فاطمه گلپایگانی

۴۶ نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به شبه وبا در استان سمنان انجام شد

مسوول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ۴۶ نمونه از موارد مشکوک به التور (بیماری شبه وبا) در مناطق زیر پوشش این دانشگاه از آغاز طرح نوروزی (بیست‌وچهارم اسفند ۱۴۰۲) تا یازدهم فروردین ۱۴۰۳ انجام شد.
کد خبر : 15793
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۲
۴۶ نمونه‌گیری از بیماران مشکوک به شبه وبا در استان سمنان انجام شد

به گزارش از کاتنا التور یک بیماری حاد اسهالی و عامل آن میکروب وبا است؛ علائم بیماری ناشی از سمی است که توسط میکروب در روده باریک افراد آلوده ترشح می‌شود.

کارن یحیایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ۱۱۴ نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان به دلیل حیوان گزیدگی به مرکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کردند و ۲۴۷ دوز واکسن هاری و بیش از ۵۹ هزار واحد سرم هاری برای مراجعان حیوان گزیده تجویز شد.

مسوول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اعلام شناسایی ۲۷ مورد بیماری مشمول گزارش فوری، بیان کرد: سه هزار مورد واکسن از جمله از واکسن بدو تولد از زمان آغاز طرح نوروزی تزریق شد.

وی ادامه داد: ۳۸ هزار و ۹۳۸ نفر به مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در طرح نوروزی مراجعه کردند که از این تعداد، سه‌هزار و ۷۳۵ مورد بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند.

کشف ۶۲۲ کیلوگرم مواد غذایی غیر بهداشتی

مسوول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ۶۲۲ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در مراکز عرضه از جمله رستوران‌ها در طرح افزایش نظارت نوروزی کشف و ۴۸ متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

وی بیان کرد: طبق آمار اعلام شده توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از آغاز طرح نوروزی دانشگاه تا شنبه یازدهم فروردین چهارهزار و ۶۲۳ مورد بازرسی میدانی از مکان‌های عمومی، مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و کارنجات صنعتی انجام شد.

یجیایی ادامه داد: یکهزار و ۸۱۲ مورد نمونه برداری از مواد غذایی، آب آشامیدنی و کلرسنجی و ۱۰۱ مورد آزمایش‌های غربالگری تالاسمی و مواد مخدر برای ۱۰۵ زوج مراجعه کننده به مراکز بهداشتی زیر پوشش دانشگاه انجام شد.

تولد ۱۳۱ نوزاد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان در نوروز ۱۴۰۳

مسوول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان افزود: ۱۳۱ نوزاد در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در طرح نوروز ۱۴۰۳ چشم به جهان گشودند.

یحیایی با اشاره به انجام ۲۹۷ مورد غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادی در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در طرح نوروزی، گفت: ۶ هزار و ۲۴۴ مورد ویزیت بیماران در مراکز بهداشتی و درمانی این دانشگاه در طرح نوروزی انجام شد.

به گفته وی، سه هزار و ۶۱ نفر از بیست و چهارم اسفند تا یازدهم فروردین به داروخانه‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مراجعه کردند و در این مدت ۲۲۳ نفر از خدمات دندان‌پزشکی در این مراکز بهره‌مند شدند.

مسوول ستاد نوروزی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: از مجموع مراجعه کنندگان به مراکز درمانی زیر پوشش این دانشگاه ۴۴۶ مورد در اثر حادثه ترافیکی و ۳۸ هزار و ۴۷۲ مورد به دلیل سایر بیماری‌ها به بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه مراجعه داشتند و در این مدت ۶۱۷ مورد عمل جراحی انجام شد.

وی افزود: ۲ هزار و ۲۸ ماموریت شامل ۴۳۲ ماموریت حوادث ترافیکی و یکهزار و ۵۹۶ مورد ناشی از سایر موراد توسط اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان انجام شد و ۲ هزار و ۱۹۰ مصدوم توسط اورژانس پیش بیمارستانی ۱۱۵ دانشگاه خدمت دریافت کردند.

یحیایی با اشاره به اهمیت ارایه آموزش‌های لازم درخصوص بهداشت فردی در بین قشرهای مختلف جامعه در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر و غیر واگیر، گفت: بیش از ۶ هزار مورد آموزش چهره به چهره از بیست و چهارم اسفند ۱۴۰۲ تا یازدهم فروردین ۱۴۰۳ انجام و ۲ هزار و ۸۱۳ اقلام آموزشی با مشارکت ۴۰۵ داوطلبان و سفیران سلامت توزیع شد.

به گزارش خبرنگار شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر، دامغان، سرخه، آرادان و گرمسار جزو مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان است.

بر پایه برآورد مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۰، استان سمنان با هشت شهرستان در مجموع ۷۵۷ هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۸۰ هزار نفر در شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در ۶ شهرستان ساکن هستند.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار