مهدی آل کثیر

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان؛ 35درصد اختلافات کارگری و کارفرمایی در مراجع رسیدگی استان به صورت سازی حل و فصل گردید

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت : در سال گذشته 35 درصد از دادخواست های کارگری و کارفرمایی در مراجع تشخیص و حل اختلاف با سازش حل و فصل شدند.
کد خبر : 16485
تاریخ انتشار : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

به گزارش کاتنا ، سید فرهاد ناصری نیا در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اختلافات بین کارگر و کارفرما، امری متداول است و زمانی که این مشکلات شدید شوند منجر به اخراج کارگر یا ترک کار توسط وی می‌شود ، اظهار داشت : یکی از موانع تاثیر گذار بر بهره وری و رونق تولید بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما است که با توجه به صیانت وزارت متبوع از حق و حقوق کارگران ، کارشناسان حوزه روابط کار با حضور در واحدهای اقتصادی و همکاری و هماهنگی با تشکل های کارگری و کارفرمایی تلاش می کنند تا از اختلاف احتمالی جلوگیری کنند.

وی افزود : اختلافات بین کارگر و کارفرما باید قبل بروز مشکلات مابین آنها حل و فصل شده و در محیط کار و از طریق تفاهم و تعامل منجر به توافق شود و بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت این کار موجب جلوگیری از تنش ها در واحدهای اقتصادی و مشکلات در تولید می گردد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه به بررسی پرونده های شکایات کارگری در مراجع رسیدگی اشاره کرد و گفت : در سال گذشته بیش از 8 هزار دادخواست به مراجع رسیدگی ارجاع شده که در هیات تشخیص بیش از 7 هزار دادخواست منجر به صدور رای شده است .

ناصری نیا ادامه داد : پس از اعتراض به برخی از آراء صادره توسط کارگران و کارفرمایان پرونده ها به مراجع حل اختلاف ارجاع می شود که پارسال 2 هزار و 321 دادخواست تجدید نظر خواهی رسیدگی و منجر به صدور رای گردید .

وی حل و فصل دعاوی کارگر و کارفرمایی بصورت سازشی را اولویت مراجع رسیدگی در این اداره کل عنوان کرد و گفت : با مشاوره و راهنمایی های لازم توسط کارشناسان مراجع تشخیص و حل اختلاف به شکایات کارگری و کارفرمایی در استان سال گذشته 35 درصد آراء صادره با سازش حل و فصل شده است .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد : با افزایش مراجع تشخیص و حل اختلاف و همچنین تعداد جلسات این مراجع زمینه کاهش زمان رسیدگی به پرونده های کارگر و کارفرما فراهم شده است و با تمهیدات صورت گرفته  زمان رسیدگی به این دادخواست ها از 40 روز به 26 روز رسیده است .

ناصری نیا یادآور شد : 23 هیأت تشخیص و 12 هیأت حل اختلاف در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر کار رسیدگی به دادخواست ها و اختلافات کارگر و کارفرمایی را در سطح استان عهده دار هستند .

وی بیشتر اختلاف میان کارگران و کارفرمایان را عدم آشنایی آنان با قوانین و مقررات کار عنوان کرد و اظهار داشت : برخی کارفرمایان قوانین را به درستی رعایت نمی‌کنند و با عدم تمکین از مفاد قانونی به ویژه در بحث مطالبات کارگران و رعایت مقررات به ایجاد اختلافات دامن می‌زنند در حالی که اگر قانون کار به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات و اختلافات میان کارفرما و کارگر نیز برطرف می‌شود و صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود اتفاق می‌افتد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد : نظم و انسجام در فعالیت‌های اقتصادی ، تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی، ارائه مشاوره ، و همچنین اطلاع‌رسانی و آموزشهای صحیح موازین قانونی از مهمترین عوامل پیشگیری از اختلافات کارگری و کارفریی است .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار
تلفن 197 پلیس فرماندهی انتظامی

تلفن 197 پلیس فرماندهی انتظامی

پیشخوان روزنامه های امروز