مهدی آل کثیر
مدیر کل تعاون کار ورفاه اجتماعی استان خبر داد : رسیدگی به بیش از 4 هزار دادخواست کارگری و کارفرمایی در لرستان
به گزارش خبرنگار کاتنا، سید فرهاد ناصری نیا روز چهارشنبه ۹ آبان ماه در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از رسالتهای مهم وزارت کار رسیدگی به دادخواست و اختلافات میان کارگر و کارفرما میباشد، اظهار کرد: نظم و انسجام در فعالیتهای واحد روابط کار، ارائه مشاوره، آموزش و اطلاعرسانی صحیح قوانین و مقررات کارگری و کارفرمایی، حمایت از اصل سه جانبه گرایی و همچنین تقویت تشکلهای کارگری در واحدهای اقتصادی، اعطای مشوقهای لازم و در نهایت همکاری و هماهنگی با دستگاههای اجرایی مرتبط با هدف حمایت از کارگاهها با پرداخت تسهیلات و معافیتهای بیمهای و مالیاتی از برنامههای است که این اداره کل جهت پیش گیری بروز اختلافات کارگری و کارفرمایی میباشد.
وی با اشاره به اینکه معمولا بیشتر این اختلافات در واحدها و بنگاههای کوچک اقتصادی و پیمانکاری صورت میگیرد، افزود: ایجاد امنیت شغلی و اشتغال پایدار در گرو حفظ بنگاههای اقتصادی و حمایت از تولید است و مراجع رسیدگی به دادخواستهای کارگری و کارفرمایی مصداق بارز سه جانبه گرایی بوده و در این راستا دولت نقش سیاست گذاری، نظارت و حمایت قانونی را ایفا نماید تا فضای کسب و کار با مشارکت و همدلی کارگران و کارفرمایان از هرگونه بحران و تشنج دور نگه داشته شود.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان با بیان اینکه رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به دعاوی و اختلافات ناشی از اختلاف فردی بین کارفرما و کارگر از طریق هیاتهای تشخیص و حل اختلاف صورت میگیرد اظهار کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون تعداد ۵ هزار و ۵۶۹ پرونده در این اداره کل به ثبت رسیده، که تعداد، ۴ هزار و ۳۴۱ پرونده در مراجع رسیدگی استان منجر به صدور رأی شده است.
ناصری نیا با اشاره به اینکه یکی از مهمترین سیاستهای اتخاذ شده وزارت کار برطرف کردن دعاوی بین کارگران و کارفرمایان به صورت سازشی میباشد تصریح کرد: با همکاری و هم افزایی با کارگران و کارفرمایان تلاش همکاران در مرحله اول سازش بین آنهاست که در شش ماهه نخست سالجاری تعداد یک هزار و ۱۰۰ رای یعنی ۳۰ درصد آراء صادر بصورت سازشی حل فصل شده است.
وی خاطر نشان کرد: با افزایش مراجع تشخیص و حل اختلاف و تعداد جلسات این مراجع زمینه کاهش زمان رسیدگی به پروندههای کارگر و کارفرما فراهم شده و با تمهیدات اندیشیدهشده، امسال نیز زمان رسیدگی به این دادخواستها از ۴۰ روز به ۲۰ روز رسیده است.
مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان خاطر نشان کرد: ۲۳ هیأت تشخیص و ۱۴ هیأت حل اختلاف در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر کار رسیدگی به دادخواستها و اختلافات کارگر و کارفرمایی را در سطح استان انجام میدهند.
ناصری نیا با اشاره به تسهیل شرایط رسیدگی به دعاوی بین کارگران و کارفرمایان، افزود: ما اعتقاد داریم اختلافات ما بین کارگر و کارفرما باید در محیط کار و از طریق تفاهم و توافق حل و فصل شود و بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت این کار موجب جلوگیری از سرگردانی مراجعان، کاهش زمان رسیدگی به پروندهها و تسریع در حل و فصل اختلافات خواهد شد.
وی به سامانههای ایجاد شده جهت تسهیل شرایط برای جامعه کارگری و کارفرمایی اشاره کرد و گفت: کارگران و کارفرمایان برای استفاده از خدمات غیر خضوری از جمله ثبت شکایت و دادخواستها باید ابتدا به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام کنند و سپس میتوانند شخصاً با ورود به سامانه جامع روابط کار به نشانی www. prkar. mcls. gov. ir از خدمات آن استفاده کنند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0