان کرد: در برخی شهرستان‌ها یک سری اراضی وجود دارد که متعلق به اوقاف و یا بنیادهای مختلف هستند که ظرفیت خوبی برای افزایش مسکن هستند؛ البته باید سقف ظرفیت جذب جمعیتی هر شهرستان متناسب با زیرساخت‌ها مشخص و برپایه آن برنامه‌ریزی لازم انجام و پروژه‌ها اجرا شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه جلسه شورای ملی مسکن مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران حاضر در جلسه گزارشی از روند اجرای پروژه‌های مربوط به نهضت ملی و اقدام ملی مسکن را ارائه و خواستار تامین و تزریق به موقع اعتبارات و رفع موانع و مشکلات پیش رو در جهت تامین و نصب انشعابات مورد نیاز واحدها و زیرساخت‌های شهری و ابجا سرانه‌های لازمه شدند.

لازم به ذکر است که استاندار تهران پیش تشکیل جلسه شورای مسکن از ۳ پروژه در حال احداث طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان اسلامشهر و ۲ پروژه سالن ورزشی و سالن چند منظوره مدیریت بحران شهرداری این شهر بازدید و از نزدیک در جریان روند احداث این پروژه‌ها قرار گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار