فاطمه گلپایگانی

یک مقام بهداشتی: رعایت بهداشت زنجیره انتقال بیماریهای تنفسی را می‌شکند

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان انتقال و ابتلا به بیماری‌های تنفسی و ویروسی همزمان با فصل سرد افزایش می‌یابد که تنها راه شکستن زنجیره انتقال این بیماریها رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
کد خبر : 14327
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۳
یک مقام بهداشتی: رعایت بهداشت زنجیره انتقال بیماریهای تنفسی را می‌شکند

به گزارش از کاتنا دکتر مجید جعفری نژاد در گفت و گوی خبری با بیان اینکه میزان ابتلای کودکان و دانش آموزان به بیماری‌های تنفسی در پاییز و زمستان امسال در بیمارستان‌های دکتر شیخ و کودکان اکبر افزایشی بوده است، افزود: در فصول سرد سال که افراد در محیط‌های در بسته قرار می‌گیرند، نداشتن تهویه هوای مناسب و حضور افراد بسیار در محیط، شرایط انتقال بیماری‌های تنفسی را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واگیری ویروس های تنفسی مختلف است، بیان کرد: ویروس سرماخوردگی از وقتی که وارد بدن می شود تا ۲۴ ساعت، ویروس آنفلوآنزا تا سه روز و ویروس کرونا تا پنج روز هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد و در عین بی‌علامت بودن اما به افراد دیگر قابل انتقال است، اوج انتقال بیماری زمانی است که فرد علامت‌دار می شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیماری‌های تنفسی به طور معمول در مراحل نخست بیماری بی‌علامت هستند، مدارس مکلف هستند در فصول سرد سال نسبت به برقراری تهویه مناسب هوا در کلاس های درس اهتمام ورزند.

وی ادامه داد: در صورت مشاهده علائم بیماری‌های تنفسی از جمله ضعف، بی‌حالی، آب ریزش بینی، عطسه و سرفه باید دانش‌آموزان را از سایر افراد جدا کرده و تا زمان دستیابی به بهبودی کامل و رفع علائم بیماری در منزل استراحت کنند تا از انتقال بیماری به سایر دانش‌آموزان پیشگیری شود.

جعفری نژاد عنوان کرد: در صورت نداشتن تهویه مناسب در مدارس، توصیه می شود هر یک ساعت در حد سه تا چهار دقیقه پنجره باز شود تا تهویه هوا برقرار شود، همچنین استفاده از ماسک در چنین محیط هایی مورد تاکید است.

به گفته وی، در محیط های اداری نیز هر فردی که دارای علائم بیماری است باید از حضور در محیط کاری خودداری کند و مسوولان ادارات به افراد دارای علائم مرخصی دهند و پس از گذراندن دوره استراحت و رفع علائم و بهبودی به محیط کار بازگردند تا از این طریق از آلوده شدن همکاران خود و مراجعان پیشگیری شود.

استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: توصیه می‌شود افراد در محیط‌های تجمعی، کلاس‌های درس، آسانسور، اتوبوس و تاکسی و غیره از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنند.

وی بیان کرد: همچنین افرادی که بیمار و علامت‌دار هستند نیز از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها پرهیز کنند و در منزل جدا از بقیه استراحت کنند تا بیماری به دیگران منتقل نشود و حداقل برای سرماخوردگی ۲۴ ساعت و آنفلوآنزا ۴۸ تا ۷۲ ساعت و برای کرونا پنج تا هفت روز استراحت کنند.

جعفری نژاد گفت: بقیه اعضای خانواده فرد بیمار نیز بدانند که احتمال اینکه آنها هم آلوده و ناقل بیماری باشند، بسیار است لذا وقتی از منزل بیرون می‌روند و در محیط کلاس، دانشگاه و محل کار، اتوبوس و غیره قرار می‌گیرند از ماسک استفاده کنند تا بیماری را به دیگران منتقل نکنند.

وی افزود: استراحت مطلق و خوابیدن تا برطرف شدن علائم و عدم انتقال بیماری به دیگران، مصرف مایعات از جمله آب و چای کم رنگ و سوپ رقیق و آبمیوه های طبیعی و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک در بهبود بیماریهای تنفسی توصیه می شود.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه اگر فرد دچار تب و ترشحات چرکی شد بایستی دوباره به پزشک مراجعه و داروهای تجویزی را مصرف کنند، ادامه داد: مرطوب کردن محیط خانه، استفاده از بخور سرد، استفاده اسپری گلاب در محیط منزل و استفاده از توصیه‌های طب سنتی مورد تاکید است.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شعار سال 1403 کاریابی دیجیکار