مهدی آل کثیر

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان؛ 35درصد اختلافات کارگری و کارفرمایی در مراجع رسیدگی استان به صورت سازی حل و فصل گردید

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت : در سال گذشته 35 درصد از دادخواست های کارگری و کارفرمایی در مراجع تشخیص و حل اختلاف با سازش حل و فصل شدند.
کد خبر : 16485
تاریخ انتشار : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲

به گزارش کاتنا ، سید فرهاد ناصری نیا در گفت و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه اختلافات بین کارگر و کارفرما، امری متداول است و زمانی که این مشکلات شدید شوند منجر به اخراج کارگر یا ترک کار توسط وی می‌شود ، اظهار داشت : یکی از موانع تاثیر گذار بر بهره وری و رونق تولید بروز اختلاف بین کارگر و کارفرما است که با توجه به صیانت وزارت متبوع از حق و حقوق کارگران ، کارشناسان حوزه روابط کار با حضور در واحدهای اقتصادی و همکاری و هماهنگی با تشکل های کارگری و کارفرمایی تلاش می کنند تا از اختلاف احتمالی جلوگیری کنند.

وی افزود : اختلافات بین کارگر و کارفرما باید قبل بروز مشکلات مابین آنها حل و فصل شده و در محیط کار و از طریق تفاهم و تعامل منجر به توافق شود و بهترین تصمیم توافق خواهد بود که در نهایت این کار موجب جلوگیری از تنش ها در واحدهای اقتصادی و مشکلات در تولید می گردد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان در ادامه به بررسی پرونده های شکایات کارگری در مراجع رسیدگی اشاره کرد و گفت : در سال گذشته بیش از 8 هزار دادخواست به مراجع رسیدگی ارجاع شده که در هیات تشخیص بیش از 7 هزار دادخواست منجر به صدور رای شده است .

ناصری نیا ادامه داد : پس از اعتراض به برخی از آراء صادره توسط کارگران و کارفرمایان پرونده ها به مراجع حل اختلاف ارجاع می شود که پارسال 2 هزار و 321 دادخواست تجدید نظر خواهی رسیدگی و منجر به صدور رای گردید .

وی حل و فصل دعاوی کارگر و کارفرمایی بصورت سازشی را اولویت مراجع رسیدگی در این اداره کل عنوان کرد و گفت : با مشاوره و راهنمایی های لازم توسط کارشناسان مراجع تشخیص و حل اختلاف به شکایات کارگری و کارفرمایی در استان سال گذشته 35 درصد آراء صادره با سازش حل و فصل شده است .

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان بیان کرد : با افزایش مراجع تشخیص و حل اختلاف و همچنین تعداد جلسات این مراجع زمینه کاهش زمان رسیدگی به پرونده های کارگر و کارفرما فراهم شده است و با تمهیدات صورت گرفته  زمان رسیدگی به این دادخواست ها از 40 روز به 26 روز رسیده است .

ناصری نیا یادآور شد : 23 هیأت تشخیص و 12 هیأت حل اختلاف در بازه زمانی صبح و بعد از ظهر کار رسیدگی به دادخواست ها و اختلافات کارگر و کارفرمایی را در سطح استان عهده دار هستند .

وی بیشتر اختلاف میان کارگران و کارفرمایان را عدم آشنایی آنان با قوانین و مقررات کار عنوان کرد و اظهار داشت : برخی کارفرمایان قوانین را به درستی رعایت نمی‌کنند و با عدم تمکین از مفاد قانونی به ویژه در بحث مطالبات کارگران و رعایت مقررات به ایجاد اختلافات دامن می‌زنند در حالی که اگر قانون کار به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات و اختلافات میان کارفرما و کارگر نیز برطرف می‌شود و صیانت از نیروی کار و حفظ اشتغال موجود اتفاق می‌افتد.

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد : نظم و انسجام در فعالیت‌های اقتصادی ، تقویت تشکل های کارگری و کارفرمایی، ارائه مشاوره ، و همچنین اطلاع‌رسانی و آموزشهای صحیح موازین قانونی از مهمترین عوامل پیشگیری از اختلافات کارگری و کارفریی است .

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار