فاطمه گلپایگانی

۱۰۵ مقاله به هشتمین همایش سلامت معنوی در قم ارسال شد

دبیر علمی هشتمین همایش سلامت معنوی گفت: ۱۰۵ مقاله به این همایش ارسال‌ که ۳۵ مقاله طی برگزاری این همایش ارائه خواهد شد.
کد خبر : 14497
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲
۱۰۵ مقاله به هشتمین همایش سلامت معنوی در قم ارسال شد

به گزارش از کاتنا محمدجواد ابوالقاسمی روز چهارشنبه در هشتمین همایش سلامت معنوی در قم، خاطرنشان کرد: مقالاتی رسیده به این همایش نسبت به همایش سال‌های قبل رشد داشته‌است.

وی بیان داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌ شده این همایش همه‌ساله با محوریت قرآن کریم به میزبانی شهر قم برگزار خواهد شد.

رییس گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، ادامه داد: در رابطه با موضوع سلامت معنوی اسلامی تاکنون چندین کتاب به همت فرهنگستان علوم اسلامی منتشر شده که قدم‌های اولیه در راستای ارتقای جایگاه سلامت معنوی است.

وی عنوان کرد: تدوین منشور سلامت معنوی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب‌ شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۶ ماه آینده وارد فاز اجرایی شود.

سلامت معنوی از ابعاد اصلی سلامت فرد است

رییس فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز در ادامه بیان داشت: سلامت معنوی تطابق بسیار زیادی با آموزه‌های دینی دارد و هم‌اینک در نظام درمان جهانی نیز از جایگاه والای برخوردار شده‌است.

سید علی‌رضا مرندی خاطرنشان کرد: هم اینک نظام پزشکی تا حدودی وابسته به غرب است درحالی‌که در قرون گذشته، کشور ما جزء پیشگامان حوزه سلامت و درمان بوده‌است.

مرندی گفت:‌یکی از ویژگی‌های بارز کنونی تمدن غربی احساس پوچی در بیشتر مردم است درحالی‌که در نظام سلامت معنوی اسلامی با مفاهیم غنی فرهنگی آن، راهکارهای مهمی برای ارائه یک سبک زندگی آرامش‌بخش وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه سلامت معنوی بعد چهارم سلامت فرد است، گفت: آنچه از سلامت معنوی در نظام پزشکی غربی وجود دارد نیز با سلامت معنوی در مفاهیم دینی و اسلامی متفاوت است و ما باید به دنبال سلامت معنوی بر اساس تعالیم دینی و اخلاقی خودمان باشیم و در این عرصه دنباله‌رو غربی‌ها نباشیم.

مرندی اظهار داشت: برای رسیدن به جایگاه والای سلامت معنوی در کشور باید دین، اخلاق و علم با یکدیگر پیوند بخورد و در راستای تکامل روحی و روانی جامعه قدم بردارد.

احترام به بیمار و کارآمدی نظام درمان مهم‌ترین ویژگی‌های سلامت معنوی است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز دراین همایش با اشاره به بالا بودن هزینه درمان، بیان داشت: افزایش تعارض منافع و تنوع بیماری‌ها، کاهش مسوولیت پذیری اجتماعی در کنار افزایش آسیب‌های اجتماعی، واگرایی در برنامه سمن‌های مردم‌نهاد، مشکلات مالی و حمایتی بیمه و غیره از چالش‌های مهم نظام سلامت است.

مهدی مصری بابیان اینکه معنویت، کرامت و حکمت سه کلیدواژه نظام سلامت معنویت محور است، گفت: جایگاه سلامت معنوی یک جایگاه متعالی در نظام سلامت است که هنوز تا رسیدن به آن فاصله زیادی وجود دارد.

وی بابیان اینکه اشتراک دین و سلامت در جهت تعمیق بخشیدن به خدمات نظام سلامت ضرورت دارد، افزود: تبدیل قم به قطب شناسایی و درمان سرطان از طرح‌های مهمی است که در راستای اشتراک بین دین و سلامت در دست اجراست که در قالب آن به موازین مختلف علمی و معنوی در بروز و درمان این بیماری توجه شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم، اظهار داشت: احترام به بیمار و کارآمدی نظام سلامت، ۲ معیار مهم در سلامت معنوی اسلامی است.

هشتمین همایش سلامت معنوی اسلامی روز چهارشنبه با پیام رییس جمهور آغاز شد و تا چهارم اسفندماه جاری ادامه دارد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار