علیرضا بحرالعلوم

مترو اسلامشهر پروژه‌ای ملی با بار مالی بر دوش یک شهر

پروژه متروی اسلامشهر که قرار است این شهر پرجمعیت را به خط ۳ متروی تهران متصل کند، در حالی وارد مراحل ریل‌گذاری و تجهیز ایستگاه‌ها شده که بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های آن را شهرداری اسلامشهر به تنهایی تأمین کرده است.
کد خبر : 28575
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۲
مترو اسلامشهر پروژه‌ای ملی با بار مالی بر دوش یک شهر

به گزارش کاتنا از اسلامشهر، پروژه مترو اسلامشهر به عنوان یکی از طرح‌های راهبردی کشور و در شمار 10 کلان‌شهر منتخب برای توسعه شبکه حمل‌ونقل ریلی، سال‌هاست در دستور کار قرار گرفته است. این پروژه که به‌عنوان امتداد حیاتی خط 3 متروی تهران طراحی شده، با هدف کاهش بار ترافیکی بزرگراه‌های جنوب پایتخت و اتصال سریع و ایمن اسلامشهر به شبکه متروی تهران در حال اجراست.
با بهره‌برداری از این مسیر ریلی، نه‌تنها تردد روزانه ساکنان اسلامشهر تسهیل خواهد شد، بلکه شهرستان‌های همجوار همچون بهارستان و رباط‌کریم نیز از مزایای آن برخوردار می‌شوند؛ موضوعی که موجب کاهش چشمگیر زمان سفر، هزینه‌های رفت‌وآمد و افزایش کیفیت زندگی در این مناطق خواهد شد.

این گزارش با استناد به داده‌های فنی، اظهارات مسئولان و بازدید از محل پروژه، واکاوی جامعی از وضعیت کنونی، چالش‌ها و چشم‌انداز این طرح ملی ارائه می‌دهد.

فازبندی و وضعیت اجرایی، از تونل‌سازی تا ریل‌گذاری

رضا قاسمی مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر با بیان اینکه مترو جنوب‌غرب تهران بر اساس اسناد فنی در سه فاز اصلی تعریف شده است، اظهار داشت: فاز نخست حفاری تونل از ایستگاه آزادگان تا میدان نماز به‌طول 10.5 کیلومتر اجرا شده که 900متر از تونل با روش دستی اتریشی-ایرانی تکمیل و در حدود 9.8 کیلومتر به روش مکانیزه حفاری و به اتمام رسیده است‌.

وی افزود: در حال حاضر این پروژه در 3 ایستگاه در حال ساخت است؛ ایستگاه چهاردانگه با پیشرفت بیش از 50درصد که توسط شهرداری چهاردانگه در حال اجراست، ایستگاه شاطره که ساخت آن هنوز شروع نشده و ایستگاه میدان نماز که به روش بالا به پایین و پیشرفت فیزیکی 68درصد در حال ساخت است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری اسلامشهر با تأکید بر آغاز عملیات ریل‌گذاری مترو از تیرماه 1403 گفت: عملیات روسازی و ریل‌گذاری این پروژه تاکنون 17.26% پیشرفت فیزیکی داشته و پیش‌بینی می‌شود این بخش تا پایان سال1404 تکمیل شود.

وی ادامه داد: فاز دوم حفاری تونل مترو از میدان نماز تا میدان قائم به‌طول 5.5 کیلومتر با دستگاه مکانیزه از دی‌ماه 1403 آغاز شده و پیشرفت فیزیکی 35% ثبت شده است.

قاسمی فاز سوم این پروژه فراشهرستانی را تأمین تأسیسات و تجهیزات آن دانست و ابراز داشت: خرید و نصب سیستم‌های برقی، سیگنالینگ و تجهیزات ایستگاه‌ها فاز نهایی پروژه است که درصورت تأمین منابع مالی به موقع انجام می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال1404 حقوق و دستمزد 1404
کاریابی دیجیکار
تلفن 197 پلیس فرماندهی انتظامی

تلفن 197 پلیس فرماندهی انتظامی

پیشخوان روزنامه های امروز