نهضت امام‌خمینی(ره) بی‌تردید مردمی‌ترین انقلاب جهان است

تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی را جان و روح جمهوری اسلامی و نهضت ایشان را بی‌تردید مردمی‌ترین انقلاب جهان دانست.

کد خبر : 4777
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۸
نهضت امام‌خمینی(ره) بی‌تردید مردمی‌ترین انقلاب جهان است

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی روز یکشنبه در مراسم سی و چهارمین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)، گفت: سال گذشته رهبر معظم انقلاب در این مراسم تعبیری داشتند که از زمره جوامع الکلم بود و کلمه قصاری است که می‌تواند رمز و راز زندگی امام و آینده نظام باشد.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی گفتند که امام(ره) جان و روح جمهوری اسلامی است این عبارت برآمده از الله اکبرها و عمر پربرکت امام(ره) و زحمات طاقت فرسای مردم در ۲۰۰ سال گذشته و نظام برآمده از مجاهدت‌های روحانی تشیع و مستضعفان جهان است.

سید حسن خمینی ادامه داد: جمهوری اسلامی بزرگترین میراث امام خمینی(ره) است؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیش؛ از همین روست که می‌بینیم امروز هر کس در هر جایی با امام(ره) دشمنی دارد این دشمنی خود را به نظام معطوف می‌کند.

وی جمهوری اسلامی را یک کالبد مقدس در قالب قانون اساسی دانست و ادامه داد: جمهوری اسلامی اتکا به دو کلمه دارد جمهوریت و مردم و همچنین اسلامیت؛ امام(ره) تمام مسیر خود را در طی انقلاب جز از مسیر دلهای مردم تعیین کرد و به بیداری دلهای مردم توجه داشت کودتا ترور به حرکت‌های خشن نگاه به دست‌های بیگانه و استفاده از نیروهای غیر مردمی هیچگاه در مقام امام نبود و فقط و فقط مردم بودند.

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی افزود: انقلاب امام خمینی(ره) بی تردید مردمی‌ترین انقلاب جهان است.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در ابتدای سال اشاره کردند که انتخابات همواره یکی از اصول سیاسی جمهوری اسلامی است و همواره باید نسبت به مقدمات، ارکان، حفظ و سلامت آن توجه شود.

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی ادامه داد: دومین قیدی که در این مجموعه وجود دارد و بسیار ارزشمند است نقش اسلام است. نسبت اسلام و فقه نسبت علم و واقعیت است. اسلام یعنی دینداری جز از مسیر فقه صحیح پیش نمی‌رود. امام(ره) همه چیز بود شجاع، مبارز و انقلابی بود. امام فقیه و مرجع تقلید بود، مردم آرای دینی خود را به امام مراجعه می‌کردند.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) بیان کرد: فقه ما فقهی است که بن‌مایه این نظام سیاسی است اما و هزار اما آنکه امام(ره) یک نکته دیگر را هم اشاره کردند و آن تاثیر نقش زمان و مکان در این اجتهاد است. فقهی که امام(ره) معرفی کردند فقه جامد، خشک و متحجر نیست.

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تصریح کرد: امام (ره) می‌فرمودند فقه ما باید خود را با زمان و مکان و اجتهاد پیش‌ ببرد. فقهی پویا، که توان حل مشکلات جامعه را دارد. به تعبیری می‌فرمودند اسلام در زوایای مختلف زندگی مردم هست و این زاویه‌های مختلف را گره‌گشایی می‌کند.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) بیان کرد: این دومین قید را باید همواره در ذهن‌ها داشته باشیم. از آنچه خدای سبحان بر ما مقرر کرده و در آرای معصومین (ع) ‌ و پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) وجود دارد فراتر نرویم اما این فقه را درجازننده نیاوریم. نقش بزرگ حوزه‌ها و دانشمندان در این مسیر بسیار ارزشمند است.

سید حسن خمینی گفت: یکی دیگر از اصول جمهوری اسلامی که میراث امام است بحث عزتی است که امروز در قالب استقلال سیاسی کشور وجود دارد. اهل فن می‌دانند در طول تاریخ شاید ۲۰۰ ساله اخیر ایران هیچ دوره‌ای مانند دوره جمهوری اسلامی، ما دارای استقلال سیاسی نبودیم.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) عنوان کرد: تلخی اینکه آمدن حاکمان و رفتن آنها با دست خارجی بوده و نصب آنها را خارجی‌ها انجام دادند حتی آخرین سلطان جائر این مملکت به اشاره اگر نگوییم با تحکم با تصمیم سلاطین و حاکمان و سفیران غیرایرانی تصمیم به ترک ایران می‌گیرد.

سید حسن خمینی با اشاره به اینکه ممکن است توجه به نقاط ضعف موجب چشم‌پوشی از نقاط قوت شود، گفت: تلاش مهمی که در اثر بیداری اسلامی شکل گرفته، نقش بسیار مهمی که استقلال سیاسی کشور در منطقه داشته و قدرت فاتحانه و بزرگی که امروز انقلاب اسلامی در جهان و به خصوص منطقه دارد، یک نمونه‌اش بحث فلسطین و بیداری و ان شاء الله آزادی قدس شریف است. نباید کسی اینها را از یادها ببرد و فراموش کند.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی که امام روح و جان آن است، نظامی است که حتما مردم باید در آن احساس رفاه و وضع بهتر کنند و معیشت خودشان را سالم‌تر ببینند. فقر و فساد و تبعیض سه گانه مهمی است که هر حکومتی با آن مواجه شود تلخی‌هایش بر عمق جان همه می‌نشیند. این موضوع همواره یکی از آفات بوده که مورد توجه مسئولان هم بوده است.

تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) با بیان اینکه همت همه بر این است که «رفاه» را پدید بیاورند، گفت: مهمترین امید برای ما، بعد از خدا، امید به توانایی مردم است؛ امید به فکر و ذهن و اندیشه بزرگانی است که در این کشور تصدی می‌کنند. خدا را سپاس می‌گزاریم که ۳۴ سال گذشته را پشت سر گذاشتیم و امروز در جمهوری اسلامی با نظامی به وسعت خون‌های پاک شهدا آینده‌ای را پیش رو داریم. همه باید سعی کنیم از درس‌های تلخی که داشته ایم، درس شیرین بگیریم و آینده شیرین بسازیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار